Deze mooie Stowa heb ik gekregen. Ik vind het een ontzettend mooi stijlvol ontwerp (zeker gezien de grote). De meeste dress watches die ik gezien heb (en al aardig op leeftijd zijn) vind ik meestal te klein. Het hart van dit mooie klokje is een PUW360 van Duits fabricaat. Ik heb overigens geen enkel idee hoe oud deze Stowa is…dus alle info is welkom.
Hierbij een kleine bijdrage van mijn eerste stapjes in horloge land en de weg naar het lopen krijgen. Ik had hem onder techniek willen posten maar heb daar geen toestemming voor???
Bij binnenkomst bleek het onmogelijk om hem op te winden. Al snel was het opwindeuvel te vinden:
een aantal gebroken tanden, ook de mainspring was gebroken.
Demonteren kijken wat we nog meer tegen komen, schoonmaken en versie olie was het vervolg plan.
Wat opviel bij demontage van de brug van het middenrad was een reeds beschadigde schroef. Bij het verwijderen van de schroef bleek deze niet vast te zitten en de schroefdraad in de bodemplaat ontbrak dan ook voor deze schroef, daarnaast leek de brug er niet helemaal recht op te zitten. Hierdoor moet het middenrad hoger en scheef gezeten hebben. Wat de gebroken tanden van de veerton verklaart.
Na nieuwe schroefdraad getapt te hebben voor de middenradbrug, reinigen, vervangen van veertrommel + veer, het werkje in elkaar gezet om te kijken wat het regelbeeld was.
Hier het regelbeeld met wijzerplaat omlaag.
Wijzerplaat omhoog en kroon omlaag zag er allemaal veel stabieler en acceptabel uit.
Na lang kijken dail up/dail down was het te zien dat het secondenrad bij wijzerplaat omlaag positie af en toe een beurt oversloeg. Jammer genoeg heb ik - door mij enthousiasme dat ik het euvel gevonden had - er geen foto gemaakt van de wijzerplaat omlaag positie. Op de deze foto hier (wijzerplaat omhoog) kun je goed zien dat het ankerrad netjes gepositioneerd is .
Bij omdraaien was er een enorme speling over de lengte as te zien waardoor af en toe het seconde rad niet geraakt werd door het ankerrad.
Demonteren…
Escape rad leek er prima uit te zien de pivots waren schoon en niet beschadigd echter was de toestand van het edelsteentje dat voor de lagering van het ankerrad moest zorgen er slecht aan toe.
Het vervangen van de rubi en het afstellen van de lengte speling bleken het euvel van het slechte regelbeeld opgelost te hebben.
Volledig geserviced …up and running!