Show je horlogetools

Ok… “Show je horlogetools”

Heb je even?.. allereerst…

Goedkoop setje… voldoet vooralsnog… ik ben wel aan het rondkijken voor een wat betere set… Horotec ofzo… voor mij noodzaak… 'k moet er mijn boterhammen mee gaan verdienen…

Daarom ook…

Op de Rikketik aangeschaft in de categorie “Gènâg voâh wènâg” een Favorit Stenenpers (links) en een Helios Triebniet
Stenenpersje is niet alleen geweldig voor stenen, maar ook bijvoorbeeld om minuutpijpjes wat in te knijpen, of om in serie dingetjes te persen tot een bepaalde hoogte… eigenlijk een heel veelzijdig tooltje…
Zo ook de Triebniet… als je echt wat meer wilt gaan doen dan alleen servicen… dan is dit wel een uitkomst… ik kocht em omdat ik em voor die prijs echt niet kon laten schieten, met de gedachte "die ga ik vast ooit nog eens nodig hebben… "… Dat ooit werd een paar maanden later… ik heb met dit triebniet de secondenwijzernaafjes van de P1lot One geklonken…

“Johnny-5”… ofwel mijn uurwerkreinigingssytemtechnologyapplicationdevice ( minimaal 3 keer woordwaarde :slight_smile: )
Reiniginsvloeistoffen moet ik nog eens inkopen… ja… ik weet het… wasbenzine enzo… :fire:

naast de categorie “Gènâg voâh wènâg” is er ook de categorie “krijgertjes”

een Olympus Microscoop en een Waterdichtheids testertje… moet alleen nog eens een klein vacuumpompje verzinnen…

Ook deze is een krijgertje… bedoeld om astappen te vervangen… heb em daarvoor nog niet gebruikt… maar voor het richten van tandraderen is ie ook geschikt…

Dan… de categorie "voor een prettig prijsje

een Demagnetiseerapparaatje en een Timegrapher… dit is een basismodelletje… maar ik red me er prima mee… Ik overweeg de aanschaf van een uitgebreider model… en als ik die heb… dan gaat deze gewoon in de verkoop voor de hobbyist die zijn hobby naar een hoger plan wil tillen…

dan “uit nalatenschap verkregen” de Emco Unimat SL…

was van de vader van een goede vriend van mij… de goede man is helaas overleden… en mijn vriend vond dat het draaibankje bij mij goed terecht zou komen…Eigenlijk gun ik em net zo goed aan mijn vader… die weet er ook wel raad mee… maar zolang die nog niet aan zijn (en mijn ) hobby modelspoor toe komt… staat de Emco bij mij…
't bankje heeft net verse drijfriempjes gekregen… en ik gebruik dit bankje voor “klein werk” zoals het draaien van Tubes…
Ik wil dit bankje nog wel een keer op een stevige houten kist monteren, met daarin een lade voor gereedschappen, en een schakelaar… elke keer de stekker erin drukken als ik wil draaien … dat is een hoop gedoe… Ik heb nog een mooie schakelaar liggen… dat komt wel goed…

de Glazenpers… inmiddels dus ook wat kunststof persdoppen gedraaid… makkelijk zat als je een draaibank hebt… :smile:

Ja…

Draaibank… Die dus… goedkoop chinees ding. maar ik heb er in het verleden al eens een paar Horlogekasten op gedraaid… pak em nu vooral voor slijpwerk aan kasten, en “effe snel” wat draaien… kan wat meer trekken dan de Emco Unimat
’t was ooit de bedoeling om deze machine om te bouwen naar CNC besturing… maar…door de aanschaf van inmiddels 3 Emco Compact 5 CNC draaibankjes, waarvan er 1 reeds omgebouwd is naar een nieuwe besturing,

en een tweede bijna klaar is… is dat plan in de Ijskast beland… en daar blijft het… :smile:

Daarnaast hebben we de Freesbank…

helemaal zelfgebouwd… ik wilde een kleine precisiemachine… dus… dan bouw je die… sinds kort een Nieuwe Freesmotor, met meer koppel, en een lager minimum toerental (als je goed kijkt rechts op de foto… zie je nog een stukje van een andere Emco CNC draaibank.

Terug naar het Atelier nu…

Waterdichtheidstester op Overdruk… gaat tot 6 bar/60 Meter… goed genoeg voorlopig… heb ik een zwaardere nodig?.. dan gaat deze gewoon in de verkoop… :smile:

Wat hebben we dan nog meer?.. even zien…

twee vliegen in 1 klap… klein precisie bankschroefje… met geslepen bekjes en een aambeeldje, en een tappenpolijstbankje… compleet met boogje om de asjes te draaien… Nice… ook weer in de categorie “nice to have, probably needed somewhere in the future”

en dan deze…

een wijzerplaat soldeer malletje… voor wijzerplaten van de Unitas 6498-1…inderdaad… gemaakt voor de P1lot One… plaatje inleggen… stukjes draad voor de pootjes in het keepje achter het bladveertje zetten… likkie “flux” op’t koppie… snippertje soldeer erbij leggen… de vlam erop… en klaar… pootjes afknippen op de juiste lengte… meer is het niet…

