Steiner Maastricht

,

Ik ben een liefhebber van mooie high-end automatische uurwerken. Zelf heb ik enkele jaren geleden een Steiner limited edition aangeschaft in rosé goud. Helaas ondervind ik veel problemen met het horloge. Zoveel dat ik de idee heb dat dit uurwerk ondeugdelijk is. Dit wordt inmiddels ook bevestigd doordat er geen Steiner Maastricht meer te koop aangeboden worden. Ik ben dan ook op zoek naar personen die ook een Steiner Maastricht horloge in hun bezit hebben of hadden. Ik heb hierover een Topic gestart ‘gezocht ervaring met Steiner horloges limited edition’.

Ik heb geen ervaring met dit model, maar volgens mij zit er een VJ7751 in. Wellicht kan je hier eens op zoeken en kijken wie kennis en meer informatie heeft van dit uurwerk. Denk aan draadjes als:

http://forums.watchuseek.com/f2/valjoux-7751-problems-779967.html

En hier op het HF zitten genoeg mensen die een goede horlogemaker kennen vermoed ik.

De Steiners die ik ken, waren chronografen met ETA 7750/7751 uurwerken. Die kan iedere capabele horlogereparateur aanpakken & tegen redelijke tarieven.

Howdie,

Ik heb zelf geen Steiner, ik ben echter wel op de hoogte van de problemen ermee. Ik heb zelf een RO1 en de maker hiervan, Roland Oostwegel, heeft ook de service gedaan voor Steiner voor de Steiner horloges. Ik meen me te herinneren dat hij hier op een gegeven moment mee gestopt was omdat er zoveel problemen mee waren en hij daar op aangesproken werd terwijl hij net degene was die de problemen verhielp. Misschien kun je eens naar hen toe, hij zit in Heerlen.

groetjes,
Joep

deze?


Ga je voor high end, krijg je een kneus, da’s zuur.
Neem dan zekerheid voor hetzelfde geld: omega of victorinox (en nog vele anderen!):
die mechanische werkjes blijven écht lopen, ook zonder service, en zijn
goed shock resistant (evenals certina): maar ja, als je gevoelig bent voor
het bemachtigen van “high end”’ benamingen kun je een uitglijder soms niet vermijden.
Als je tot koop overgaat, bij het uitgeven van grotere bedragen, moet je ook voor jezelf bepalen of het gaat om een betrouwbare time-keeper, of een sieraad met hoogwaardig gevoelig mechanisch binnenwerk, bij elkaar gehobbyd door iemand die vergeten is te kijken naar de praktische toepasbaarheid.
maar, het blijft altijd lullig als je veel uitgeeft voor iets wat niet blijkt te werken.
(had ik eens met een touch`-screen all-in-one acer computer: veel geld betaald voor de “top of de bill” (apple ontwijkend), was binnen 1,5 jaar onreparabel kapot ( ik toen ook).

1 like

In die Steiner en de door je genoemde horloges zitten allemaal ETA werkjes. De Steiner is een normale 7751, geen hoogwaardig gevoelig mechanisch binnenwerk.

Hoe komt íe dan zo onbetrouwbaar?

Even er vanuitgaand dat het inderdaad een 7751 is, zou het een exemplarische afwijking kunnen zijn? Gebrek aan onderhoud? Te veel ballen geslagen op golfbaan?

De 7750 (waarvan de 7751 afgeleid is) draait nu 42 jaar mee. Het is het werkpaard onder de chronografen. Niets elegants aan, maar uiterst degelijk.

Las net dat Lexus de meest betrouwbare auto is. Zou je daar dan nooit mee langs de weg stil komen te staan?

… met een lekke band?

Maar dan niet lang, want Lexus komt hem voor je verwisselen :smile:.

Het kan ook een ontwerpfout zijn, te strak in de case, onvoldoende schokproof, etc. Ik heb een ETA7753 loopt al jaren als een zonnetje ik denk dat de ETA werkjes het probleem niet hoeven zijn. Maar zoals door ander HF lid aangegeven, meeste horlogemakers kunnen deze waarschijnlijk wel nakijken.

Wat ik jaren geleden eens vernomen heb van een Steiner eigenaar en ook zelf heb gezien bij zijn exemplaar, is dat het niet zozeer het uurwerk is ,maar meer de bouwkwaliteit er om heen niet echt top was.

