Steinhart OVM2; NATO of ZULU?

Mijn eerste post! Goedemiddag dames en heren, ik ben sinds begin dit jaar begonnen met het aanleggen van een collectie en sinds eind vorige week de trotse eigenaar van een Steinhart Ocean Vintage Military 2.0.

Hoewel ik de stalen band mooi vind staan, ben ik aan het kijken naar andere opties. Ik heb inmiddels al een paar foto’s op het net voorbij zien komen van NATO’s en ZULU’s, maar de meeste foto’s zijn van zo dichtbij genomen dat ik niet goed kan zien of de hardware van de ZULU’s niet te grof lijkt voor het horloge. Heeft iemand voor mij misschien één meerdere foto’s, genomen van juist niet alleen de wijzerplaat?

Ik dacht zelf aan een khaki / desertsand kleurige ZULU, zwart blijkt sowieso een winnaar te zijn maar ik draag graag iets opvallenders.

Persoonlijk vind ik een NATO mooier dan een ZULU. Op een plaatje wint de ZULU, maar eenmaal op het horloge vind ik de ringen vaak te groot. Ik zou voor een NATO gaan. Tenzij je polsen van 20cm hebt…

Ik heb een polsomtrek van 17,5cm dus daar had ik zelf ook al aan gedacht. Het wordt wel mijn eerste NATO / ZULU, vandaar mijn vraag.

Ter vergelijk: de eerste 2 zijn ZULU en in mijn ogen te grof. De laatste foto is een zand/olijf kleurige NATO en staat een stuk beter.

1 like

Ik zie wat je bedoeld op foto 2. Maar gek genoeg denk ik “stoer!” als ik naar foto 1 kijk. Dan vraag mij af, zou de kleur van de band uit maken hoe de hardware er uit springt? Want op foto 1 wordt het “militaristische” voor mijn gevoel benadrukt door de ringen.

Dit helpt misschien niet erg, maar gezien de prijs van de zulus en natos (ik koop ze bij Cheapest Nato straps, kwaliteit beter dan de naam doet vermoeden) gewoon allebei kopen en proberen. Mooie beige zwart gestreepte (zgn. bond) lijkt me prachtig op deze klok

Lekker paar verschillende uitproberen, inderdaad.
Zou zelf op zoek gaan naar beetje goede kwaliteit, die niet rafelt en waarvan de hardware ook o.k. is. Heb zelf wel goede ervaring met forumsponsor Horlogebanden.com.

Nog iets anders. Veel horlogeliefhebbers hebben inmiddels het praktisch nut en de oneindige mogelijkheden van nato’s/zulu’s ontdekt. Maar er zijn ook mensen die ze echt haten (ja, ik weet 't, waar kun je je druk over maken?:unamused:). Lekker niks van aantrekken en gewoon een paar aanschaffen om te kijken of 't wat voor je is!

Veel combineer- en probeerplezier!

En welkom op Horlogeforum, trouwens!

2 likes

Hallo Gnik, bedankt voor de tip. Ik heb op Watchuseek al vaker gelezen dat het een goede zaak was, maar ik ging er van uit dat de verzendkosten het minder interessant zouden maken. Ik vraag mij nog één ding af: onder een bepaald bedrag betaal je geen BTW. Maar betaal je dan ook geen extra kosten aan de vervoerder voor inklaringskosten o.i.d?

Grtz Wouter

Bedankt voor het welkom, Ed! Meningen mogen verschillen, zolang dat op een beschaafd niveau gebeurt natuurlijk. Ik heb gekeken op de site van de sponsor, misschien dat ik daar ééntje bestel om te kijken.

Maar die andere genoemde site, WAUW, wat een keuze!

1 like

Staal. Zo draag ik m ook. Maar dat is geen argument. :slight_smile:

1 like

Je betaald iets meer vanwege import, maar dat is euro werk
En ik geloof dat boven een bepaald bedrag verzenden gratis is en bij 5 stuks er 1 gratis is. Gewoon 6 kopen, kan je ook wat wildere kleuren proberen.
Bevalt het, dan ben je ze via HF ook zo weer kwijt (of mag je nog niet verkopen? Geen idee hoe die regels tegenwoordig zijn)
Ze hebben ook allerlei andere bandjes.
Echt wat mij betreft een aanrader.
http://www.cheapestnatostraps.com

Iets dichter bij huis
http://www.uhrenarmband-versand.de/shop-Uhrenbandversand.html
Is ook prima, maar wel duurder

Maar de écht mooie NATO koop je bij Miro. Duurder maar topkwaliteit.

1 like

De OVM is een echte nato-klok. Met mat ijzerwerk (Miros)!! Zijn voorbeeld (zeldzame vintage Rolex) werd ook vaak met nato gedragen. De zulu’s zijn te grof als je de stalen keepers van de band naast de fijne lugs (uiteinden van de kast waar de band tussen zit) ziet.

Kies uiteindelijk wat jij mooi vindt. De nato/zulu banden zijn niet duur, dus een experimentje kost je geen fortuin :wink:

1 like

Koop er een paar en probeer gewoon uit wat jou het beste bevalt. De andere(n) verkoop je weer op het forum.

Persoonlijk draag ik de OVM bijna uitsluitend op NATO. Meestal zandkleurig, maar ook grijs of zwart.

Helemaal waar
Die nato supreme daar zijn weliswaar wat duurder, maar dat zal je nog de kop niet kosten en kun je altijd wel weer kwijt

1 like

Zo, die Duitse sites kende ik inderdaad nog niet. Zit er nu echt veel verschil tussen de NATO’s? Ik snap dat gestikt of “gesmolten” nog wel enig verschil maakt, en of de gaten zijn gelaserd, maar de kwaliteit nylon?

Tevens heb ik nog een vraag over mijn OVM, het is mijn eerste handopwindbaar horloge. Kan ik het uurwerk kapot maken als ik teveel opwind, of zit er een beveiliging op? Indien geen beveiliging, hoe weet je dan dat je te ver opwindt?

Zit een beveiliging op, zoals op de meeste (alle?) automaten. Geen zorgen dus :slight_smile:

Wel heb ik wel eens gehoord dat ETA-uurwerken op de lange termijn verslijten van teveel opwinden, weet iemand hier meer van?

Fijn om te weten! Ik wilde namelijk het horloge eens helemaal opwinden om te kijken hoeveel uur het precies mee gaat.

Ik heb inmiddels ook 2 gave leren NATO’s gevonden, maar ik weet niet zeker deze niet een beetje té vintage ogen bij de OVM.


Jullie mening wordt gewaardeerd.

1 like

Dat leer van die bovenste is mooi, dat is steeds weer anders van kleur als het wat vouwt.
Staat m mooi, zeker weten

Ik heb toch eerst maar 2 nylon NATO’s gekocht. Foto’s volgen nog;

1 like