Nog meer zelfbouw spul… Ok… de tappenbank in zijn kistje dan niet… (bovenaan ) , en de Glazenklem met plateau ook niet… (rechtsboven) maar de rest… eigenlijk wel vooral uit “eigen knutselkeuken”… zoals ( op de werkmat van links naar rechts, van boven naar beneden…

een kasthouder van HMPE, een uurwerkhouder van Aluminium, een Oliehouder met 2 potjes en 4 Oliegevers uit HMPE en PVC… dopjes op de oliekommetjes komen van een frisdrankflesje met bidonsluiting… Horlogekussen… Aluminum behuizing,leren kussen, binnenkant gevuld met een schijfje schuimrubber, met een kuiltje erin.

dan het wijzerplaatpootjessoldeerhulpje…

Volgende rij: Kastopener, gedraaid en gefreesd uit een stuk Aluminium,voor de P1lot One… 4 uurwerkringen van PU-Hardfoam… even snel gemaakt… komen nog wel eens van pas… schroevendraaierslijphulpstukje… schroevendraaier in het gast steken… boutje in de as aandraaien… en dan over een slijpblok heen en weer fietsen, omdraaien, herhalen… en scherp is uw schroevendraaier… , dan 2 Oogloupjes… moet nog wel een keer een paar mooie kopen… deze voldoen voorlopig… gebruik ze eigenlijk weinig…
en rechtsonder tenslotte… een wijzernaafdieptrekstempel. wijzer tussen boven en onder plaat klemmen, en dan de betreffende pen middels een hamertje voorzichtig door de wijzer tikken… de naaf wordt op deze manier gevormd…

niet te vergeten: de kleine handgereedschapjes (vlnr) 3 stuks bandentooltjes. een Bergeon, een goeikoop sjinees ding en de tool die bij de P1lot One geleverd is, een paar schroevedraaiers omgebouwd tot wijzerafnemer en bruggenafnemer…een heel spits geslepen schroevendraaier die ik gebruik om bruggen en kloven op te lichten bij demontage, erboven en onder… Pinvices… kleine spantangetjes voor “Vanalles&nogwat”, 2 kunststof pennen die ik gebruik om onderdelen “vast te houden en op hun plek te schuiven” een kastopener, gemaakt van een HEMA mes, 2 Bronzen DumeT pincetten om bruggen en kloven mee te hanteren… en een reeks titanium DumeT pincetten voor het hanteren van schroefjes, veertjes en stiftjes

ook niet onbelangrijk… van handschoenen krijg ik ongelooflijke zweetfikken… dit is beter…

Stofpeertje… Handig ding…“kanniezonder”:

en tot slot…

Links het Puikje van de “zelfgemaakte gereedschappen” het Perlage-machientje, en rechts… de Proxxon MF 70

Fijne machientjes voor het fijne werk… de MF 70 freesmachine gebruik ik nog wel eens voor prototype gespen en dergelijke… vooral het frezen van de keep voor de doorn, en het boren van de gaatjes voor de pen…

21 likes

Hoe kon ik het belangrijste “gereedschap” vergeten…

Mijn werkbank… zelf gebouwd, met een blad en ladeblokken van Ikea… en een Frame van Geëxtrudeerd Aluminium…

naast deze heb ik er nog 3 gemaakt… die staan bij “collega’s”…

16 likes

Ha, ik heb dezelfde. Kostte rond de 10 euro. Heb er al voor 100 euro plezier van gehad. Misschien later eens wat upgraden, maar voorlopig werkt het prima.

Tegen zoveel gereedschap kan ik niet op maar het is voor mij dan ook alleen maar hobby :smile:

Maar ik ben de laatste tijd aardig aan het verzamelen geslagen al zeg ik het zelf:

Een groot deel is wel van Chinese kwaliteit maar over het algemeen is het redelijk bruikbaar :sunglasses:

4 likes

Toch wel een nette collectie… houten uurwerkhouders… niets mis mee…ik zie ook nog 2 metalen houders liggen mooi stolpje ook… terwijl ik botervlootjes gebruik… :smile:

Zie ik daar ook een doosje Rodico liggen?..

Ik mis alleen nog een kasthouder… wijzerafnemertje…pennehoutjes… stofpeer, wijzerpersje… niet gek…helemaal niet gek…

Gele doosje is inderdaad Rodico. :smile:
De houten houders gebruik ik ook als kasthouder; alleen voor het plaatsen of verwijderen van de opwindstift zijn ze niet bruikbaar dus daar moet ik inderdaad nog een kleine aanschaf doen.
Verder ontbreken nog de benodigdheden voor reinigen, smeren en olie geven dus dat staat nu bovenaan het verlanglijstje.

Je zelfgebouwde werkbank vind ik trouwens ook prachtig. Die armsteunen maken het werken vast wel een stuk comfortabeler!

