Suggesties voor een Zwitsers automatisch uurwerk om te leren begrijpen

Vol verbazing heb ik het topic van Stefan Ketelaars doorgelezen. Wat een vakwerk!

Ik ben erdoor geïnspireerd geraakt en zou zelf graag eens een poging willen wagen om een automatisch uurwerk te leren begrijpen, te demonteren en weer te assembleren.

Wat is nou een perfect Zwitsers automatisch uurwerk om mee te experimenteren? Ik heb een ETA 2824 in gedachten maar wellicht dat jullie nog suggesties hebben.

Ik ben benieuwd!

3 likes

Waarom perse een zwitsers uurwerk? Je kan online genoeg automatische uurwerken vinden voor een redelijk prijs. bijvoorbeeld de NH35a

3 likes

Al mijn grail horloges hebben Zwitserse uurwerken dus het lijkt me passend in die richting te zoeken.
Buiten dat heb ik geen specifieke reden.

1 like

Alle uurwerken werken in principe op de zelfde manier. Natuurlijk zijn er kleine verschillen tussen Duits, Zwiters en Japans maar er zijn ook onderling bij Zwitsers enorme verschillen. Op YT zijn trouwens ook veel filmpjes hier over te vinden zonder dat je er zelf een uit elkaar hoeft te halen

4 likes

Klopt! Ik heb er al ontzettend veel bekeken.
Ik zou het alleen echt zelf willen ervaren. Dat ik dan op mijn spreekwoordelijke smoel ga is absoluut geen probleem en juist een mooi leerproces.

1 like

Zwitserse uurwerken zijn vooral DUUR.

Doe wat ik deed: koop een lot defecte dameshorloges en wat gereedschap. Je kunt alles verknoeien zonder er een traan om te laten en leert er een hoop van. Beste 20 eurie ooit uitgegeven!

Alternatief, koop een Chinese kloon van een zakhorloge-uurwerk: goedkoop, lekker groot en gemakkelijk sleutelen.

4 likes

Goede tip! Ik ga eens even kijken.
Wellicht dat ik zo ook nog een topic plaats in het gezocht gedeelte van HF.

1 like

@fcdh heeft mij - een gloednieuw lid - volledig kosteloos een uurwerk aangeboden om mee te experimenteren.
Wat een fantastische community hier op HF!

5 likes

Mijn advies is om te beginnen met het uit- en in elkaar halen/ monteren van een zakhorloge. Een zakhorloge is goedkoop te vinden en de onderdelen zijn iets groter dan een polshorloge. Dat is in het begin prettig, omdat je meerdere dingen tegelijk (werking mechanisme en motoriek voor het hanteren van de onderdelen) moet aanleren. De werking is hetzelfde als van een polshorloge.

Koop wel een horloge dat het doet en geen defecte, want anders kan je niet zien of jouw acties succesvol zijn! :wink:

Op Youtube vind je heel veel filmpjes die je kunnen helpen en een bescheiden goede gereedschap set voldoet in het begin al. :slightly_smiling_face:

Succes! :+1:

2 likes

Oh God wat heb je gedaan @fcdh, je zet de verwachtingen te hoog!

Geintje, veel plezier met het werken aan het uurwerk. En kijk die YouTube videos ook maar eens daar steek je enorm veel van op.

3 likes

Zou een Idd zoals @Bernard al aangaf, een Chinese ‘Unitas 6497’ kopen. Erg leuk om te doen.

Daarnaast zijn er genoeg online cursussen en boekjes die alles goed uitleggen. Van het gereedschap tot kleine reparaties. :+1:

2 likes

Graag gedaan! Uurwerkje hè :wink:

2 likes

Als ik jou was zou ik me inschrijven voor de clinic van @vinwat.

1 like

Ik heb een Pontiac handopwinder te koop staan in het blauwe gedeelte. Ideaal om mee aan de slag te gaan, alvorens je een automaat uit elkaar wil halen.

Omdat je het horloge zou gebruiken om dit prachtige vak te beter te leren kennen, kan er ook nog wel wat aan de prijs gesleuteld worden😉