Snel geld met Favre Leuba &Enicar&etc

Je gaat toch niet bieden op je eigen horloge? Zo krijg je dus onrealistische bedragen met dit soort fratsen.

Beetje onzinnige reactie. Linksom of rechtsom, ik merk persoonlijk niets van deze omzet voor zulke horloges natuurlijk.

Over de biedingen kan ik heel kort zijn: resultaat van vooraf geen onderzoek doen.

Aan de andere kant is men over het algemeen erg blij met de nieuwe aankoop, wie zijn wij dan om over die mensen te oordelen?

Bied wat je bereid bent te betalen, makkelijker kan het niet worden gemaakt :wink:

Wordt uiteraard op gemodereerd.

Ik vind het een erg leuke site, maar ik geloof niet dat er veel echte ‘koopjes’ weg te halen zijn.
Ik heb er één horloge gekocht (ook net iets te duur, maar ik wilde hem graag) en vanavond loopt mijn tweede verkoop af. Mijn eerste verkoop verliep wat teleurstellend en die van vanavond lijkt juist naar alle ‘tevredenheid’ te gaan verlopen.

Al die kleurtjes van die Indiase Favre-Leuba’s op ebay zijn trouwens echt tenenkrommend.

Hetzelfde kun je (helaas) soms ook zeggen over de schattingen/taxaties van de veilingmeesters.

Zie bijvoorbeeld: Catawiki

Groet,

Tecco

1 like

Was een, weliswaar beetje flauw, grapje. Ik veronderstelde niet dat je op courtagebasis werkte, natuurlijk betaalt Catawiki gewoon een goed salaris :wink:

Maar nu je toch reageert; Catawiki pretendeert toch HET online veilinghuis te zijn voor verzamelaars? Dan hoort in mijn ogen daar een realistische taxatie van elk object bij. Tevens zou op het meebieden door de aanbieder veel strenger gecontroleerd moeten worden. Dit was vroeger echt een doodzonde bij een fatsoenlijk veilinghuis, maar gebeurt bij sommige grote veilingen jammer genoeg steeds meer. Ik ben daarom benieuwd wat dat modereren inhoudt.

Volgens mij kun je als verkoper niet op je eigen kavel bieden. Dat kan je natuurlijk wel door iemand anders laten doen maar dat kun je bij geen enkele veiling uitsluiten.

Wel dat bedoel ik dus. Als je geen reserve inzet maar een vriend bv. in casu de goudwaarde laat bieden zodat je geen dom verlies lijdt. Enige wat je verliest is dan de veilingskosten van het winnende bod. Ik betaal liever 30 EU op Catawiki dan 300euro verlies lijden op een horloge dat objectief meer waard is.

Dat zou je idd kunnen doen, niet om de prijs op te drijven maar om je eigen kavel veilig te stellen.
Ik heb zelf de laatste tijd ook aardig wat horloges daar verkocht zien worden die ver onder de marktprijs gingen. Niet van mijzelf gelukkig maar wel van verkopers die ik ken. Blijft een veiling dus het kan raar gaan.

En een veilingmeester die zijn valuaties nogal met de losse pet doet naar de mening van velen hier.

Je kan toch de goudwaarde plus de commissie instellen als reserve? Er is niemand die dat raar vindt en het is logisch dat je je gouden horloge niet voor een paar tientjes weg wil laten gaan. Je moet alleen uitkijken dat je niet de hoofdprijs instelt als reserve, dan verliest men interesse.
Wordt het niet verkocht, kost het je niks en kan je het altijd nog een keer proberen of zonder reserve als je het aandurft.

Uiteraard. Heb normaal een gigantische afkeer van veilingshuizen. Soit ik probeer het wel eens met de goedkopere longines.

Het principe van een veiling heeft voor- en nadelen; blijkbaar willen sommige aanbieders (ook hier) alleen de voordelen?
Er zijn nog gerenommeerde veilinghuizen waar aanbieders die (via een stroman) meebieden, aangegeven kunnen worden. Die hoeven daarna niet meer terug te komen.