Die armsteunen maken het zeker comfortabel… ik heb eind maart maarliefst 25 uur nonstop achter deze werkbank “doorgehaald”… ik ben alleen een paar keer weggelopen om wat te eten, wat te drinken, en 't eten en drinken van eerder aan het riool toe te vertrouwen… dat was goed vol te houden… geen last van pijnlijke schouders en dergelijke… dat ik de maandag erna minder goed schoot op de handboogvereniging, was puur te wijten aan vermoeidheid… 33 uur aan één stuk wakker blijven… dat slaap je er niet in één nachtje uit… :smile:

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om van de tekeningen een net pakketje te maken, moet ik nog eens voor gaan zitten… dan komen ze voor een klein prijsje beschikbaar… ik wil ook wel meer tekeningen gaan maken voor andere hulpmiddelen…

Kasthouders zijn niet zo duur… en Oliegevers ook niet… komen in een setje van 4… van Rood, blauw, groen en Geel in maat oplopend… de Rode en de Gele gebruik ik het meest… 't is ofwel minimaal smeren… of ruim…

Kasthoudertje heb je bij de Hobbysite voor 12,-… Bergeon Oliegevers, 20,- per setje van 4…
Olie hebben ze ook… alleen bepaalde oliën zijn Duur!.. maar… je hebt er maar weinig van nodig… dus je doet er wel een poosje mee…

Goed bezig, er moesten even wat horloges af zeker. :smile:

Ik had al gezien dat die olie duur is, en schijnbaar ook maar beperkt houdbaar, dus het heft geen zin om voor de komende 10 jaar in te slaan. :sunglasses:

't lijkt erop dat die floeperts zoveel olie in een flesje doen… dat je het niet opkrijgt voor de “expiry-date” en dus weer voor veel knaken een nieuw flesje moet kopen… :smile:

de Microgliss die ik hier heb staan… kan nog 2 jaar mee, de rest 5 jaar…

Zo handig zjin ze wel natuurlijk, de makkelijkste manier om meer geld te verdienen.
Ik heb op ebay frankrijk al wel iemand gevonden die ook 1 ml verkoopt, scheelt weer iets. :sunglasses:

Mijn amateurs setje horlogetools, dat me al vaak uit de nood geholpen heeft…

Update van de laatste aangekomen werktuigen.
Mijn nieuwe Jacot.


En de nieuwe waterdichtheid test apparaat die ik van @Arvid heb geruild.

1 like

Mooi complete werkplaats zo lijkt het. Staat nou alles op de eettafel? :sweat_smile:

Och nee, op de tafel van een oude naaimachine (vibrograph), in de kelder, en ook in kisten…
Ik moet nog later foto laten zien van mijn oude horlogemaker workbench ;), toen de horlogemaker 1,50 m groot waren :confused:

Na het falen van vnl. de bandtooltjes, maar de knoop doorgehakt en kwaliteitsmateriaal besteld met natuurlijk nog wat extraatjes :wink:

By the way, hoe gaat het eigenlijk met de Cape-Cod forumbestelling? Meende dat we met een heleboel waren die wel wat van die wonderdoekjes wilden???

Dat is al een imposante workshop. Ik mis nog een balanswaag of zie ik dat verkeerd?

Mooi gereedschap allemaal!
Ik heb veel vergelijkbaar spul, ik zie hier alleen nog geen quartz tester.
Ben ik toch wel heel blij mee :smile:


Vooral de Greiner werkt super, en lijkt ook nog nauwkeurig te zijn, de Witschi heeft een dikke afwijking naar boven, de Orient LED loopt eigenlijk heel goed en niet zoveel in de plus.

En de mooie kastopener set van @GhentWatch is mijn nieuwste aanschaf, werkt uitstekend trouwens!


3 likes

Mooie spullen weer… Ik ga binnenkort ook weer wat tools toevoegen aan mijn Collectie… vanmorgen 2 meter gereedschapsstaal besteld, één meter 1.2510 staal ø12, en één meter 1.2510 staal 12x12 vierkant… om draaibeitels van te maken, waarmee ik Titanium te lijf ga… :slight_smile:

Ga het horloge “maker” nu toch echt serieus aanpakken ( begeleiding in horloge atelier )
Heb al verschillende horloge gereedschappen gekocht ( dumont )spiraaltangen , kunstof uurwerkhouders, maar kan niet wachten tot ik m’n schroevendraaiers set van horetec binnen krijg, dan kan ik pas echt beginnen.

Vandaag dit aan de toolbox toe mogen voegen: simpele bandpenverwijderaars in 0,7-0,8 en 1,0mm, zodat ik niet m’n Dumont pincetten hoef te verkloten (done that, klotezooi) om een bandpennetje eruit te halen. Morgen mag ie aan 't werk, dan komt m’n srpb51 binnen :slight_smile:

Tevens een goeie backup voor het verwijderen van lugs in een doorboorde kast:)