Stoppen met horloges die veel geld kosten (voor mij dan, he?)

High end of niet… Draag wat je leuk vindt. Ik vind deze bijvoorbeeld allebei prima dragen. Los van de eeuwige discussie dat Rolex voor kampers is en Steinhart voor mensen die geen Rolex kunnen dragen. Stom genopper.

Maar wat meer high end vind ik toch fijner dan lagere klasse. Hou wel van een mooie afwerking.

Die 4000 van jou is € 400 voor mij… :joy:

7 likes

idd. Kwestie van perspectief. Wat voor de één 1K high end is voor een ander ergens rond de 10K.

Ik denk dat de essentie van dit topic is: Waarom besteed ik zoveel euro aan één horloge?

Waar zit de voldoening in? Meestal in het kijken en zoeken en nauwelijks in het bezit. Daarnaast houden we er erg van om :+1: te worden om ons pas verworven bezit.

Sommige posten daarom dagelijks het zelfde horloge. Anderen moeten elke dag iets anders showen :smile:

8 likes

Was eigenlijk meer het jaren lange statement wat bij een rolex hoort.

Een Rolex is de Mercedes onder de horloges en klopt ook wel.
Rolex maakt zeer goede horloges die staan voor status en techniek,zo ook Mercedes.

Als je kijkt naar de techniek,dan houdt Rolex heel lang vast aan een concept (oystercase/automatic movement) en kristalliseren dat helemaal uit tot een onverwoestbaar stuk gereedschap wat het nu is.

Mercedes exact eender.
Die auto’s zijn gebouwd als een tank en gaan gewoon een miljoen kilometers mee in perfecte confort.

De Houte Horlogerie zit iets anders in elkaar.

1 like

Jij hebt een andere definitie van high end denk ik. Bij high end denk ik aan topkwaliteit, dat alleen nog gewaardeerd wordt door echte liefhebbers, met een zeer sterk afgenomen toegevoegde waarde per extra euro. Je moet op een gegeven moment zeer veel geld neertellen voor nog een beetje extra. Dat is mijn definitie. En dan hoort een Submariner bij high end wat mij betreft.
Zo werkt het ook bij mijn audio hobby. Ik heb high end apparatuur, maar aan de meesten is het niet besteed. Zoveel meer geld voor nog een beetje extra perfectie.

Ik herken het sentiment. Heb 't geprobeerd met een Laco quartz. Geen succesverhaal

Mijn eerste post op horlogeforum….

idem hier. Heb een tijd geleden mijn automatische IWC Flieger Chrono verkocht. Ik was er niet direct op uitgekeken, maar werd wel doodmoe van al die reusachtige IWC’s aan voetballer polsjes. Ik vond IWC (ok ok, misschien lag dat ook wel aan het model??) een tikkie ordinair worden.

Heb een tijd ‘geheel onthouding betracht’ en zelfs nieuwe bandjes gekocht voor mijn allereerste Swatches….(Chrono’s uit … 1980 of zo?)

maar goed. Ben nu toch gevallen voor nieuwe ‘beschaafde en bescheiden’ klokjes. Twee Hamilton Jazzmasters, een auto Chrono en een GMT. Ik vind het topklokken, leuke historie, mooie gekleed uiterlijk en toch wel met interessante techniek onder de motorkap.

My penny worth!

4 likes

Ik herken het in mindere mate. Stoppen niet, en het geeft ook niet dezelfde voldoening in het begin, toen ik helemaal in ‘awe’ was van m’n eerste SMP300.

Vandaag bijvoorbeeld een prachtige stoere Royal Oak Offshore chrono gezien. Maar ik sta er niet meer met trillende handjes naar te kijken. Evengoed als toen ik es een Breguet tourbillon in handen kreeg. Het blijven natuurlijk mooie horloges, maar na een tijdje wordt het gevoel erbij wel anders. Vooral zoals al opgemerkt, je al een poosje in het hogere segment hebt gezeten. Iets wat voorheen zo duur/onbereikbaar (grail?) was, is gewoontjes geworden. Dat het je helemaal geen voldoening meer kan geven, zou ik jammer vinden. Dat de voldoening zou zijn verandert, dat kan ik me goed voorstellen.

