TADP: Vintage Pontiac Nageur

TDAP? Wat betekent dat nu weer? Wel: Terug Aan De Pols. En wel na 25 jaar om precies te zijn. Deze Pontiac, die hier al even kort genoemd werd, is er de oorzaak van dat de horlogegekte bij mij weer is losgebarsten. Naast alle mooie plaatjes op dit forum natuurlijk.

Ergens midden jaren 80 vond ik als jongetje deze in een la thuis. Hij is aangeschaft door mijn opa, die in die tijd niet geheel toevallig ook in een Pontiac rondreed. Later heeft mijn vader hem een aantal jaren gedragen, voordat hij een mooie Omega Geneve kreeg, en deze in een la verdween tot midden jaren 80.

Begin jaren 90 is hij toen eens door een horlogemaker opgeknapt, en van een nieuw glaasje en (denk ik) nieuwe kroon voorzien. Lang heb ik er niet mee gelopen, want betrouwbaar was hij niet echt en dus kwam er in 1995 een quartz horloge toen de Pontiac er echt mee ophield en er weer een vakman aan te pas zou moeten komen.

Daar heeft het beestje dus 25 jaar op moeten wachten. Nieuwsgierig naar een horlogemaker bij ons in de buurt, stapte ik met de Pontiac bij de heren van Movements in Hengelo naar binnen, nadat @anon59165879HF gaf een duwtje in de goede richting gaf.
Het heeft even geduurd, mede door de huidige situatie natuurlijk, maar eindelijk werd ik vorige week gebeld dat het horloge weer klaar was. De schade bleek mee te vallen: een nieuwe veer en een volledige schoonmaakbeurt. En, voor de oplettende lezer, ook de verbogen secondewijzer is weer netjes recht. De heren hebben prima werk geleverd! Deze keer loopt hij zo goed als hij in de laatste 35 jaar niet gedaan heeft.

De plaatjes!

Vraagje aan de Pontiac experts: weet iemand uit welk jaar deze is (1967?) en welk uurwerk erin zit?

Nu heb ik er een zwart leren Hirsch bandje op laten zetten, maar een wat meer vintage stijl leren of suede ofzo is misschien ook wel mooi. Weet iemand wat goede opties in deze smalle maat (16mm)?

25 likes

Vanwege het “oude” nummersysteem schat ik hem wat vroeger, zo rond 1960.
Welk werk er in zit hebben de Movements heren misschien wel op de rekening gezet en iig zouden ze je het toch moeten kunnen zeggen :wink:

Eventueel een ETA 2451?

Mooi horloge trouwens.

3 likes

Mooie Pontiac :+1:, hij kan weer even vooruit.

1 like

Pontiac blinkt opnieuw en terecht … proficiat :sunny:

1 like

mooi verhaal, heel veel draagplezier ermee.

1 like

Top ding draag hem met trots.
Alleen ik zou er een bruin leren band aanzetten vindt ik mooier met goud.

Gr,

3 likes

hoi Arnout, :ok_hand:
leuk dat je die pontiac zijn “leven” terug geschonken hebt :+1:
hij ziet er formidabel uit, :ok_hand:
van opa naar vader en nu naar de zoon …… hoe mooi is dat? :ok_hand::smiley::ok_hand:
geniet ervan en laat hem in de familie blijven :smiley:

1 like

Mooi verhaal!

Heb hier ook nog een Pontiac nageur liggen waar ik aan ga beginnen om hem weer netjes te krijgen…

Jammer dat ze verguld of gechromeerd zijn, kan je helaas de kast niet meer heel netjes krijgen.

Dank je wel Ludo! Het voelt wel bijzonder inderdaad. Ik kwam erachter bij het bekijken van de foto’s dat opa zelfs zijn initialen in de deksel heeft gekrast. Hoe typisch :grin: Leuk zo’n persoonlijk dingetje. Nu alleen nog een beter bandje vinden, want dit is het toch niet echt.

