Ter plaatse betaald worden via PayPal risico's?

Voor een paar euro koop je zo’n geld controle stift bij Bruna of office center. Ff over de briefjes strijken met de stift en je weet het.

Ik heb dit zelf ook al eens gedaan en is een zekere optie. Voorwaarde voor ‘geen gezeur achteraf’ is wel dat je betaald krijgt via de friends & family optie. Een Paypal friends & family betaling is onherroepelijk. Dus eigenlijk gelijk aan een bankoverschrijving. Check wel even door in te loggen op je eigen account of je de betaling ook daadwerkelijk ontvangen hebt.

Bovenstaande is met name interessant als je beide bij een andere bank bent. Ben je wel bij dezelfde bank actief, dan is een bankoverschrijving ter plaatse ook het overwegen waard. De betaling zie je dan immers ook direct op je bAnkrekening verschijnen.

ik inmiddels een reactie ontvangen dat het geld vanuit paypal naar zijn bank zal worden overgemaakt en dat hij mij daarna belt. We merken het wel.

2 likes

Nou, nog niks verloren dus.

Ik denk dat het wel oké komt.

Succes in ieder geval.

Elf.

Samenvatting van ervaringen met Paypal: Als koper prima, als verkoper niet gebruiken.

Hij kan het toch ter plaatse on line per bank naar je over maken?
Ik zie het probleem niet.

Grt.

Was er niet laatst een scam met het “live” overmaken van geld.
De koper maakte aan de deur geld over naar de verkoper en liet vervolgens op de telefoon zien dat hij de transactie had gedaan.
Vervolgens bleek dat er onvoldoende geld op de rekening stond van de koper en de transactie werd geweigd. Maar toen was de koper er al vandoor met de auto.
Doordat het overmaken van geld naar een andere bank iets meer tijd in beslag neemt, was het logisch dat het geld niet direct op de rekening stond van de verkoper.

2 likes

Misschien probeert de koper op deze manier een zekerheid voor zichzelf in te bouwen? Als verkoper zou ik er niet aan beginnen. Boter bij de vis.

Daar dacht ik inderdaad ook net aan, bij onvoldoende saldo wordt de transactie afgebroken.

Maar goed, misschien voelt de koper zich niet zo prettig met grote geldbedragen op zak en daar is ook iets voor te zeggen.

Voor mij is de daadwerkelijke geldoverdracht altijd het minst leuke aan een deal.

Wat een angst en (gedeeltelijk) nonsens wordt er hier toch weer geuit; ik vermoed dat er weinig mensen hier in het echte leven te maken hebben met handel/commercie…

Zoals al in zoveel Paypal topics is vermeld;
Paypal friends/family is niet terug te draaien en is een perfect betaalmiddel. Ik heb het verschillende malen gebruikt als betaler en ontvanger en kreeg bij ontvangst binnen 30 seconden een bevestiging op mn gsm dat er een bedrag was bijgeboekt. Dit is dan niet meer terug te draaien. Als dit anders is, zie ik graag bewijzen en bied nederig mijn excuses aan :confounded:

Oh? dat vind ik vaak het leukste :grin:

1 like

Je kunt bij een overboeking als gift geen standaard refund krijgen. Maar je kunt wel een dispute openen en Paypal kan dat honoreren. Google er maar op.

Here’s the scenario:

The seller asks for the funds to be paid as GIFT, thinking this offers protection for the seller.
The buyer sends a PayPal gift using a credit card by clicking on the pay the associated PayPal fees option. (I am paraphrasing the exact option here.)
The recipient of the payment (seller) receives the GIFT payment and the full amount shows up in their account as a gift.
Everything looks okay so the seller ships the item.
Hours, Days or weeks later, the fraudster buyer will issue a chargeback with their credit card company by claiming that their credit card was stolen, etc. The lies are easy.
Credit card company will issue a chargeback, and in response, Paypal will hold the associated funds–which are now in the seller’s account.
Because this was a GIFT transaction, as far as Paypal is concerned, there was no sale or exchange of goods.
Because there was no sale, the seller cannot use shipment confirmation to argue a legitimate transaction. Evidence of shipment means nothing when there was no official exchange of goods.*
Seller’s funds are held and it will reversed to buyer and buyer gets a free items.

2 likes

Voordat ik ‘nederig’ mijn excuses aanbied :wink: ;
Zulke scenarios heb ik ook wel eens gelezen, maar als scenario, niet als hard en duidelijk feit, verteld door een ‘betrouwbare’ forumganger. Graag lees ik hier verder over, mocht je een concreet voorbeeld hebben?

