Tissot automatic

Iemand een idee van de leeftijd van deze Tissot en het type van het binnenwerk?

1 like

ik zie een bumpertje

edit:

yes …

1 like
1 like

Conform het serienummer komt deze uit 1947. Leuke vondst, loopt ie nog?

Hetzelfde design ( bijna ) gebruikten ze ook in 1949,
alleen zat daar dan nog wel het oudere bumper uurwerk van de jaren 43/44 in

Nee :pensive:, ik zal er iemand moeten laten naar kijken

Ik zoek zelf nog steeds naar een Tissot 28-1 horloge als donor. Maar helaas moeilijk te vinden.

Ebay?

Leuke vondst. Gezien de leeftijd zal het wel een radium dial zijn, al ziet het er wel vrij licht uit voor radium of niet?. Of zou het ooit relumed zijn?

Geen idee, al zou het me verwonderen dat hij ooit gerelumed werd. Klokje ligt al heel wat jaren in een kast. Vorige eignaar is een kennis van me

wat mij een beetje doet verbazen is dat er geen stralingssporen zichtbaar zijn,
je ziet met radium vaak een soort halo/ verkleuring rond bijvoorbeeld de cijfers en op de dial onder de wijzers

hoewel ik zie toch ook sporen van een poging om de wijzerplaat te reinigen

Zoveel kennis heb ik er natuurlijk niet van. Misschien dat een extra foto meer soelaas kan brengen?

heb je wel eens op dat horloge gekeken wanneer je ogen gewend zijn aan het donker ?

( radium uit de jaren 50 zou in het donker och nog wel enigszins zichtbaar kunnen zijn, en uiteraard luminova of Tritium ook, maar luminova of Tritium moet je toch wel even flink aanstralen met een felle lamp oid.

Geen oplichting in het donker. Ook niet bij eerst tegen een lamp te houden

het moet nog gekker … je moet met dat lampje in het donker gaan zitten
dan dat lampje op het Horloge richten en weer uitzetten, bij Tritium zou je dan mogelijk een paar seconden wat nagloei kunnen zien bij radium is dat lampje helemaal niet nodig ( en dat het luminova zou zijn denk ik zowiezo niet )

wanneer je bij Tritium eerst licht op het Horloge schijnt en daarna pas daarna naar donkere ruimte loopt is dat effect al uitgewerkt op het moment dat je het donker inloopt. … ik verwacht trouwens gewoon radium

Nee, geen reactie

dan zal het verouderd radium zijn dat geen licht meer uitstraalt,
( maar nog wel radioactief is ! )

Hoe gevaarlijk is zoiets?
Moet je huiveren om er aan te werken?

Zie hierboven!!