Show je Flieger!

Ik dacht het wel.
Wel een aparte flieger, maar heeft een onion kroon.
Waanzinnige lume :thumbsup:

Grt.

1 like

Stowa flieger met unitas uurwerk.

10 likes

Mooie klok, jammer van de secondewijzer! Lume is ook lekker hoor :sunglasses:.

Heel fraai deze Sinn!

Wat maakt dit horloge eigenlijk een flieger? Dacht dat een kenmerk van een flieger bijvoorbeeld de aanwezigheid van nummers op de wijzerplaat is. Maar ik laat me graag corrigeren :slight_smile:

1 like

Ik moet je helaas het antwoord schuldig blijven. In mijn beleving is deze Sinn een flieger maar een echt eenduidige omschrijving van wat een flieger moet hebben heb ik niet kunnen vinden. Wellicht is het ook niet zo eenduidig als bijvoorbeeld bij een duiker.

Goede vraag, ik zou het geen flieger noemen. Al gaat het mij daarbij niet eens primair om de cijfertjes op de wijzerplaat. Er zit denk ik ook geen chronometer op, laat staan eentje die je met handschoenen aan kan starten, resetten of stoppen. Het ding lijkt niet eens een secondenwijzer te hebben? Metalen band, kan ook niet (het ding moet immers over een bomberjacket gedragen kunnen worden
).

Er is geen ISO standaard voor nee, maar vanuit historisch perspectief gezien is er wel een soort spec te vinden. De Duitsers specten voor hun piloten in WWII een “beobachtungs-uhr” met de volgende eisen:

  • 55mm diameter
  • arabische cijfers
  • triangle marker op de positie van de 12
  • goede lume
  • centraal geplaatste secondewijzer die als stopwatch kan dienen
  • kroon die met een handschoen aan nog bediend kan worden
  • lederen band die over een bomber-jack gedragen kan worden
  • anti-magnetisch

De diameter is twijfelachtig, maar de rest van de eisen houden nu nog steeds stand denk ik. Je moet het ding 's nachts onder koude omstandigheden heel snel kunnen aflezen en bedienen in een trillende omgeving zonder dat er verwarring ontstaat. Geen ingewikkelde complicaties met subdials, geen kleine cijfertjes, etc.

Edit: volgens die definitie vallen dus veel van de getoonde exemplaren buiten de definitie van een “echte flieger”


1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

3 likes

3 likes

Ik denk: “daar komt’ie hoor, toch een standaard!”, maar nee.
Maar


Er is dus wel een standaard. Geen ISO (nog niet), maar er bestaat een “Technischer Standard Fliegeruhren”, a.k.a. “TESTAF”. Die is inmiddels ge-evolueerd in een DIN standaard: “DIN 8330 Fliegeruhren”. Een tweetal drafts zijn per augustus 2015 gelanceerd:
DIN 8330-1 "Zeitmesstechnik - Fliegeruhren - Anforderungen und PrĂŒfungen"
DIN 8330-2 “Zeitmesstechnik - Fliegeruhren - KonformitĂ€tsbewertung”.

De DIN standaards zijn helaas alleen als betaalde download beschikbaar, maar de TESTAF is gratis te downloaden van testaf.org. De Uhr-B principes zijn min of meer overeind gebleven maar uiteraard wel aangepast aan moderne maatstaven. Gezien de Sinn horloges met DIN 8330 certificatie zijn sommige eigen ook vervallen waardoor moderne “Fliegeruhren” misschien niet direct beantwoorden aan wat wij onder de term “Flieger” zouden laten vallen.

De moderne eisen in het kort:

1. FunktionalitÀt

  • Erforderliche Funktionen fĂŒr Sicht- bzw. Instrumentenflug
  • Ablesbarkeit bei Tag und Nacht
  • Sicherstellung der Bedienbarkeit
  • Ganggenauigkeit und Gangreserve

2. WiderstandsfĂ€higkeit gegen Ă€ußere Belastungen

  • Absoluter und zyklisch wechselnder Umgebungsdruck
  • Operativer Temperaturbereich und rascher Temperaturwechsel
  • Stoß- und Schlagsicherheit, G-Belastungen und Vibrationen
  • Wasserdichtheit
  • BestĂ€ndigkeit gegen flugbetriebstypische FlĂŒssigkeiten
  • Auswirkungen von Magnetfeldern auf die Uhr

3. Sicherheit und KompatibilitÀt

  • Auswirkungen der magnetischen Signatur der Uhr auf den Notkompass
  • Vermeidung von Reflexionen (Blendwirkung)
  • Besondere Formgebung
  • Sichere Bandbefestigung

En dat wordt dan dus verder uitgewerkt in de standaard. Interessante materie, ik ga het eens doorlezen en wellicht baseer ik daar de aanschaf van een “echte” Flieger op (maar wel graag in klassieke vorm
). Leuk voor in de zweefkist en bruikbaar in de MG (want “gewone” horloges zijn daar verrassend slecht in afleesbaar).

2 likes

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Sinn is dan wel de aanjager van de TESTAF norm, maar gezien de deelnemers in het DIN sub-committee hoef je je geen zorgen te maken: naast Fachhogschule Aachen zitten o.a. Lufthansa, Stowa, Laco, GlashĂŒtte Original en ja, ook Sinn in het committee.

Ik ben het helemaal met je eens hoor, ik vind de historische interpretatie ook toffer. En al heb ik dan (nog) geen brevet, ik heb al wel gezien hoe je in een zweefkist voordeel kan hebben van dit soort horloges. En dan heb je weinig te maken met bestendigheid tegen vloeistoffen, magnetische compatibiliteit (hoewel
) en lume. Wel met ontspiegeling (grote pre!), druk, afleesbaarheid, G-belastingen und so weiter und so weiter ;).

Flieger Quartz,
Maar wel met tweede wereldtijd, alarm om wakker te blijven op de vlucht, stopwatch voor de vrije borreltijd met de passagiers en een stappenteller. (Met hoeveel stewardessen je hebt ‘gestapt’)

Internetfoto dit keer


3 likes

:laughing::thumbsup:

Grt.

Mijn flieger

1 like

Yep! De Cessna Caravan onder de vogels! :sweat_smile::thumbsup:

1 like

Mijn moderne flieger, de Victorinox Airboss Mechanical Power Gauge. Vandaag voorzien van originele stalen band.

5 likes

Tja, het is oorspronkelijk geen pilotenhorloge, maar is stiekem toch wel uitgeroeid tot Ă©Ă©n van de bekendste pilotenhorloges 


4 likes

Voor mij blijft deze de mooiste :heart_eyes:

13 likes

Ben ik met je eens!

1 like