Spiral en zenuwen (en balans as)

Het blijft een echt VAK! Een heleboel mensen vergeten dat. Vier jaar Horlogemakers vakschool te Hoorn doorlopen maar dan heb je alleen een vreselijke goede basis. De rest volgt in de praktijk!
Bij een tappenbank gebruik je een tappenvijl waarvan je de kap er zelf op moet zetten d.m.v. een loden plak wat een beetje bol loopt. Daarop strooi je wat diamantine en dan haal je de tappenvijl er onder hoek van 30 graden overheen. Op deze manier zet je een kap op je tappenvijl. Op de Rikketik heb ik er nog nooit een gezien, terwijl ze eigenlijk toch wel horen tot de standaarduitrusting.
Martin

1 like

@martinm en @Arie_Kabaalstra :
Het probleem met stenen is dat zij te groot zijn en dat zij niet de richtige vorm hebben.
Normal zijn er vijlen ā€œburnisherā€ voor left en voor rechts, volgens de houding van de bank.
Na de groote draaibank, zoals gezien met cutters gewerkt, stap ik op de kleine bank met staal vijl ā€œburnisherā€. Dat is om dichtbij de gewense maaten te komen. Hier vanaf heb ik dat al een paar keer gedaan omdat als men pivot vervangen moet van een cylinder escapement zijn ze niet klaar om te gebruiken. Daarna gebruik ik een stuk steen met shellack gelijmd. Het is het enige oplossing dat ik heb gevonden om een klein stuk te kunnen houden en om de oppervlakte goed vlak te houden. In het geheel was deze kleine steen nog heel te groot om zoiets klein te kunnen bewerken.
Ik heb ā€œroughā€ diamantine maar het probleem daarmee is dat de diamantine ook onder de as gaat en begint ook de bank te vijlen. Als iemand zo een bank will kopen moet men kijken dat de kleine strepen voor de verschillende maaten niet te erg door diamantine beschadigt zijn. Arkansas heb ik ook, maar deze wil ik niet in stuk explodeeren. Deze gebruik ik oa om mijn cutters als spiegel te krijgen.
Ik moet nog herkennen dat ik alles heb alleen geleerd; ik ben niet op school daarvoor geweest, en ik heb niet alle goede werktuigen (en als ik deze werktuigen vind zijn ze soms heel te duur voor mijn gebruik). Ik heb veel gelezen, ik heb ook veel verschillende meningen gelezen. Ik heb een tijdje met verschillende horlogemakers geweest, maar soms doen ze deze soort werk nooit meer vanaf school, dus hebben mij niets daarover geleerd. Ik zeg niet hoe het moet maar hoe ik nu het doet : Ik probeer mijn beste te doen met mijn oude werktuigen, en ik ga door boeken lezen en met mensen op fora praten om verder te leren :slight_smile:
BD

2 likes

Ik schreef Indiaā€¦ maar ik bedoelde Arkansasā€¦ 'k heb ze beidenā€¦ die arkansas is keihard, scherp gevormd en bijzonder fijnā€¦

'k heb mijn Tappenbankje net geinspecteerdā€¦ die holtes zijn nog redelijk ā€œfrisā€.

ik ookā€¦ 'k heb geen opleiding gehad in de uurwerkhoekā€¦ alle kennis die ik nu heb, heb ik hier opgedaan, of van bevriende horlogemakers geleerdā€¦

2 likes

Hier is mijn steen houder.


Ik heb nog twee of zo staal burnisher. Een nieuwe en de andere dubbele zijden nog goed genoeg dat ik nog nooit heb moeten scherp maken. Ik zoek een sapphir maar het is moeilijk te vinden.
En jij, wat gebruik je ?

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Dank je wel Ron_P ! :smiley:
Het is niet goedkoop, maar duidelijk minder duur dan een paar die op ebay als tweede hand soms zijn om te verkopen.
Ik zal die shop beter bekijken.
BD

Nog een beetje de spiral gewerktā€¦


Die is nog niet vlak.
En vooral is het centrum niet in het middle.