Gewoon gezond verstand,gecombineerd met een beetje mensenkennis (we hadden het toch over een f2f deal?), sluit voor mij 99% van de risico’s uit. En die 1% risico? Ach, het maakt het leven in ieder geval een stuk makkelijker.

Ben ik met je eens. Maar als ik dit scenario op diverse fora tegenkom heb ik voldoende gelezen om terughoudend te zijn met dit soort betalingen. Ik kan het ook omdraaien. Kun jij hard maken dat dit niet kan gebeuren :wink:

Nee, zoals gezegd hou ik het op 99% zekerheid. :innocent: ( en maak daarbij duidelijk onderscheid tussen f2f of een internet transactie)

Wat ik probeer duidelijk te maken ( en wat me blijkbaar niet goed lukt), is zwart/wit gesteld; dat als iedereen 100% zekerheid wil, er weinig van de grond komt. Zowel bij je hobby , als bij handel, als bij elk nieuw initiatief.

De deal is zojuist gedaan in de lobby van een hotel. Er werd eerst gevraagd op het station e.a. af te handelen maar dat vond ik toch niet de juiste plek om €1800 af te rekenen. Alles is verder goed gegaan. Deels betaald met cash vanwege de maximale daglimiet aan de pinautomaat en het restant via bankoverschrijving. Aangezien we dezelfde bank hebben kon ik het meteen via de app op de iphone controleren of het was bijgeschreven. Bedankt voor al jullie adviezen.

Wat al eerder gezegd is, het blijft altijd weer spannend wie je bij een verkoop tegenover je krijgt en of er niet ineens een sprintje met jou horloge in de hand getrokken wordt of dat je met de geldelijke afhandeling belazert wordt met vals geld etc.

Kopen/verkopen van een bekend forumlid geeft wel vertrouwen maar een koper van MP is toch wat anders.

Alleen als gift, want dan is er geen kopersbescherming.

Ik heb wel eens echt een Chargeback gedaan op mijn creditcard, en dat werkt toch vrij vlot. Je moet wel een papier invullen en dat wordt dan geëvalueerd, maar uiteindelijk toegekend.

Wij hadden een vakantiehuisje gehuurd, maar door schuld van de verhuurder de eerste nacht er geen gebruik van kunnen maken en een hotel moeten nemen. Ik wilde dus een deel van mijn geld terug (was op voorhand betaald) maar de verhuurmaatschappij wou er niet van horen. Na de Chargeback waren ze plots heel wat coöperatieve.

Ik ook. Verkoper was niet bepaald meegaand bij t defect.
Creditcard maatschappij vroeg om alle gegevens en ik kreeg m’n gehele bedrag terug. Ze zeiden dat ik t ook niet zelf terug hoefde te sturen. Laat de verkoper t maar ophalen zei ze…

Maar met PayPal is t wel wat anders. Hoorde ook dat als PayPal n conflict negatief oordeelt en je via je creditcard toch laat terugdraaien, ze je PayPal account kunnen blokkeren. En soms Is PayPal hebben toch best makkelijk…

Zie onderstaand artikel. Voldoende reden wat mij betreft om voorzichtig te zijn.

Politie waarschuwt voor fraude met Rabobank-app

De Nederlandse politie waarschuwt voor een nieuwe manier waarop criminelen frauderen met de Rabobank-app. De oplichters lijken bij de aankoop van tweedehands auto’s het geld over te maken via de app, die aangeeft dat de overboeking in behandeling is.

De verkopende partij gaat er dan van uit dat het bedrag op zijn rekening komt, waarbij de fraudeur meldt dat het nog enkele uren kan duren voor de transactie is voltooid. “De auto wordt meegenomen, maar het geld wordt nooit overgemaakt”, meldt de politie. In werkelijkheid heeft de oplichter namelijk niet genoeg geld op zijn rekening en blijft de betaling dus uit._

Het probleem zit in de werking van de Rabobank-app. Ook bij onvoldoende saldo geeft die namelijk zenkele minuten weer dat de transactie in behandeling is. In de afgelopen twee tot drie weken zijn er gevallen geweest waarbij deze methode is toegepast, onder andere bij Marktplaats-verkopen van auto’s.

Niet bekend is hoe vaak de truc is misbruikt door fraudeurs. De politie adviseert verkopers contant af te rekenen of zelf ook een Rabobank-rekening te gebruiken, zodat ze direct de overboeking kunnen zien ter verificatie.