Bouwkwaliteit…
Wat ik gezien heb en meegekregen heb in gesprekken is dat bijvoorbeeld de centrale secondewijzer voor de chrono niet goed op diens as bevestigd zat en dus gewoon vrij rond aan het draaien was en ook niet te gebruiken.
Dit kon natuurlijk simpel opgelost worden door de secondewijzer weer op zijn plek te ‘‘duwen’’ maar dit euvel kwam wel steeds terug. (verkeerde maat?)

Een ander euvel was dat de bevestigingen om het uurwerk vast te zetten spontaan zichzelf losdraaiden zodat er speling ontstond en het uurwerk zogezegd los in de kast lag. (geluk gehad dat de schroef/klem niet ergens tussen de tandwielen zaten)
Knoppen voor de bediening van de chrono die scheef zaten of juist heel strak

Al met al een prachtige top of the bill horlogelijn ,maar niet in de zelfde league als Breitling/Omega/Rolex

Het idee om als gerenommeerde Juwelier een horlogelijn te beginnen is natuurlijk prachtig (en in geval van Steiner iets pretentieus) maar zorg dan ook dat de nazorg en vooral de eindcontrole top of the bill is.

De horloges werden door een OEM fabrikant in Zwitserland gemaakt.
Als je dat nog niet adequaat kunt organiseren…

Dat een juwelier een eigen lijn heeft is niet zo iets heel erg geks hoor, ik weet dat dit in (voornamelijk) Amerika heel erg veel voorkomt. Maar vanuit de amerikaanse fora en groepen hoor ik daar ook weinig goeds over. Interessant om te volgen/zien.

Vroeger was het vaak het geval van ‘‘grote’’ juweliershuizen dat zij ook de grote merken benaderden voor hun ‘‘eigen’’ lijn

Denk aan Tiffany die een Rolex liet bedrukken en Cartier die weer zaken deed met Patek

1 like

Het komt (ook in Europa) heel vaak voor & als sinds (bijna) eeuwen.
Als je die Amerikaanse fora en groepen volgt, zou ik het wel interessant vinden om te weten waar dan de schoen wringt. Zwitserland staat vol met fabrieken en ateliers die OEM producten leveren & laten we wel wezen, Zwitsers zijn goden op horlogegebied…

P.S. Tegen een Harry Winston (juwelier) horloge zou ik geen nee zeggen :blush:

1 like

Ik merk dat ze toch naar andere merken anders aankijken. Ik heb op dit forum echt nog nooit een BALL langs zien komen, terwijl op Amerikaanse fora/groepen bezit echt een groot deel wel 1 of 2 duikers of chrono’s van dit merk. Hetzelfde geld voor bijvoorbeeld Invicta. Dat moet je hier echt niet noemen, maar daar vinden ze het allemaal echt geweldig. Groot, woest, apart. Dat zijn al twee voorbeelden die ik zo maar kan noemen, omdat beide merken ‘amerikaans’ zijn - is maar hoe je het ziet…- . Af en toe komt er wel eens vragen van mensen die dus zo’n ‘juweliersklok’ willen/zich afvragen of er ervaring mee is, en (bijna) altijd word er doorverwezen naar oris, ball, deep blue, invicta, tudor, etc… Specifieke merken kan ik niet meer echt noemen, maar heb ze in New York maar zeker Philadelphia in Jewelers Row zelf ook veel zien liggen. Uiteindelijk heb ik het idee dat wij Nederlanders wat dat betreft echt ontzettend kieskeurig zijn en veel zeiken, qua mentaliteit en ‘community-gevoel’ kunnen we nog wat van ze leren. En, de Amerikanen willen heel graag heel veel ‘bang for buck’.

Misschien een beetje Offtopic, excuus.

Het blijft wel vreemd dat Steiner zich nu totaal distantieert van hun ‘‘eigen’’ merk.
Zeker als je bekijkt dat het goedkoopste model in 2007 nog 4500 euro moest kosten en een mooie roségouden dik 10.000 euro moest opbrengen.

Als je dan bekijkt dat anno 2015 er totaal niet meer wordt omgekeken naar voormalige kopers/l(i)efhebbers die dit soort bedragen betaalden ,lijkt het mij duidelijk dat het hele Steiner verhaal een fiasco is gebleken.

Grappig
In 2007 was Rolex Sub goedkoper dan de goedkoopste Steiner.
http://www.fratellowatches.com/updates-on-the-steiner-limited-watches/

Er staat in het artikel: “Additionally, Steiner will always take the watch back if you want to exchange it for another watch”. Zou zeggen, hou ze er aan!

Overigens wat waren ze overprijsd en lelijk IMO.

Terugnemen doen ze vast, tegen welke prijs zeggen ze er alleen niet bij…

1 like