En vandag zo is het : centrum weer in plaats, vlak genoeg en een doorlopende spire tot het ende.


Volgende stap : de spiral moet rustig zijn ende spire aan het ende van de compas komen, en niet verder. Dus nu nog een beetje de spiren sluiten om ongeveer een diameter van 2 spiren korter zijn. Daarom hoefden de spiren nog niet perfekt te zijn maar die moesten niet meer elkaar raken anders is het onmogelijk te weten waar men moet benden :smile:
Wordt vervolgā€¦

2 likes

Komt in orde Brunod.
Heb ook al zulke ongelukjes gehad en doet soms plezier nog eens een spiraal te rechten (na enige vloeken) :disappointed_relieved:
Verleer je niet , is zoals fiets rijden.

1 like

Geduld is een schone zaak! :smile: het ziet er in elk geval al een heel stuk beter uit! :thumbsup:

Hoe je zoā€™n klusje het prettigst uitvoert is persoonlijk natuurlijk, maar het is vaak handig om de spiraal vast te leggen, een gereedschapje als een ā€œstud-tableā€ (eigenlijk om een piton op de spiraal te pinnen) is goed te gebruiken; hiermee ligt in elk geval Ć©Ć©n einde vast, van daaruit maak je dan de spiraal makkelijker vlak en centrisch (vind ik tenminste).

Zoā€™n gereedschapje is trouwens ook makkelijk zelf te makenā€¦

2 likes

@Paul_K : jij hebt altijd de richtige werktuig ! En altijd goede raad te geven : Dank je wel !
:ok_hand: Deze laatste had ik zo een model nog nooit gezien.
BD

Nou, niet altijd hoor, maar ik heb toevallig wel een paar assortimenten spiralenā€¦

maar ja, daā€™s natuurlijk lang niet zo leuk als een spiraal zelf te richtenā€¦ :smile:
(PM me maar even als je er eentje zou kunnen gebruikenā€¦)

3 likes

Bestelt ! :smile:

Nu is deze balans as eindelijk klaar.
Ik heb verschillende werktuigen en skills moeten oefenen. Daarom heb ik eerder een ā€œgrooteā€ as voor een Waltham gemaakt (5,5 mm lang). Een jka feintaster moeten vinden, anders is het onmogelijk tot 1/100 mm te meten, de palmer verlaten (die kan de as breken tijdens de afmeting)ā€¦ Twee uren lessen bij een ex-horlogemaker leeraarā€¦
In kort, nu loopt de horloge :slight_smile:
Virole een beetje sluiten


Spiraal in plaats zetten (met een cent om de groote te zien).

En de beweging volledig.

Maar ik heb ook een nieuwe werktuig moeten ontwerpen, om scherpe punten aan de cuters te maken. Met hand zoals ik deed was niet meer genoeg.

Dank u wel :slight_smile:

6 likes

De spiral had ik een beetje vergeten.
Hier is de laatste bericht.





Ende.

9 likes

Wat een doorzetting en geduld, maar het resultaat mag er zijn. Perfect en veel bewondering voor dit vakmanschap! :clap::clap::clap:

1 like

Mooi in beeld gebracht. Chapeau voor het werk.

De gewone mens weet niet wat er allemaal bij komt kijken en iedere euro die je rekent is Ć©Ć©n te veel.

1 like

Vakwerk :thumbsup:
Ik heb wel eens spiraalveren zitten richten, en dat valt echt niet mee, zeker niet voor de kleinere uurwerkjes.

1 like

Ja echt grote waardering voor je vakmanschap! Encore Chapeau!

Weet je al iets over de gangwaarden van dit gereviseerde werk?

1 like

Nee, voor de eene met de nieuwe as laat ik hem een dag zonder olie lopen in alle richtingen, en als alles goed gaat dan komt de olie et de vibrograph test.
Voor de andere met de spiral geeft het niet (die is van mij :slight_smile: ).

2 likes

Petje af voor Brunod, fantastisch werkstuk.

2 likes