Sumo, Shogun, MM300 of Orient SD?

Wie op zoek is naar een Japans duikerhorloge in het ‘middensegment’, komt vaak uit op de ‘obvious choices’: de Seiko SBDC001 / SBDC031, beter bekend als ‘Sumo’ aan de onderkant van dit segement en de Seiko SBDX001 / SBDX017 ofwel Marinemaster 300 aan de bovenkant. Maar er valt natuurlijk nog meer te kiezen. Zo is er de Seiko SBDC007 / SBDC029 ofwel ‘Shogun’ en de minder bekende Orient SEL02002B0 Pro Saturation Diver 300. Maar welke is nu de beste koop?

Een aantal verschillend is duidelijk. De Marinemaster is ruim vier keer zo duur als de Sumo en de Shogun en Orient zitten hier tussenin. De Shogun is gemaakt van een afwijkend materiaal; titanium. Dit kan een voordeel zijn, als je hiernaar op zoek bent. De SD300 wordt standaard aangeboden met saffierglas en lijkt een wat ‘eenvoudiger’ gelijnde kast te hebben.

Ik heb zelf al een aantal jaren een Sumo en ik moet zeggen dat ik dit horloge netjes vind afgewerkt en al vanaf het eerste moment verliefd ben op de bijzondere kastvorm, met de deels geïntegreerde bezel en de mooie curved lugs. Daarnaast heeft het horloge een goede wrist presence, zonder een dikke ‘manchetsloper’ te zijn. Mijn gevoel over de Sumo wordt misschien nog wel het best verwoord door een comment dat ik laatst zag in een Facebookgroep: ‘What if I told you that Seiko makes a € 1.000 watch that they sell for only € 500!?’ En daaronder een plaatje van een Sumo. :slight_smile:

Zowel de Shogun als de Marinemaster heb ik wel ‘ns vluchtig bekeken/in handen gehad. Maar niet goed genoeg om een goed oordeel te vormen en een goede vergelijking te maken. Over alle vier (sommige duidelijk meer dan andere) is wel de nodige info te vinden, op internet. Maar welk horloge biedt nou het allermeeste waar voor z’n geld en waarom?

Ervaringsdeskundigen, wat is jullie mening? En alvast bedankt voor je input!

Nog even de bijbehorende plaatjes ('geleende’ van internet).

Sumo

Shogun

Orient SD

Marinemaster 300

8 likes

Crosspost:

Shogun qua comfort beste optie. Bezel actie kan beter. Bracelet rammelt een beetje. Wel perfecte verhoudingen en lekker licht en plat. Uitstraling en afwerking is grandioos.

Prijs kwaliteit verhouding is bij de Sumo het beste denk ik. Marine Master is geweldig maar wat dik. En op dat prijsniveau kan een hardlex glaasje en wat goedkoop aandoende aluminium bezel eigenlijk niet natuurlijk. Maar die Marine Master grijpt je bij je kladden. Dat ding is prachtig. En enorm fotogeniek.

Orient Saturation diver is gewoonweg te groot. Wel top materialen en afwerking voor de helft van de prijs van een Marine Master. Maar dus alleen geschikt voor mensen met handen als kolenschoppen.

11 likes

Helder en to the point, waarvoor dank!:thumbsup:

Ja, dat blijft me dus achtervolgen. Lig er bijna van wakker!:scream::wink:

Maar dat is toch ook wel weer een goed argument en dat ding zit zo perfect om mijn pols…:confused:

3 likes

En laat je ook niet meer los. En te hoog? Ik vind van niet.
MM300 dus.

2 likes

:ok_hand:

1 like

Je vergeet de Tactico Anko :sunglasses:

4 likes

Ik heb ze alle 4 meerdere keren gehad, het prijsverschil is er niet voor niets.

Of het ene horloge nou echt 4 x beter is omdat ie 4 x duurder is, ik denk dat die discussie tot in lengte van dagen gevoerd kan worden zonder dat we daar een eensluidend antwoord op krijgen.

Als ik uit deze 4 een horloge moest kiezen waar ik de rest van mij leven mee zou moeten doen, dan zou het de Shogun zijn vanwege zijn ongenaakbare draagcomfort en het feit dat iedere strap (nato, canvas, leer of rubber) hem geweldig staat.

De Sumo is een mooi alternatief, helaas is het echter geen horloge dat zich leent voor andere banden dan de stalen, dit vanwege de lange lugs.

De MM300 is een icoon maar voor dagelijks gebruik wellicht te dik, dat geldt voor de OS300 zelfs nog meer. Iedere klok biedt wel waar voor zijn geld omdanks de kleine gebreken dat elk model wel heeft.

8 likes

O.k., verrassend en dank voor de insights!

ik was ook al aan het window shoppen. Mooi draadje!

2 likes

En je punt is? :wink:

Als elke reactie op het forum een punt zou moeten hebben, was het akelig rustig…

2 likes

De OS300 biedt tweedehands de meeste waar voor je geld. Zeker zo’n goed horloge als de mm300, zo niet beter, voor tweederde van de prijs of minder. Echt een stapje hoger dan de sumo en de shogun.

Als ik een klein nadeel moet noemen is het dat hij inderdaad totaal ondraagbaar is door de hoogte en het gewicht. :wink: Daarom heb ik ook een mm300. :slight_smile:

3 likes

Yup.

Toch wel? Ik ben daar als die hard bandenswapper toch wat huiverig voor in dit geval. Heb je wat plaatjes?

1 like

Shogun en SD niet gehad, wel tweemaal de MM300 en zoals gezegd “die grijpt je”

Diverse Sumo’s gehad en dat is voor mij de absolute winnaar in prijs/kwaliteit verhouding.:relaxed:

2 likes

Inderdaad een fijn topic met drie Seiko die ik erg gaaf vind. Qua uiterlijk gaat mijn voorkeur thans sterk uit naar de Shogun. Waarbij ik een lichte voorkeur heb voor de oude wijzerplaat. Iemand toevallig tips waar deze nog nieuw en voor een acceptabele prijs te koop is?

En ook ik hou me aanbevolen voor een overload aan plaatjes van de Shogun met allerhande banden en straps😀

2 likes

Tja, wat moet je daar nou op antwoorden :joy:

Geen punt. :joy:

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Hij is top.

9 likes






21 likes