Slechte batterij "sloopt" horloge

Vandaag een horloge (Certina DS Podium) door een juwelier laten voorzien van een nieuwe batterij. Hij stond al een tijdje stil en het leek me een goed idee om er een nieuwe batterij in te laten doen.
Bleek dat de batterij een kortsluiting had veroorzaakt , waardoor de aansluiting bij de batterij was doorgebrand. Volgens de juweliers kwam dit door de batterij. Je kon ook zien op de batterij en het contactpunt in het uurwerk dat het was misgegaan.
Volgens de juwelier is dit niet te maken en moet er een nieuw uurwerk in. :cry:
Ik krijg een prijsopgave,om te kijken of het de moeite waard is om het horloge te repareren.
Conclusie: bespaar niet op een goede batterij.

1 like

Inderdaad, vooral bij dure vintage horloges vervang ik de batterij, nog voor ze eol is.

Dat is balen, zal wel een lekke batterij zijn geweest, nooit een lege batterij te lang laten zitten grote kans op lekken.

Als je een batterij laat vervangen vraag dan welk merk ze gebruiken, vermijd Varta en Renata.
Maxell, Engergizer, Sony en Seiko zijn goede merken.

Certina gebruikt ESA uurwerken volgens mij bij dit model een G10… dat uurwerk is helemaal dicht dus dat is ook niet meer te servicen en zal een nieuw uurwerk worden, dus dat zal wel een flinke prijsopgave worden, en de juwelier wil ook nog een flinke marge pakken bovenop de kosten van de horlogemaker.

Als je naar een G10 zoekt kan je beter een donor zoeken. Ik heb ooit al eens een calvin klein gekocht met een g10 voor 30 euro.

Kun je toelichten wat er dan gebeurd is/hoe dit dan gebeurd is?
En wat zijn dan de kenmerken van een ‘slechte’ batterij?

G10 uurwerk kost nieuw zo’n 50 euro.

Ja, er zijn aantal merken, die je dus NOOIT moet gebruiken in horloges, vooral Swatchs’ huismerk:

Batterijmerken waar ik nooit probleem mee heb gehad, noch ooit iemand over heb horen klagen:

Sony, Maxell, Seiko, Energizer/Eveready, wees gewoon voorzichtig met de rest

Oeps, dat lees ik achteraf pas… :smile:

Wat er precies is gebeurd, weet ik niet maar er zat zwarte plek op de batterij en op de plek waar de batterij heeft gezeten. Volgens de juwelier gebeurde dit vaker wanneer een batterij van mindere kwaliteit te lang is blijven zitten.
Wat de definitie is van te lang weet ik niet, maar volgens de juwelier kan dit al naar 3 jaar gebeuren.

De juwelier dacht dat het €60 tot €70 zou gaan kosten wanneer hij een vervangend uurwerk kon vinden.
Afwachten maar

De juwelier gebruikt Rayovac.
Er staat “swiss made” op.
Zou dus goed moeten zijn :grinning:

70 euro is zeker een goede prijs. dat is dan een betaalbare juwelier :wink:
De meeste juweliers doen zonder blikken of blozen gewoon 2 tot 2,5x de reparatieprijs.

Volgens mij lekken sommige batterijen al vrij snel ná leeg zijn. Zeker geen 3 jaar…

Tja, waar komen die Renata’s vandaan? :laughing:

Die Japanners, die maken pas goede batterijen!

Het is gewoon belangrijk om ELKE horlogebatterij tijdig te vervangen, ongeacht het merk.
Ook hoge vochtigheid en warmte zijn te mijden als je horloges lang weglegt.

Ik heb al heel veel merkbatterijen gebruikt en kan niet zomaar met zekerheid zeggen dat het ene merk lekt en het andere nooit. De horloges die ik onder ogen krijg, waarvan de batterij gelekt heeft en schade hebben aan het circuit, hebben batterijen van verschillende merken, ook diegene die hier als “veilig” genoemd worden, Maar allemaal waren ze zonder uitzondering veel te lang ongebruikt weggelegd in ongunstige omstandigheden…

De jongste tien jaar heb ik overigens veel Renata batterijtjes gebruikt voor m’n eigen horloges en ik heb er nog nooit één probleem mee gehad…

MAAR: ik vervang ze gewoonweg stipt elke twee jaar (ook voor e.o.l. aanduiding) en de echte “energieslurpers” (elektrische en elektronische vintages) krijgen zelfs om de zes maand een nieuwe batterij (zijn dan ook gegarandeerd bijna leeg, ongeacht het merk).

Mvg,

Morse.

Wat je in ieder geval NIET moet doen is die batterijen die in zo’n blister verpakking te koop zijn bij Blokker voor een Euro. Dat is vragen om problemen. Ze lekker na een paar maanden al in de verpakking.

Ok, dus eigenlijk is het verstandig om bij te houden wanneer je de batterij hebt vervangen

Er is al eens een batterij topic geweest.

Daarin werden zilveroxide batterijen aangeraden als beste optie.
( merk onbekend )

Graag advies, ik heb hier een paar quartzen die zeker wat
nieuwe power kunnen gebruiken.

Met name een vintage Glycine met een:

ESA 9180

Als deze ligt houdt hij tijd maar om de pols gaat het mis
en verliest dan tijd.
Is dit een teken van eol van de batt.?

Grt.

Kijk hier eens daar kun je alle info vinden.

1 like

Grt.

Hahaha, vast een onderzoek gesponsord door Energizer! :smile: Oh nee, dan was de naam wel goed gespeld. :smirk: