Tips aanschaf Mechanisch Uurwerk Zakhorloge

Hallo!

Ik ben nieuw hier, mijn naam is Robin.

Ik ben gek op uurwerken, vooral mechanische uurwerken.

Nu heb ik 2 x een mechanisch zakhorloge op marktplaats aangeschaft, omdat ik voor niet teveel geld een leuk uurwerkje wilde hebben.

Maar beiden uurwerken begaven het heel snel :frowning:

Nu vroeg ik mij af of iemand hier tips heeft, waar (online) ik voor een leuk bedrag een goed uurwerk het beste kan vinden? Kan iemand mij helpen?

Bij voorbaat dank!

Mvg Robin!

weer een zakhorloge ?

( welkom op het HF trouwens )

Welkom op dit informatieve forum .
Je vraag kan ik niet beantwoorden maar ben er ook benieuwd naar. :slight_smile:

Het punt met mechanische uurwerken is dat ze onderhoud nodig hebben en dat vaak al heel lang niet of nooit hebben gehad. Een uurwerk dat vrolijk tikt als je hem koopt zegt eigenlijk vrij weinig anders dan dat alle onderdelen erin zitten. Een servicebeurt kan vrij duur zijn, en in veel gevallen ook gewoon niet in verhouding tot de waarde van het horloge. Ik heb zelf een keer een belrondje gedaan en servicebeurten beginnen zo’n beetje vanaf 75 euro maar een gerenommeerde uurwerkmaker vraagt rustig het dubbele, en dat is dus nog los van reparaties of andere acties die noodzakelijk zijn. Ik hoor trouwens graag als jullie iemand weten die het voor minder doet…

Een alternatief is wellicht om zelf dit soort acties te doen (mijn ambitie voor dit jaar) maar je zult dan moeten investeren in gereedschap en heel veel tijd en kennis (en risico op schade aan jouw dierbare aanwinst).

Op een wat grotere rommelmarkt vind je trouwens vrij veel zakhorloges voor weinig en dan heb je vaak net wat meer tijd op deze te onderzoeken dan bij een Marktplaats transactie.

Koen doet veel met zakhorloges en heeft regelmatig
leuke die geserviced zijn te koop staan op het verkoopdeel.
Ik weet niet of er nu wat staat, waarschijnlijk zal hij ook
wel reageren met wat tips voor je.

Overigens welkom!

mvg

Heel erg bedankt voor de super nuttige tips allemaal :slight_smile:
En voor het warme welkom :slight_smile:

Ik heb ook als tip gekregen om naar de 9 straatjes in Amsterdam te gaan naar watchcompany voor een occasion of naar De looier bij de leimansgracht. Iemand ervaringen mee?

En wie is Koen? Is dat de eigenaar van dit forum?

Groetjes Robin

Koen is gewoon een mede-forumlid die als hobby o.a. (zak) horloges opknapt.
Met de zoek functie kun je wel het e.e.a. over hem vinden :wink:

Ik heb zelf geen ervaring met de door jouw vermelde bedrijfjes, lees er wel
regelmatig iets over, denk dat er niets mis mee is maar ze hanteren logischer
wijze wel andere vraagprijzen dan liefhebbers/hobbyisten/verzamelaars…

Je kunt ook op het gezocht deel van het forum een gevraagd postje plaatsen
met een omschrijving van wat je zoekt en evt. een max bedrag.

Succes!

mvg

Hallo Robin,

mijn naa werd eerder al genoemd, dus zal kijken of ik je vragen kan beantwoorden.

De ‘goedkopere’ mechanische zakhorloges welke op internet te koop zijn, zijn vaak voorzien van een enorm goedkoop massaal geproduceerd skelet uurwerkje uit china. De kwaliteit is zeer slecht, smering ontbreekt of niet effectief en vaal zit er veel vuil in. Niet gemaakt op lang mee te gaan en meestal gaan ze maar maanden of jaren mee.

In het zakhorloge era werden genoeg horloges gemaakt die tientallen jaren meegingen. Er werden goede materialen gebruikt en alles werd netjes afgewerkt.

Om je een goed advies te kunnen geven, zou ik graag willen weten waarvoor je het horloge wil gebruiken. Wil je het gaan dragen, of gebruik je het slecht incidenteel of niet.

Daarnaast is het goed om te weten of je een oud of een modern horloge wil.
Oude zakhorloge zijn meestal mooier, maar ze zijn ook kwetsbaarder. Ze zijn verre van schokbestendig, dus enige voorzichtigheid is wel geboden.

Daartegenover is een zakhorloge met een modern uurwerk met onbreekbare veer en incablok schokbescherming een zeer goede keuze om te gaan dragen. Heb een modern ancre zakhorloge met ketting liggen met erg robuust uurwerk van uitstekende kwaliteit, zou een goed draaghorloge zijn waar je heel wat jaren mee vooruit kan. Foto zal ik zometeen posten, wilde niet uploaden.

Daarnaast speelt je budget ook een belangrijke rol, als je een paar honderd euro uit wil geven, is er zat moois te vinden, waarmee je tientallen jaren kan doen als je het horloge goed onderhoud en er zuinig mee omgaat.

Qua onderhoud kan ik ook wel wat betekenen voor je, ik doe onderhoud aan handopgewonden zakhorloges voor 40 euro, dus totaalrevisie(demontage, schoonmaken, smeren en met moderne synthetische zwitserse smeermiddelen en regel horloges af met een afregelmachine. Als je dit eens in de 1-2 jaar laat doen(aan te raden bij dagelijks gebruik) , kost het je per jaar maar 20-40 euro.

Stel, je hebt een budget tussen de 500-1000 euro, valt er vast wel een gouden zakhorloge van uitstekende kwaliteit te vinden, gemaakt door een goed merk, waarmee je je leven lang kan doen. Hierbij een voorbeeld van mijn dagelijkse horloge, gebouwd in 1942 door Ulysse Nardin, heeft aan afwijking van 5 seconden per week. Afwerking is subliem en dit merk concureerde terecht met Vacheron en Patek, de top uit die tijd.


\

Mocht je liever een zeldzamer horloge zoeken, valt er ook genoeg te vinden, zoals dit snek zakhorloge uit 1882 met dubbele sterling zilveren kast.

Amerikaanse horloges van goede kwaliteit in een zwaar vergulde kast kunnen ook een goede keuze zijn, verkrijgbaar rond de 150 euro, schoongemaakt en wel. Horloge is halfjaar geleden verkocht, is slecht een voorbeeld.

[URL=http://s1241.photobucket.com/user/KoenWatches20/media/71AEB3F4-8F8E-4995-BC57-7E8A1CD53693-845-000000B9A1616034_zps0e30138c.jpg.html]

[/url]

2 likes

conceptr Schreef:

Heel erg bedankt voor de super nuttige tips
allemaal :slight_smile:
En voor het warme welkom :slight_smile:

Ik heb ook als tip gekregen om naar de 9 straatjes
in Amsterdam te gaan naar watchcompany voor een
occasion of naar De looier bij de leimansgracht.
Iemand ervaringen mee?

En wie is Koen? Is dat de eigenaar van dit forum?

Groetjes Robin

De Looier heet na het overlijden van de vorige eigenaar nu Antiekcentrum Amsterdam en zit t.o. het hoofdbureau van Politie op de Elandsgracht nr. 109. De Elandsgracht is trouwens gedempt ;). Op zondag is het gratis parkeren vanaf de Nassaukade en verder naar buiten.

nog even als aanvulling op bovenstaande post. Hier is een voorbeeld van een modern mechanisch zakhorloge van goede kwaliteit. Het horloge heeft schokdemping, onbreekbare veer en 17 stenen. Een horloge als dit is redelijk betaalbaar, heeft recent onderhoud gehad en zal jaren meegaan als er goed mee omgegaan wordt.

Een goed horloge uit de periode 1900-1940 is goed te vinden voor minder dan 100 euro, bij mij regelmatig(hebben al onderhoud gehad.
Als je een horloge kiest ui de periode 1900-1940, let dan op de volgende zaken:

kies zwitserse ankergang in plaats van cylindergang, cylindergang levert ellende op en wijkt enorm af.

Kies bij voorkeur een horloge met 15 of meer stenen, een dergelijk horloge loopt beter en zal langer meegaan.

beslis welk materiaal je wil voor de kast:
goud is erg duur en het moet je smaak zijn, horloges van hoge kwaliteit werden meestal gemaakt van goud. Zilver is vele malen goedkoper, een beetje gouden kast kost aan materiaalwaarde alleen al 150-250 euro, terwijl een dikke zilveren kast je qua materiaalwaarde slechts een 5 euro lichter zal maken. Een mooi zilveren horloge is zeker te vinden voor ommenabij de 100 euro, inclusief een onderhoudsbeurt. Daarnaast is er nog verguld, een zakhorloge is een goede vergulde kast is ook prima, kost qua materiaalwaarde erg weinig en ziet eruit als goud, op den duur komen er doorslijtplekken in(of die zitten er eventueel al in). Daarnaast is onedel/vernikkeld ook een optie.

Als je vragen hebt, stel ze gerust!

Even iets aan toe voegen.
Ik heb laatst voro iemand een Excelsa zakhorloge opgeknapt. Dit is een goedkoop merk en heeft een cilindergang uurwerk. Dit horloge kan gebruikt worden om anderen af te regelen zo nauwkeurig als het loopt.
En het maakt niet uit of ie ligt of in een standaard staat.

Dus het kan wel met een cilindergang.

Het zal ongetwijfeld kunnen, maar mijn ervaring is dat de afwijking toch groter is dan een goed horloge met zwitserse ankergang. vooral omdat een vrije ankergang een aantal positieve eigenschappen heeft ten opzichte van een cylindergang.

Mijn best ervaringen met cylindergang is 1/2 minuut per dag(stilhangend). Met beste ankergang toch een seconde per dag.

Die Excelsa deed het een heel stuk beter. Maar je hebt gelijk dat de meeste ankergang horloges beter lopen.
Overigens was ene A.L.Breguet helemaal weg van cilindergang uurwerken.

Klopt, omdat cylindergang zeker een verbetering was op de toentertijd algemene spillegang. Ankergang bestond nog niet, vanaf het moment dat dat er was, gingen alle betere merken om naar ankergang. afstellen van ankergang is beter te doen dat cylindergang, en slijtage is vele malen groter, doordat ankerrad direct op de balansas werkt. Bij ankergang zit hier een balans tussen met 2 robijnen ankerstenen en een robijnen omslingeringspen. Daarnaast konden alleen horloges met ankergang uitgevoerd worden met een compensatiebalans, om zo de veranderende veerconstante bi diverse temperaturen te compenseren. De reden dat er veel voor ankergang gekozen werd. Daartegenover staat dat cylindergang ook goed gemaakt kan worden, zoals met een robijnen cilinder.

Maar goed, erg leuk om eens te horen dat er ook nauwkeurige cylindergangen zijn :slight_smile:

Je moet er geluk mee hebben. Jammer genoeg is dat horloge dus niet van mij, maar van een collega. Ik heb dat zakhorloge "optisch"opgeknapt.
Het glas was verdwenen alsmede de wijzers en het was erg smerig.
Firma v/d Gevel had alle onderdelen liggen en na een (ultrasoon) schoonmakkbeurtje van de kast, een boel poetswerk en het monteren van glas en nieuwe wijzers was het weer een heel fraai horloge. Aan het uurwerk heb ik niets gedaan. Dat liep gewoon fantastisch. Ik heb het een week in huis gehad waarbij ik het constant heb laten lopen.
Ik heb nagenoeg geen afwijking geconstateerd in vergelijking met een radiogestuurde klok.

Laatst had ik ook al een Roskopf die zo erg precies loopt. Deze was van een collega van mijn vrouw. Die had hem op zolder gevonden…!
Had ik maar zo’n zolder.

Hallo Koen,
Ik heet ook Robin en heb 2 zakhorloges. Eentje heb ik al bijna 8 jaar en hij doet het nog steeds. Al wil ik hem wel een onderhoudsbeurt geven weet alleen zelf niet hoe dat moet? Hoe lang ben je ongeveer bezig met demonteren, schoonmaken, smeren en weer monteren? Foto bijgevoegd van uurwerk.

Beste Robin,

Morgen zal ik even een PB sturen met contactgegevens, zodat je contact met mij kan opnemen. Je bent van harte welkom met het horloge, ik kan je wel verder helpen.

Met vriendelijke groet,
Koen

Oke bedankt, ik woon in Assen.