Stoppen met horloges die veel geld kosten (voor mij dan, he?)

Een Patek Calatrava is goedkoper dan menige Rolex. Dus je argumentatie loop daar mank :blush:

Waar kom jij vandaan? Een modaal inkomen van Eur 35.000 per jaar heet niet voor niets modaal. Die mensen kopen, op de uitzondering die de regel bevestigt na, echt geen rolex hoor. Je zou wel geschikt zijn om minister in dit kabinet te worden.

4 likes

Ik ga wel eens door een apatische periode, waarin ik geen zin heb om als een hitsige reu vanalles na te jagen. Maar juist in zo’n periode verkoop ik niks en heb ik plezier van wat ik heb.

Mijn meeste genoegen ontrek aan mijn mooie vintage horloges van rond de 2-2500 euro. Dit is mooi 1950-1960’s spul van Longines en Omega. Daarnaast heb ik pret van mijn vintage chronografen van tussen de 750 en 1500 euro (no names met mooie uurwerken en Zenith’s).

Persoonlijk kan ik mij niet voorstellen dat een Russisch, Japans of een van die pop-up duikhorlogemerk mij eenzelfde genot verschaft.

1 like

Ik zit midden in een falende poging. De sea-dweller is eruit. Ik vond het teveel geld en kon het slecht verantwoorden. Naar wie weet ik zelf ook niet. Nog wel een vintage datejust en een seawolf. En allemaal andere gekkigheid erbij gesprokkeld. Chronotac, sevenfriday, ik hou het niet eens meer bij. Een choas in de horlogedoos. Allemaal compensatie voor het gemis van de 16600. Ben al weer aan het rekenen wat alle kleintjes opleveren zodat ik weer een sea-dweller kan kopen.

Het lijkt op de periode waarin ik een van mijn grote liefdes kwijtgeraakte. Waarna ik van alles mee naar huis nam. De bezetting van mijn slaapkamer destijds is te vergelijken met die van de horloge doos nu. Ik geef het op.

7 likes

Was dat je criterium voor de aanschaf van een horloge dan??

Dat is wel erg goedkoop…

3 likes

Ik vind mijn duurdere horloges nog steeds mooi. Komt waarschijnlijk omdat ik ze niet gekocht heb vanwege het prijssegment of hun status of hun waardevastheid, maar puur en alleen omdat ik ze mooi vind.

Groeten,

Tecco

11 likes

Even afgezien dat de TS volgens mij geen high-end heeft, lijkt het allemaal een beetje manisch-depressief. Het aandacht vragen, het eeuwige geflipper & nu het stoppen. Doet me allemaal een beetje denken aan “Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt” uit Goethe’s Freudvoll und Leidvoll.
Niets nieuws onder de zon. Heeft ook ook niets met horloges te maken.

3 likes

Niet dat ik het met je eens ben, of oneens…
Maar ik vind het wel een leuke taalgrap. :grinning:

1 like

Welkom Rolf!

OT: Stoppen met high end? Ik moet er eerst nog mee beginnen. Vooralsnog beleef ik veel plezier aan mijn huidige horloges, zit niets duurs tussen en de betere klokjes heb ik zonder uitzondering tweedehands aangeschaft via dit forum.

Tja… Waar trek je idd de grens…

Voor jan modaal is n horloge van n paar tientjes normaal. Paar honderd zou als luxe horloges gezien worden. En duizenden euro’s voor n horloge Is dan misschien absurd. (is t toch ook ;))

Maar als we over de gehele linie kijken heb je zeker een punt. Van een marktkraam horloge v n paar euro, tot die met diamanten bezette door koningen gedragen complexe klokjes van miljoenen. Maar daar tussen zit een hoop.

Het Is maar hoe je het indeelt. De swatch group bijvoorbeeld kijkt alleen naar z’n eigen assortiment en noemt dan bv een swatch laag/basic segment, tissot en hamilton midden segment, rado en longines hoge segment, en omega, BREGUET, Harry Winston het luxe/prestige segment.
Maar tussen een omega en n BREGUET of Harry Winston vind nog best een groot gat zitten.

En of iedereen met een rolex kan rondlopen… Tja de 1 heeft meer te besteden dan n ander en de ander wilt meer besteden aan n horloge dan n ander. Je kunt misschien op de fiets naar je werk gaan en in de kelder bij je ouders wonen en met n patek philippe rondlopen…
Ik vind rolex wel een luxe product. Of je het high end noemt, hangt imho v je definitie af.

2 likes

Dat moet me n orgie zijn geweest. Of heb je telkens 1 horloge in je horloge doos :wink:

2 likes

Dat is voor mij nu inderdaad het nog niet ontdekte gedeelte van de hobby, voor mij is het licht modden van een horloge de lol op dit moment en zoeken wat bij elkaar zou kunnen passen.

Ik ben van plan om een Sinn 104 van domed plexi te voorzien met behoudt van de originele waterdichtheid en voorzien van een mooie zwarte subtiele band in de trant van een JLC Master Extreme tropc/carbon achtige band.

Subtiel verschil maar wel een beetje een one off idee.

Groeten,

Noel.

1 like

Ik kan me goed voorstellen dat sommige van jullie er een beetje op uit gekeken zijn, of iig wat minder voldoening er uithalen.

Je gaat van laag naar hoger segment en eigelijk verandert er alleen optiche iets aan toch, ? Duurdere materialen, strakkere kasten etc. Maar waar de echte verandering in zit is in het uurwerk, van Eta naar bijvoorbeeld in-house alleen zie je het niet omdat het in een dichte kast zit.

Rustig aan kijken of de mogelijkheid er is om uurwerken uitelkaar te gaan halen? Het servicen van standaart unitas uurwerken, dan komt de bewondering of waardering voor high end weer snel terug denk ik.

The hunt is better than the catch. Daarom dat ik helemaal geen haast heb om 10k op een klok stuk te slaan. Ik zou er enkel van kunnen genieten als ik de som geld met gemak kon missen… en ondertussen genoeg value for money klokken te vinden!

2 likes

On topic: ik denk dat mensen kopen waar ze zich goed bij voelen op dat moment. En dat gevoel kan wisselen. Dat is het leuke van horloges. Ben zelf van een royal oak naar een skx007 gegaan, en van daar weer naar een Rolex en terug naar een Seiko mm300.

Off topic: om de definitie ‘high end’ te relativeren…horloge van het jaar 2015…4 categorieën…


1 like

Nee helemaal niet, maar je bouwt wat op op in de loop van de jaren. Ongemerkt is de waarde omhoog gegaan en je probeert alkes uit. Heb nu alles wel meegemaakt eigenlijk.

The depreciation of a watch is inversely proportional to the intelligence applied when buying it, ongeacht het prijskaartje

1 like

Ook op tegeltjes verkrijgbaar?

Wat?

@schmeink en nu je weer nuchter bent??

1 like