Speedmaster Professional aankoop(advies)

Een nieuwe heeft voorlopig geen service nodig, één uit 2012 wel (als dat nog niet gedaan is natuurlijk). Toch zou ik voor een 2012 gaan ivm geboortejaar zoontje, zou voor mij (ook) iets meerwaarde/fun hebben.

De afweging hangt dus idd af vd verschillen en hoeveel waarde je aan hecht/voor jou van belang is.

Wat bordewolf al aangaf is het systeem met pinnen best degelijk. Het is alleen minder praktisch zonder de benodigde tools om em in te korten ofzo. Dus als voor jou het geregeld inkorten of verlengen niet van belang is, dan lijkt me een oude band ook te volstaan. Je hebt ook weinig profijt met banden wissels, omdat je daar voor bij de band aanzet moet wezen die net als de oude versie met springbars aan de kast zit.
(Mocht je de nieuwe versie met schroefjes in de band kiezen, wees er dan van bewust dat de schroefjes ook nog es met loctite vastgelijmd zit. Bij mijn Spectre schoot ik hierdoor een beetje uit…)

Betreft de goodies… Het draagt imho wel bij aan de “wow, ik heb wat bijzonders gekocht” beleving. Had ik ook met de longines Legend diver die ook in een gigantische schatkist wordt geleverd. Maar dat gevoel zou ik alleen in het begin hebben en eventueel als ik em geregeld in die kist zou terug leggen. Als je het horloge elke dag draagt en de kist belandt op zolder, zoals bij mij, dan zou ik me meer op het.horloge zelf richten.

Het hangt ook eventueel af vh prijsverschil. Die lijkt me wel flink tussen een nieuwe nieuwe versie of een 2e handse oude versie.

Het is aan ieder wat ie belangrijk vind.

1 like

Bedankt voor de reacties. Als het goed is gaat dit horloge de rest van mijn leven mee, en daarna nog langer als erfstuk. In dat licht gezien, en aangezien ik in de gelukkige omstandigheid ben dat het geld er gewoon is, is de prijs van ondergeschikt belang.

Als ik het goed begrijp is dat schroefverhaal dus alleen van toepassing op de schakeltjes, niet op hoe de band aan de kast vast zit? Op zich is dat dan helemaal niet interessant, de band hoeft in principe maar één keer op maat gemaakt te worden.

Op zich vind ik die nato straps wel weer interessant. De horloges die ik nu heb (Seiko, Orient, Vostok) draag ik ook afwisselend op een nato strap of op de originele band. Maar goed, bij een horloge uit 2012 kan ik ook zelf een strap kopen.

Zou zo’n doos nog iets doen voor de restwaarde? (puur theoretisch, ik ga gewoon in m’n testament opnemen dat dit horloge de eerste 100 jaar niet verkocht mag worden :joy: )

Ik heb gehoord dat er een nieuwe 321 aankomt…
Daar kun je op wachten als je daar gevoelig voor bent. Reken wel op een pittige prijsstijging.

Ik heb alle goodies gewoon in dozen in de kast liggen. Daar kijk ik nooit meer naar. Leuk om een complete set te hebben, maar ik heb liever een horloge waar de kosten in zitten.

2 likes

Speedmaster uit 2012?
U vraagt wij draaien

3 likes

Ik had hem al een PM gestuurd :wink: bedankt voor je koppeling!

Graag gedaan!
Ik las het en had gister toevallig je advertentie gezien.
Ik zou denken dat de TS die ook wel gezien heeft.
Misschien ben je m snel kwijt :slight_smile:

1 like

Haha, ja, die advertentie had ik gezien. De aanschaf gaat pas in mei/juni plaatsvinden, dus op dit moment nog niet van toepassing.

Als je het volledige bedrag aanbetaald kan de overdracht vast dan pas plaatsvinden.

1 like

Ongetwijfeld, maar het idee is dat ik mezelf nog een paar maanden geef voordat ik een definitieve beslissing neem.

Nee hoor. Dat is overdreven.

Ik ben in december voor een nieuwe gegaan met plexi en de stalen deksel incl de grote box met de extra bandjes, tooltje etc. Nieuw voelde wel zo lekker en het onderhoud bij een oudere 2ehandse zag ik niet zo zitten.

