Suggesties horloge voor beginnend enthousiasteling

ja uiteindelijk gaat het denk ik om hoe een horloge je laat voelen, en wanneer het je bevalt het eigenlijk niet uit maakt of het nou quartz of mechanisch is

weer wat geleerd!

Als jij een E type snapt dan zie ik jou wel een mechanische uurwerkjes adept worden.

Niet te fanatiek hoor, dan worden de quarzfanaten wat onrustig. :laughing:

1 like

ja nu ik er meer over na denk denk ik dat zelf ook

quarz is alleen goed om mijn automaat bij te stellen :stuck_out_tongue:

2 likes

ik vind in ieder geval dat we de quartz uurwerken niet moeten negeren. De toepassing van quartz in horloges heeft in ieder geval voor veel veranderingen gezorgd. Er zijn echt een hoop mooie (vintage) quartz horloges. En omdat de meeste mensen quartz toch maar niks vinden is er een heel groot voordeel: de prijs :smirk: Ik heb in ieder geval een paar mooie quartzen in mijn verzameling die niets onder doen voor hun mechanische verwanten maar wel een heel stuk betaalbaarder zijn.

1 like

Toen ik mijn SARB een aantal maanden als daily droeg zette ik er 2 kwartsklokken mee gelijk.
:smile:

nee inderdaad, ik denk dat het een kwestie van smaak is per horloge en dat je geen mechanisme kan afkeuren in totaal, dat is net zoiets als zeggen dat alle diesel autoā€™s niks waard zijn

Je hoeft quartz niet te verdedigen hoor, dat heeft quartz niet nodig. Kijk maar om je heen. :slight_smile:

Nou ja, toch nog even, voor het historisch besef dan.:grin:

De introductie van het quartzhorloge heeft enkele decennia geleden de horlogewereld op zā€™n kop gezet en het mechanische horloge bijna definitief uitgeroeid. Een soort ā€˜watchpocalypseā€™.:wink:

Er is ook gewoon geen speld tussen te krijgen: een quartz horloge is praktischer. Zeker sinds er ook solar en Kinetic(achtige) exemplaren zijn. Bij die laatste heb je overigens ook nog een beetje de ā€˜mechanische feelā€™ en het principe van de rotor en opladen d.m.v. beweging, net als bij een automaat.

Onder liefhebbers (WIS) is mechanisch duidelijk meer populair. Maar irl (dus niet WIS) zie je 95% quartz. Dus wie is er nou gek?:confused:

Toch denk ik dat je ook als WIS eigenlijk een (paar) mooie quartz(en) moet hebben. Quartz is gewoon een heel belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van het horloge. Dus het hoort erbij; ook (of juist) voor de WIS.

Dat gezegd hebbende, ik heb inmiddels een kist vol met mechanische horloges en ook diverse quartz horloges. Dus ik heb sowieso geen horloges meer nodig. Toch koop ik af en toe natuurlijk nog wel 'ns wat;. De horlogehobby is een ā€˜beetjeā€™ verslavendā€¦:scream: Maar op dit moment maakt het mij toch wat minder uit of dit een mechanisch exemplaar is of een quartz. Heb van allebei toch al veel teveel!:slight_smile:

Daarnaast, het is al gezegd, zijn quartzhorloge vaak (veel) gunstiger geprijsd. Met behoorlijke uitschieters, trouwens Een Omega Aqua Terra bijvoorbeeld, kost als automaat ruim twee keer zoveel als in quartz. En dat is best extreem en vreemd. De productiekosten van deze twee versies ontlopen elkaar slechts weinig. Dus nogmaals, wie is er nou gek? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Een Citizen Eco-Drive misschien?

Bovenstaande is maar een snel gevonden voorbeeld hoor. Maar deze is wel van titanium en heeft saffierglas. En daarnaast vind ik Eco-Drive wel een mooie techniek.

Prachtig horloge, wel 2e hands. Lijkt me enigszins bij je smaak passen? VERKOCHT. Seiko SARX015

I wilde(wil) ook een zo nauwkeurig mogelijk horloge en heb derhalve 2 RCā€™s.
Maar het zien van mechanische(levende) beweging blijft fascineren.
Ik draag nog maar zelden een Quartzā€¦, maar wil ze toch NIET wegdoenā€¦

deze valt net buiten mijn smaak eerlijk gezegd

mooi ding ja, en mooie prijs. komt op mijn lijstje

ze hebben allebei hun charmes dan denk ik :wink:

1 like

mijn tip : koop in het begin een radiogestuurde solar quartz die goed afleesbaar is,
daaromheen ga je dan allemaal klokjes aan je verzameling toevoegen
beetje links om rechts om experimenteren met automaat / quartz / kinetic / LCD / LED horloges grote kleine diameter, accepteer een enkele miskoop en leer daarvan,
en uiteindelijk zal je dan wel je eigen smaak ontwikkelen of struikelen over de plakmerken :innocent:

99% Met je eens, maar een Zwitsers Ronda uurwerk in een Deep Blue met saffier en keramische bezel, krijgt de wijzers ook niet precies op de markeerstreepjes. Vaak doet dan een eenvoudige Casio dat wel. :wink: (En vlak de Casioā€™s niet uit, mijns inziens de meeste waar voor je weinige geld onder de 100 euro)

Ik moet het oneens zijn met je. Afgezien van de plakmerken zitten er vaak heel betaalbare klasse horloges bij.

2 likes

Mocht je interesse of vragen hebben kun je me een pbā€™tje sturen.