Tijd verzetten Enicar

Beste allen,

Ik ben nu toch overstag gegaan en heb na maanden van meelezen toch een account aangemaakt hier op het horlogeforum.

Ik heb sinds enkele maanden een mooie vintage Enicar Sherpa, als het horloge eenmaal goed op tijd staat loopt het als een zonnetje maar wanneer ik de tijd moet verstellen gaat het horloge ‘stilstaan’ en 9/10 minuten achterlopen. Als ik de tijd 9/10 verder instel om het te compenseren is het weer goed.

Ook wind het horloge heel stroef op en moet ik relatief veel kracht zetten om het horloge op te winden. Is dit potentieel slecht voor het horloge?

Weet iemand waar dit aan ligt?

Mvg, Yoshi

3 likes

Beste Yoshi,
Welkom op dit forum. :+1:

Lijkt erop dat je Enicar hard toe is aan een grondige onderhoudsbeurt. Tijd voor een bezoek aan een horlogemaker. :sunglasses:

3 likes

Allereerst: van harte welkom op ons gezellige forum!

Ik verwacht inderdaad dat je horloge eventjes langs de horlogemaker moet. Maar laat even een paar foto’s zien! Dan kunnen we het beter inschatten. :sunglasses: Dat is een leugen, het horloge moet gewoon onderhoud hebben, maar ik kijk met plezier naar foto’s van horloges en ik wil graag zien waar jij enthousiast over bent.

@Chlorophyl heeft een mooie interactieve kaart gemaakt om je te helpen een horlogemaker in de buurt te vinden. :wink:

5 likes

Yoshi. Welkom en veel plezier op ons forum.

Bedankt voor de kaart en de welkomstberichten, hierbij twee fotos van het horloge

Groet, Yoshi

3 likes

Heb je wel wrijving als je de tijd verzet ? Of gaat dat heel erg licht ?
Een zwak punt bij Enicar is de minuutpijp klemming, die vaak niet strak genoeg is. Het horloge loopt dan wel, maar de wijzers gaan niet of nauwelijks vooruit.

Ja er is sprake van veel ‘tegenkracht’ de kroon gaat bijna automatisch weer naar me toe in plaats van van me af als ik het horloge opwind.

Alle wijzers werken prima behalve de minutenwijzer bij het tijdverstellen