Sorry, ik ben nog wat onwetend op dit gebied. In welke betekenis bedoel je hier stroman?

Met een ‘’ stroman ‘’ wordt iemand bedoelt die uit jou naam biedt ( maar met een ander account ) Vaak bedoelt om de prijs bij een veiling op te drijven.

1 like

Ah, zo. Dat verklaard het verhaal wat meer. Bedankt voor de toelichting :smile:

Catawiki is een veiling, net als Chrono24 en Ebay,…de genoemde horloges(en nog veel meer) worden oa. op Ebay gekocht. Niet alle posts gelezen maar als er inderdaad netjes wordt vermeld dat de dial opnieuw is opgemaakt, wat ook bij andere horloges voorkomt, dan is het geen probleem. De omschrijving moet gewoon kloppen. Replica’s aanbieden is simpelweg niet toegestaan. Een marriage van een Omega of ander horloge, mits netjes vermeld mag wel.
Op Catawiki zitten liefhebbers, verzamelaars maar ook mensen die gewoon een leuk horloge zoeken, zonder horlogekennis in tegenstelling tot op HF. Dus doen we er alles aan om de omschrijving zo correct mogelijk te laten zijn. Indien er foutieve info wordt gegeven, dan wordt zo’n kavel verwijderd. Bieders worden niet gedwongen om te bieden, ik zie prachtige Omega’s weggaan voor een prijs dat ik denk, daar had ik hem nooit voor weggedaan en ook andersom inderdaad waarbij horloges voor het 3 of 4voudige weggaan tov de schatting. Dat is een veiling waar zoals bij idere veiling, bieders zelf bepalen wat ze iets waard vinden. Ik zie ook hier op HF wel klokken weggaan voor imho teveel maar daar hoor ik niemand over. Jammer dat er sommige lieden dat dan weer omschrijven als rotzooi…wie zegt dat we allemaal de Rolexen , Seiko’s ect mooi moeten vinden, alleen omdat het dure horloges zijn?..ik hoor nauwelijks iemand over Ebay en wat daar te koop worden aangeboden? Velen van ons kopen op Ebay, alleen wij zijn liefhebbers, verdiepen ons meer in de horloges die wij zoeken. Als iemand nou een felrode HMT wil hebben, wat is daar mis mee als hij/zij die leuk vind. Mist de omschrijving klopt. Vintage1982…je krijgt veel vragen? Ik neem aan dat je dan zelf ook aanbied op catawiki?
Jammer Jeroen Accour, dat je alle weer zo in het negatieve trekt, lijkt wel of je jaloers bent…:slight_smile:

1 like

Volledig mee eens. De koper is uiteindelijk degene die bepaalt wat hij of zij mooi vindt en bepaalt uiteindelijk zelf ook de prijs. Simpele marktwerking zoals je dat in alle branches tegenkomt. Dat wij als liefhebbers daar anders tegen aankijken is logisch maar ik denk dat 99% van de mensen een horloge alleen draagt als accessoire en ook helemaal geen interesse heeft in techniek of historie.

Acour is met één c.

Hoe trek in dingen in het negatieve? Er zijn hier tevreden Catawiki-verkopers en ook nog een (geringer, volgens mij) aantal kopers. Elders zijn er wel ruim voldoende kopers (Duitsland, Frankrijk, begreep ik eerder in een gerelateerd topic). Catawiki lijkt het prima te doen, iedereen blij derhalve.

Waarom zou ik jaloers zijn? Begrijp je niet helemaal. Ik ben ooit gevraagd als veilingmeester en ben bevraagd door Catawiki toen ze overwogen horlogeveilingen te gaan doen. Ik had helaas betere dingen te doen dan súperdeskundig zijn over horloges en hun marktwaarde.