Kijk voor de prijzen eens grijs als je dat al niet gedaan hebt. Scheelt een flinke slok op de borrel.

1 like

Die doos met goodies heeft voor mij absoluut geen meerwaarde. Als je een goede uit 2012 aanschaft en je laat hem servicen, heb je ook de komende jaren rust wat onderhoud betreft. Alleen, ben je dan zoveel goedkoper uit dan een nieuwe bij een grijze dealer?

Het enige is … voor mij had een horloge uit het geboortejaar van mijn kinderen betekenis gehad wanneer ik het dan ook had aangeschaft. Om nu nog een horloge uit 1995 te kopen bijvoorbeeld zegt me helemaal niets. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

3 likes

Is dat niet tussen de 5 en 8 jaar? Nou ja, als ie goed de tijd houdt en op de timegrapher goede waardes laat zien is er waarschijnlijk ook niets aan de hand,

1 like

Droomhorloge, staat ook op mijn lijstje en herken je dilemma. Ik zou voor nieuw gaan, via een grijze verkoper. Voor mij zou het jaartal van het horloge enkel wat toevoegen als ik het ook in het geboortejaar van mijn kids zelf had gekocht.
Het achteraf aanschaffen zou voor mij niets toevoegen, maar dat is echt persoonlijk en hierin kan alleen jezelf een keuze maken!
Maar de keuze voor een Speedy is altijd goed :slight_smile:

Ik heb mijn omega speedmaster Professional moonwatch in november 2018 gekocht bij William Wien aan een volgens mij heel scherpe prijs. De stalen band was gekort op de gevraagde lengte en de allround service was heel goed.

1 like

Zelf heb ik deze afweging vorig jaar ook gemaakt, 2012 is ook het geboortejaar van mijn zoon😃
Achteraf bezien had ik in dat jaar een nieuwe willen kopen, maar ja dat is achteraf. Voor mij voegde het niet veel toe om nu alsnog naarstig op zoek te gaan naar een 2012 model.
Uiteindelijk ben ik dus voor een nieuw exemplaar gegaan en geen spijt van. Deze gaat nooit meer weg en de krasjes die er op zullen komen, zijn dan ook van mij.
En 5 jaar garantie op een nieuwe is ook een prettige bijkomstigheid.

1 like

De prijs is dit jaar van 4300 naar 4600 euro gegaan. Maar dan krijg je wel 5 jaar garantie. Dus dat is nog wel het overwegen waard. Maar de meest bekende problemen met het uurwerk (en gebeurt zelden) komen meteen bij de aflevering voor, dus met 2 jaar garantie zit je ook goed.

Maar een Speedmaster uit 2012 klinkt veel mooier, als dat het geboortejaar van jouw zoontje is. En de geschroefde band is net zo’n drama als die met pennen, dus dat maakt verder ook weinig uit. Te dik en te massief voor de vrij elegante kast van de Speedmaster. Ook de sluiting heeft erg scherpe randen en slechts 2 micro adjustment standen. Houd hier goed rekening mee. Je kan ook eentje op lederen band kopen en zelfs de mooiste bracelet erbij kopen (maar met originele stalen bracelet is het wel “meer” waard over een eeuw ;-)). 1479 is erg mooi en nog steeds te koop online.

De uitgebreide Moonwatch box is leuk, maar staat uiteindelijke maar te verstoffen op zolder en neemt enorm veel ruimte in beslag.

Ik zou dus voor een 2012 gaan en gewoon wachten totdat er eentje langskomt. Zou ongeveer 3000 tot 3500 euro moeten kosten voor een full set. En slechts 7 jaar oud dus de gebruikssporen vallen vast mee. Mogelijk moet je wel een kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren.

2017 Moonwatch op 1479 bracelet:

1 like

Betreft de Moonwatch in het algemeen: het schijnt dat er 40.000 per jaar worden verkocht, waarvan de laatste 3 jaar (?) met de uitgebreide box. Dus het heeft mogelijk een voordeel over de 3570.50 met de “simpele” box, als je het wilt verkopen. Maar het is op dit moment niks speciaals en met dergelijke oplage zal het nooit iets bijzonders worden.

Ik ga er een watchbox van maken :wink:

5 likes