Show je horlogetools

Behalve het wisselen van bandjes met een bandpen, heb ik eigenlijk geen toolsā€¦
Waarvoor gebruiken jullie in hemelsnaam een zak- en/of kapmes? :slight_smile:

mits met beleid gebruikt ( maar dat geldt eigenlijk voor elk gereedschap ) kun je met een zakmes prima kasten openenā€¦ als ze een klikdeksel hebben danā€¦ voor ik een kast opener had (gemaakt) gebruikte ik ook een zakmesā€¦ maar wel een waar het hele scherpe wel af wasā€¦ met een Machete gaat het ook, maar dan is het risico dat je je vingers verliest wat groterā€¦ :slight_smile:

3 likes

Hallo Arie,

George Daniels een bewonderenswaardig man in de horlogewereld!

Voor andere geĆÆnteresseerden deze link:

Thnx & grtā€¦

3 likes

zie ook : The Watchmakers apprentice

2 likes

Ik wou dat de Koningin die I.N.O.X. ook in de PSU uitgaf toen ik dat zakmes in mijn baal deed.

1 like

Heb me vandaag een eerste setje aangeschaft, hoogstwaarschijnlijk voor enkel bandjes te wisselen en een batterij af en toe. Maar wie weet blijk ik toch handigerā€¦ :blush:

2 likes

Daarmee heb ik ook begonnen :smile:

Ha Arjan,

Mooi zakmes van je opa. Ook ik heb het zakmes van mijn opa geƫrfd, van emotionele onschatbare waarde!

3 likes

@watikjebrom en @ArjanV
En dus ga je met zoā€™n zakmes toch geen horlogekasten open maken? Hooguit een bandje doorsnijdenā€¦

@EricA Ik heb ook niet gezegd dat ik 'm voor horloges gebruik (al zou mijn reactie dat inderdaad wel doen kunnen veronderstellen). Het is dat ik het mes van Arjan zag en aan die van mij(n opa) moest denken.

het enige gereedschap dat ik gebruik is een Bergeon-tool, ideal voor mijn ā€˜bandenosessieā€™ :wink:

Ik gebruik zo een mes om de klikdeksel te openen.

1 like

Waarom niet?

Kijk eens naar dit filmpje :wink:

John Goldberger opent zijn Rolex 4113 ( 6 nullen en erover) met een kaasmes.

4 likes

Haha, ik bedoelde ook niet dat het slecht is voor het horloge, maar was bezorgd om die mooie vintage zakmessenā€¦

3 likes

Die heb ik ook (gehadā€¦).
In NL heette dat een radeermesje. Inderdaad perfect voor klikdeksels.

Zoals je ziet is het mes goed gebruikt, maar kan nog jaren mee, multifunctioneel :knife: ik gebruik het voor van alles en nog wat.

7 likes

Volgens mij ie ik daar ook wat bril gereedschappen?

Dat is wel heel cool ,eerst het messie afvegen op het mouwtje ( lekkere kaasies lagen daar )en dan een klokkie van weet ik veel hoeveel multieton euroā€™s openen en Clymer het loopwekje laten zienā€¦ kijk zo ziet een Valjoux 55 made by Rolex eruitā€¦geniaalā€¦

Oh en ik heb dit klokje in de jaren 70 gekocht voor 800 dollarā€¦dusssssā€¦lol

1 like

Het zijn allemaal horloge tools maar wellicht dat wat je bedoelt ook gebruikt wordt voor brillen, geen idee.

Gisteren op een klein rommelmarktje nog wal leuksā€¦

Een Magliteā€¦heb ik niks aan, al genoeg zaklampen in huis, tot ik in het doosje keekā€¦

Een mooie set pincetten, ik zat net op het grote www wat rond te neuzen welke ik zou aanschaffen.

Hoeft niet meer dus, voorlopig genoeg, de rest wat er bij ligt is extra, de 5 pincetten maken mij dag weer goed!

Nog even een praatje gemaakt met de mevrouw die ze aan mij verkocht, ze was nieuwsgierig wat ik er mee moest.
Haar uitgelegd dat ik met een horloge aan het ontwerpen ben en deze ook wil gaan maken, leuk zegt ze, mijn overleden man repareerde altijd klokken en horloges, hele conversatie later vraagt ze mijn tel nummer, misschien heb ik nog het een en ander aan spullen/gereedschap thuis liggen, kan even duren, maar dan bel ik je wel, kun je komen kijken of je het kunt gebruiken. :santa:

Soms komen de leuke dingen uit een totaal onverwachte hoekā€¦

10 likes