Staudt Praeludium: Bling Bling "Skeleton Unitas Uurwerk - Mooie huisvlijt

Prachtig!!!

Wow erg mooi zeg, wat is die achterkant mooi.

De praeludium I staat al een tijdje op mijn wensenlijstje en ik vond de praeludium II de meerprijs absoluut niet waard.
Van 1350 naar 2200 euro… En dan lever je titanium in voor RVS… Verder ziet de dial er niet echt anders uit, bij de handopwinder…

Deze limited heeft wel een erg mooie achterkant zeg!

Ik zou die omgekeerd dragen met zo een achterkant…

1 like

Hoeveel prealudums 1 zijn er uiteindelijk gemaakt? Ik dacht ergens iets gelezen te hebben van 45 gewone en 5 unitas verguld. in totaal dus 50? Klopt dit?

Klopt Yoeri, 50 in toitaal\weet niet of all vergulde uurwerlken zijn verkocht
Neem aan van wel :wink:

Potverdikkie, dit is niet misselijk.

Voor dat geld krijg je er ook een 5 gangen diner, overnachting in een kasteel en een serenade van de maker bij :wink:.
Leuke klok die nieuwe Staudt, met mooi uurwerk. Maar idd een duizendje te veel :smile:.

@Arie_Kabaalstra ik dacht dat je alleen met titanium werkte :wink:

Het is leuk dat het “erbij” zit, maar als ik een horloge wil kopen, dan wil ik het horloge voor een mooie prijs.
Allemaal dingen erbij doen, drijft de prijs op, maar niet de waarde van het horloge.

Ik vind het jammer dat er bij de nieuwe weinig is veranderd kwa uiterlijk, en daarnaast de kwalitait van de kast naar mijn mening minder is geworden, van titanium naar RVS.

Natuurlijk is het een ander gezicht, maar titanium is nu eenmaal een stuk duurder en duurzamer dan rvs…

IK werk inderdaad uitsluitend met Titanium… Yvo duidelijk niet meer… hij investeert nu in een mooier binnenwerk… met een in mijn ogen nu “run of the mill” RVS Kastje… zijn keuze… niet de mijne…

Het geeft me wel meer ruimte om interessante projecten beet te pakken… en mijn eigen werk op poten te zetten…

1 like

Schitterende klok, inderdaad jammer dat hij van Titanium afstapt.

Hoe bedoel je “jij” en “yvo”?
Ik weet dat yvo de Staudts laat maken, maar wat doe jij dan? En wat heb je met yvo? Omdat je het zo vergelijkt.

En als ik die gebruikt koop? Een frietje op de camping???

4 likes

Wie de huidige RVS kasten maakt, weet ik niet… maar de TItanium kasten kwamen uit mijn Atelier…

het waarom van de overstap naar een andere leverancier, daar kan ik kort over zijn… en daar wil ik het graag bij laten… (en daarmee heb ik eigenlijk al te veel gezegd…) :smile:

Vindt het niet getuigen van veel stijl om na beindiging van een samenwerking opeens de vuile was buiten te hangen of ineens semi open kaart te spelen.

Hoezo vuile was? Hij zegt toch niets raars of onaardigs? Daarnaast ook jammer van de persoonlijke aanval op Arie :disappointed:

Ik dacht dat Staudt alles binnen eigen beheer maakte?

[quote]Het technische gedeelte, het vervaardigen van horloges, heeft Yvo Staudt zichzelf geleerd. Hierbij bleek de opleiding tot klassiek accordeonist van toegevoegde waarde. Het veelvuldig bespelen van de accordeon gaf Yvo de bovengemiddelde motoriek die nodig is om de mechanische uurwerken met de vereiste precisie te monteren. Niet voor niets worden de ‘vijfstemmige fuga’s met tien vingers’ wiskunde voor de vingers genoemd!

Door jarenlang de complexe muziek van J.S. Bach te beoefenen weet Yvo Staudt wat doorzettingsvermogen en de zoektocht perfectie is. Onder het motto ‘Bescheiden van buiten, stralend van binnen’ visualiseerde Yvo zijn perfecte horloge. Eerst waren dit enkel ideeën, bescheiden hersenspinsels die de grondslag zouden vormen van het eerste Staudt horloge; de Staudt Praeludium. Om deze ideeën te realiseren begon Yvo met het maken van schetsen, eerst op papier en later digitaal. Aanvankelijk had hij niet de beschikking over de juiste vaardigheden. Zo maakte hij zijn eerste digitale tekeningen in een simpel tekenprogramma. Later spendeerde Yvo vele uren om geavanceerdere design-programma’s onder de knie te krijgen en de ontwerpen professioneel te digitaliseren.

Het allereerste zelf vervaardigde horloge had een horlogekast van een ‘donorhorloge’ en een kartonnen wijzerplaat. Het horloge gaf een eerste impressie van Yvo’s visie, maar het gebruik van karton paste uiteraard niet bij zijn voorstelling van zijn perfecte horloge. Maanden werden gespendeerd om een partner te vinden die een wijzerplaat met de gewenste kwaliteit kon vervaardigen. Een mooi ambachtelijk bedrijf, dat onder andere dashboard-klokken maakt voor Rolls Royce, voldeed aan de eisen. Het allereerste Staudt-horloge was geboren![/quote]

Zo klinkt het wel athans.

Eigen beheer. Daarmee bedoelt hij dat hij de componenten outsourced en samensteld. Zo doen de meeste kleine bedrijven dat. Is geen schande.

1 like

Persoonlijke aanval zie ik niet helemaal. Heb veel respect voor zijn werk, dit was meer een constatering.

Vuile was is wellicht niet helemaal de juiste verwoording, maar het voelt voor mij een beetje alsof nu de samenwerking is beindigd, opeens het een en ander van de kasten naar buiten moet komen. Ik weet niet wat de afspraak tussen Yvo en Arie hierover is, maar ik weet wel dat als ik mijn eigen merk had, ik het een en ander over de leveranciers e.d. graag voor mijzelf zou willen houden.

Ik heb er een beetje vraagtekens bij dat het op deze manier naar buiten komt, that’s all.

Dan snap ik het.
Maar als een beetje horloge liefhebber zie je de overeenkomsten tussen de kast van de P1lot One en de Staudt. Met name de lugs. Dat is een beetje het signatuur van @Arie_Kabaalstra samen met het titanium.
Zowiezo liever een echte Nederlandse kast voor een Nederlands klokje​:+1:. Dat liever dan iets chinees oid :wink:

1 like

Ik heb beide horloges hier in mijn kist zitten, en op allebei ben ik heel erg trots. Ik support wat dat betreft zowel Yvo en Jan, Nederlandse ambacht! Is voor mij alleen een beetje een verschil tussen het zien van de gelijkenissen en het expliciet benoemen van dergelijke samenwerkingen.

Maar goed, wellicht bracht ik dat wat ruk over!

1 like