Show je horloge uit "Nederland"

Ik heb hem al eens vaker laten zien, maar echt Hollands (Alkmaars, Noord-Hollands…) van Marc Lange…

Dick

6 likes

Eentje; een vintage ‘Swiss made’ Prisma.
Erfstukje.:slight_smile:

10 likes

Het enige echte nederlandse horloge. :wink:

Groeten,
Soli.

7 likes

De Ariadne met Engelse tekst:

Explore Mike Fievez

foto is wel gepikt van het internet :relaxed:

5 likes

Palerma

4 likes

Mijn ‘Nederlandse’ bijdrage.
Voornamelijk jaren '70, behalve de Kiber die is recenter.
Sommige zijn hier al eens eerder op HF voorbijgekomen, maar ik dacht dat het aardig was om ze in dit leuke draadje nog eens bij elkaar te zetten.

Indus

Marti

Monté

Prisma

Kiber

10 likes


10 likes

3 likes


7 likes

4 likes

6 likes

En Grönefeld…

Mijn Indusje :slight_smile:

6 likes

Omdat er ook in vroegere tijden al ‘Nederlandse’ horloges waren, hier nog een kleine bijdrage aan het overzicht. Het gaat ook hier wel om een 'juweliersmerk, oneerbiedig ook wel plakmerk genoemd, maar dat zijn een aantal van de hierboven genoemde merken ook. Overigens niks mis mee. Hier een traditioneel zilveren zakhorloge uit, ik schat, begin jaren '20 of iets eerder ( er staan 3 service datum graveringen in het achterdeksel: 25-12-1925, 3-43 en 4-45. In het achterdeksel, zowel als in het binnendeksel staat een serienummer: 334224. Verder geen enkele signatuur, ook niet op het uurwerk. Op de emaille wijzerplaat staat: H. Schans Epe. Met wat graafwerk op het WWW heb ik inderdaad teruggevonden dat er een juwelier met die naam in Epe gevestigd was, maar verder geen geschiedenis meer kunnen terugvinden. Ik denk dat het uurwerk misschien van Franse makelij is, maar daar zou onze zakhorloge expert @koen misschien nog wat zinnigs over kunnen zeggen.
Hieronder de prentjes.

4 likes

Eigen foto’s, maar helaas niet meer in mijn bezit.

9 likes

Tja… Horloges uit Nederland… zo’n 30% van mijn collectie komt uit Nederland… sterker nog… uit eigen atelier…

van Links naar Rechts… de P1lot One, de Dumet Instrument 2, en de Subdelta Periscope…

Waarbij valt op te merken dat de DumeT Instrument 2 inmiddels de MkIII Wijzerplaat heeft… met Lume

15 likes

De enige ‘Nederlandse’ klok die ik gehad heb:

Groeten,

Stefan

4 likes

U vraagt, wij draaien…:smile:

10 likes

gelukkig heb je de foto’s nog… :frowning:

Super mooi!