Dank je! Dat is ook een mooie trouwens! Ik denk dat je de kast wel weer behoorlijk goed kan krijgen als je bereid bent om hem helemaal onder handen te laten nemen en ook opnieuw laten vergulden. Ik ga dat niet doen omdat dan het geleefde uiterlijk wat het mijn Pontiac maakt er niet meer is, maar als dat geen rol speelt (en geld ook wat minder) dan kan het wel. Op dit moment laat ik 2 vintage Seiko’s netjes maken (al zit daar geen goud of chroom op) en die komen er hopelijk weer als nieuw uit.
Succes met je Pontiac! Hopelijk zien we hem hier straks ook!

1 like

Dit is mijn andere Pontiac die ik opgeknapt heb:

Die had ik wel gezien toen je begon, maar niet het eindresultaat. Mooi en dankbaar werk! Loopt zoiets nu nog een beetje nauwkeurig?

Deze loopt gelukkig nog perfect.

Hallo, ik heb zonet ook een oude Pontiac Hydraulica Memomatic van mijn grootvader laten restaureren en hij is nu heel mooi en volledig in orde. Bij mijn Pontiac staan de cijfers 12 en 6 en de datum staat op nummer 3. Bij wie kan ik terecht voor verdere uitleg ?

Als je de nummers op de achterkant (vooral het nummer van 5 cijfers dat met 2 of 8 begint, let wel vaak zijn ze moeilijk te lezen) doorgeeft kan ik wel het Ă©Ă©n of ander vertellen.

Heel mooi. Pontiacs opnieuw leven inblazen is altijd +1
Serge

Bedankt, Maurits voor uw antwoord. Het cijfer op de achterkant van mijn Pontiac Hydraulica Memomatic is 25029. Heel belangrijk is voor mij om het juiste jaartal te weten van fabricatie van deze PONTIAC ! Bedankt.

Dag Kadoeter
Een precieze datum kan ik je niet geven.
De verchroomde kast is waarschijnlijk geproduceerd in november 1964. Dat baseer ik op de inscriptie in het exemplaar uit mijn archief. Dat zou betekenen dat het horloge in de loop van het jaar 1965 gefabriceerd is en in hetzelfde jaar in de winkel gekomen kan zijn. Het is natuurlijk mogelijk dat er meerdere serieën van de kast gemaakt zijn. Je zou je horlogemaker kunnen vragen of hij nog weet wat er op de binnenkant van de kastbodem staat.

Verder kan ik je vertellen dat er een ETA 2452 uurwerk in zit. De datum van dat uurwerk kan “snel” versteld worden door naa het verspringen van de datum de tijd terug te draaien to 21.00 en dan weer vooruit tot de datum weer verspringt. Enz.

De Hydraulica reeks werd verkocht vanaf 1960.
Het waren waterdichte horloges met gedrukte bodem ipv van geschroefd. En ze werden ook als condensproof aangeprezen.
Er zijn grote aantallen van gemaakt in meer dan honderd verschillende modellen.
De kasten werden gemaakt door de firma Ervin Piquerez die ook de beroemde Super Compressor kasten gemaakt heeft (o.a. JLC Polaris, Pontiac Hydraulica 20 en nog vele andere merken)

2 likes

Bedankt, Maurits voor uw deskundige uitleg ! Heb jij een idee wat die horloge momenteel waard is ? Ik heb ze volledig laten reviseren en laten opknappen, de datum werkte niet meer en de kroon is vervangen. Ze werkt nu prima en loopt zeer goed. Ik heb voor de restauratie 160€ betaald. Heb ik hier een goede zaak gedaan of heb ik teveel betaald ?
Ik ben alleszins heel tevreden met het resultaat ! Ik zou u graag wat foto’s willen opsturen van deze Pontiac, maar hoe doe ik dit ?

grafik
Als je een antwoord schrijft dit symbool klikken en dan 1 voor 1 de foto’s die je wilt plaatsen uitkiezen.
Wel genoeg geduld hebben tot het uploaden compleet afgesloten is. Dat is het geval zodra je de foto in het rechter deel van het venster ziet.
We zijn benieuwd.

Hier de foto’s

3 likes