Maar misschien dat andere facetten van de horlogewereld je nog wel kan fascineren? Misschien een horloge zelf (laten) maken, bij bijvoorbeeld zo een cursus in Duitsland of samen met een andere liefhebber. Of in een nog hoger segment gaan zitten, zoals een Royal Oak, Nautilus, Overseas (even wat sportmodellen aangehaald, gezien je meestal sportieve klokken). Of misschien juist gaan waarderen hoe ze in een lager segment toch geweldige klokken weten te maken voor het geld. Misschien dat een Black Bay (red, blue, black?) of een Pelagos je waardering voor horloges weer doet opbloeien? Wellicht misschien op een andere manier.
Of ook naar vintage gaan kijken? Dat schijnt ook weer een totaal andere wereld te zijn.

Of wellicht, God verhoede het, je even de horloges laat rusten. Smartphone erbij voor de tijd. Niks meer om de pols. Misschien dat je honger naar een mooi horloge dan weer gaat toenemen.

Hoe dan ook, ik denk dat je er zelf ook achter bent dat zo doorgaan voor jou voor nu niet lijkt te werken.

4 likes

Welkom op het forum.

Duurder is vaak meer Veblen en niet per definitie meer of beter. Als je dat door hebt maak je waarschijnlijk andere keuzes.

1 like

Welkom!

. Bij high end denk ik aan topkwaliteit, dat alleen nog gewaardeerd wordt door echte liefhebbers, met een zeer sterk afgenomen toegevoegde waarde per extra euro.

Serieus???

High end horloges zijn toch de klokken uit de hoge prijsklasse en/of met zeer gecompliceerde uurwerken ? Er zijn werkelijk talloze horloges die in mijn optiek high end zijn, zijn, bv alle Richard Mille’s, alle Pateks, de tourbillons van de betere merken enz enz. Allemaal onbereikbaar voor de massa. Maar de klokjes van Rolex zijn toch niet voor de massa onbereikbaar ? Er lopen hele volksstammen mee rond. Kijk eens hoeveel leden op dit forum er 1 of meerdere hebben. Zijn toch ook niet allemaal miljonair ? En liefdeloos in elkaar gescheten klokjes van enkele tientjes gaan we toch niet als referentiepunt nemen voor low end ?

Heel herkenbaar! Volgens mij zitten we in dezelfde fase haha. Succes!

Jazeker, zoiets van: een rolex van 30x de prijs van een seiko is misschien 8 x mooier afgewerkt dan de seiko, maar de patek van 30x de prijs van de rolex is wat mij betreft nog maar 3x mooier afgewerkt dan de rolex. Zo werkt dat. Hetzelfde voor het uurwerk. Afnemende meeropbrengsten. Geen onbekend fenomeen.

3 likes

Zit net het een en ander te lezen hier. Misschien moet het wel zijn: Stoppen HF

2 likes

ja, en daarbij: ik liep van de week tegen wat andere verhalen aan waarin verteld werd in hoeveel klokken ETA uurwerken zitten of aangepaste ETA’s, of in-house uurwerken die eigenlijk ETA’s zijn.

Nu heb ik niks tegen ETA’s (integendeel!! betrouwbare werkpaarden!!), maar het werpt wel een bijzonder licht op de prijsverschillen van de klokken als je weet dat we intern vaak niet eens ZO heel erg verschillen.

Maar goed, net nieuw hier, en ik vermoed dat deze discussie al vele malen eerder gevoerd is …. ?

1 like

Laat ik maar wijs zijn en je in je eigen droomwereld laten…

Dat is heel vriendelijk van je.

1 like

Je moest eens weten. :relaxed: Ik loop hier al negen jaar rond. Het probleem is dat luxe sentiment is, en rationele argumenten weinig tot geen zin hebben. :relaxed: Geeft ook niet, toch. Uiteindelijk gaat het nergens over.

2 likes