Nee, natuurlijk niet. Overigens, het feit dat Rolex als “het beste horlogemerk ooit” wordt gezien, en dat Zwitserland zich tot de koningen van de fijnmechanica hebben uitgeroepen is in een historische context amusant omdat het iets verklaard over de houding van de Japanners.
Vlak voor de eerste wereldoorloge reisde een Britse antropologe af naar Japan, en kwam tot de conclusie dat deze mensen te lui waren om ooit iets van een economische ontwikkeling door te gaan maken. (Bron: Ha Joon Chang, Bad Samaritans, hoofdstuk 9) Dit is in mijn beleving de perfecte illustratie van de arrogantie waarmee sinds de Industriële revolutie de westerse mens naar alle andere mensen heeft gekeken.
Het was daarom een klein wonder dat de Japanners bij de vredesaccoorden van Parijs in 1919 aan tafel zaten als één der grote mogendheden. Bij die gelegenheid hadden ze al een voorstel gedaan om deze tekst in de accoorden op te nemen:
“The equality of nations being a basic principle of the League of Nations, the High Contracting Parties agree to accord as soon as possible to all alien nationals of states, members of the League, equal and just treatment in every respect making no distinction, either in law or in fact, on account of their race or nationality.”
Dit gaf de Amerikanen en Britten als koloniale mogendheden met licht racistische trekjes natuurlijk een probleem. Een dermate groot probleem dat ze uiteindelijk de Australische premier, Billy Hughes, zover kregen z’n veto uit te spreken tegen de notie van raciale gelijkwaardigheid. Dat kwam hem goed uit, omdat hij als vakbondsman een achterban had die Aziatische immigratie niet zag zitten in het kader van “Dey’took’r’juubs”
De Japanners, echter, waren dodelijk beledigd. Het hoofd van de Japanse delegatie in Parijs, Makino Nobuaki, had er nog één en ander over te zeggen:
“We are not too proud to fight but we are too proud to accept a place of admitted inferiority in dealing with one or more of the associated nations. We want nothing but simple justice.”

De VS gebruikten het veto van Australië om in 1924, naast de bestaande Jim Crow wetgevingen, ook de Aziatische migratie aan banden te leggen in de zogeheten Asian Exclusion Act.
Dit wordt over het algemeen gezien als één van de zaken die er toe bijdroegen dat Japan zich afkeerde van het Westen en een nationalistische koers ging varen tussen 1920 en 1946.
Het is mijn stellige overtuiging dat de nasleep van deze domme en racistische houding van het Westen invloed heeft gehad op de volledige Japanse arbeidsmoraal en de competitie die zij zijn gaan voeren.
Hoe heeft dit met Rolex te maken? Nou, ik denk dat Grand Seiko zich tot doel heeft gesteld om dat merk in alle opzichten in het stof te laten happen. Ik denk dat diezelfde wrok uit 1919 er nog zit, in Japan, en dat dat één van de factoren is die deze mensen tot perfectie drijft.
Producten van merken als Grand Seiko en Kawasaki zijn al jaar en dag een grote fuck you naar iedereen die made in Japan ooit als inferieur bestempelde, en de resultaten daarvan zijn indrukwekkend.
Bovendien vind ik dat verhaal an sich inspirerend, dus ik maak dat er graag van.
EDIT: Eén van de moralen van dit verhaal is dat ik het dus uitstekend vind dat Rolex als beste horlogemerk ter wereld gezien wordt, dat maakt die mannen in Japan alleen maar pissiger.