Standaardwerk horlogetechniek

Heren,

Is er voor niet-techneuten een “standaardwerk”, horlogeboek? Je weet wel, zoeen met veel plaatjes technische tekeningen etc.

Er staat veel op internet maar een boek dat ik kan vasthouden, heeft toch mijn voorkeur.

Bedankt voor jullie reactie!

Wat wil je doen, om een beetje meer “to the point” te zijn ?
Ik heb honderden boeken gezien, maar zo kan ik je niet helpen.

Ik wil meer kennis over de techniek. De basis over, mechanische horloges, maar ook heldere uitleg over zaken als spring-drive, co-axial, tourbillon etc.

Een boek die alles betreft ken ik niet. Maar een tech boek om een horloge te bouwen bestaat : “Watchmaking” van Georges Daniels. Een echte bibel, van de steen tot de heel horloge, co-axial en tourbillon inbegrepen. Ongeveer 70 € in engels. “La montre” in het frans.
Jij kan het hier bladeren :
https://books.google.be/books?id=ZWq8c0xvGxsC&printsec=frontcover&dq=watchmaking&hl=fr&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=watchmaking&f=false
Is het wat je zoekt ?

Ik heb dat boek ook, en dat gaat echt VEEL te diep in op de materie. Dit is een stuk praktischer:

Kost wel wat. Goed online te verkrijgen. Enige spijtige is dat je dan nog steeds de Nederlandse terminologie niet kent.

Ik heb het ook.


Onder ander is een heel goede explicatie over de steenen fabrikatie met Verneuil techniek die ik een geen andere boeken heb gevonden. He gaat ook over kwartz bewegingen. Maar geen co-axial en tourbillon. Beiden zijn in de Daniels boek. Anders is er ook ToUhrbillon van Steffen Pahlow (200€ +/-) maar het schijnt heel duur voor niet zoveel te zijn… Er is ook Traité de construction horlogère, maar het zijn 1100 bladen calculus voor ingenieur. (Die heb ik ook :wink: ) https://books.google.be/books?id=EPxUNlKp1JUC&printsec=frontcover&hl=fr#v=onepage&q&f=false

Die Theory is een prijzig boekje helaas.

Voor USD 5 schijnt deze ok te zijn: klik

@Mark020: Zelfde boek van Harold C. Kelly hier gratis :wink:


(Ik heb veel boeken gelezen…) Maar heel ver van de eerste gewenste boek van dit post.

2 likes

Zoek ook een dergelijk boek, maar dan het liefst in het Nederlands. Je zou het ook kunnen lezen met een Nederlands overzicht van de belangrijkste onderdelen ernaast.

1 like

Als je vindt laat maar weten. In het nederlands heb ik nog nooit zo een boek gezien. Gelukkig ben ik franstalig :wink:

Dank!!