Hallo,
Ik ben op dit forum een “reddende engel” tegen gekomen die mij fantastisch heeft geholpen met het herstellen van een 15 jaar oud certina horloge met een behoorlijke emotionele waarde. Het is een limited edition met oplage 250 stuks (gesigneerd Joël Smets) waarvan ik er ooit eentje kreeg van mijn vader. Deze werd kort daarna gestolen en heb ik een tweede exemplaar moeten kopen van diezelfde beperkte oplage. Dit horloge kreeg afgelopen zomer water in de kast, met waterschade tot gevolg.
Eerst heb ik het horloge opgestuurd naar certina zelf waar ze me vertelden dat ze het horloge niet meer konden herstellen omdat ze niet meer de nodige stukken hadden voor dit horloge. Vervolgens ben ik naar 2 erkende (en gerenommeerde) horlogemakers in de buurt gegaan, waar ik het horloge binnen bracht voor onderzoek… In beide gevallen bleek er heel wat loos met het horloge en waren ze in staat het horloge te herstellen, maar wel tegen een belachelijk hoge prijs. Het verhaal was dat de schade zo groot was dat er heel wat wisselstukken zouden moeten gekocht worden via hun netwerk. Bij de duurste van de 2 horlogemakers zou er ook een (goede tweedehands) horlogekast moeten gezocht/aangekocht worden om de mijne te vervangen…
Via dit Forum stelde ik enkele weken geleden mijn casus voor en kreeg heel wat bemoedigende reacties uit verschillende hoeken. Het was uiteindelijk naar @Floris155 dat ik mijn horloge opstuurde voor onderzoek. Bedoeling was het toch al verloren gegane horloge goedkoop op te lappen, door het terug in een werkende staat te brengen, met een tweedehands uurwerkje erin… we spraken af dat het niet volgens de regels van de kunst hersteld zou worden, aangezien we afgingen op de feedbacks die ik reeds had gekregen van certina en de horlogemakers, maar we zouden ons best doen om het horloge zo goedkoop mogelijk weer in werking te stellen, zodat ik het af en toe nog eens kon dragen. Het was daarbij niet eens de bedoeling dat alles nog werkte en dat het horloge waterdicht zou zijn… als ik gewoon het uur kon aflezen was ik al blij.
Kort nadat ik het horloge had opgestuurd kreeg ik al een eerste positieve feedback dat het horloge eigenlijk helemaal niet zo rampzalig beschadigd was als men had beweerd. Er bleek een beetje roest te zijn aan de binnenkant van de kast en de stift van de kroon, (en later bleek ook aan de asjes van de wijzers) maar verder was de dekselpakking nog in perfecte staat en de wijzers en wijzerplaat ook !
De volgende dag kreeg ik nog meer goed nieuws ! Hij had de kast en stift weer schoon gemaakt, pakkingen erop gezet, er een nieuw ETA’tje in gestoken, batterijtje erin en een dubbele waterdichtheidstest tot +10 bar ! Bovendien had ik aangegeven dat de horlogeband een schakeltje te groot was en dat heeft hij ook gefixt!
Hij heeft het horloge nog een weekendje bijgehouden ter controle, maar werd vandaag aangetekend verstuurd !! Wat ben ik blij !
Floris was ontzettend accuraat, eerlijk en proactief en de communicatie verliep ontzettend vlot. Hij was helder en kundig in zijn uitleg. Van elk stapje en onderdeel kreeg ik een foto toegestuurd en alles gebeurde in overleg! Eerlijke diagnose en prijszetting! Duizendmaal dank Floris !
Dit gezegd zijnde blijft het mij een raadsel waarom Certina Service Center het niet kon herstellen en waarom de horlogemakers een fortuin durfden vragen voor een “haast niet te herstellen horloge”, terwijl uit het onderzoek van Floris (en de foto’s) een heel ander verhaal blijkt…
Ik hoop de forumbezoekers (en vooral Floris) te zegenen met dit positieve verhaal !
Groetjes allemaal!
Pascal