Tissot electronic met kapot (Esa Dynatron) uurwerk- Update

Deze vintage Tissot electronic ziet er interessant uit, maar werkt niet…
Iemand van de quartz/electronic kenners die aan de hand van alleen deze foto weet of dit schappelijk te repareren is? Alvast mijn dank!

1 like

Daar zit een esa cal.9154 in, misschien kun je op zoek gaan naar een compleet uurwerk?

Wordt dan een duur grapje denk ik? Bij Cousins kon ik niets vinden en op de baai zie ik geen volledige (betrouwbare) uurwerken op dit moment. Losse onderdelen zijn daar wel aardig wat te vinden.

Ik denk dat het met de kosten wel een beetje mee kan vallen als je goed zoekt. Op Ebay staat een Bucherer Electric Watch, compleet en werkend voor 50 dollar, zo duur kan een los uurwerk dan ook niet zijn lijkt me maar verder gaat mijn kennis hier ook niet van.

Op de foto loopt het uurwerk, wat precies werkt er niet? Staat 'ie met regelmaat stil in bepaalde posities?
Uurwerkje lijkt relatief schoon maar heeft wel corrosie. Een servivebeurt zou een oplossing kunnen zijn.
Stilstand kan worden veroorzaakt door diverse redenen; voor de hand liggend zijn in dit geval electronica (contacten) en balans (electro mechanische werken hebben een vrij zware balans en meestal een hogere bpm; eea slijt zeer veel sneller)
Op basis vd foto moeilijk vast te stellen wat de oorzaak is. Succes met de keuze!

1 like

Zal waarschijnlijk wel een kwestie van geduld zijn, zoals vrijwel altijd…
Die Bucherer komt op basis van huidige bod overigens al op eur 83,- (incl shipping&import :wink:)

@ernst; dit is jammer genoeg de enige info die ik heb, dus zal inderdaad een gokje worden wel/niet en indien wel; hopen dat het dan met een beurtje opgelost is.

Een service beurtje zou idd geen kwaad kunnen, voor een groot deel is het natuurlijk ook gewoon een mechanisch horloge.

1 like

Moeilijk zo te zeggen.

Alleen een onderhoud of is het circuit stuk of soms is de balans as langs één kant afgesleten door lang te werken zonder olie en hier kan men geen as vervangen maar is het een balans compleet …

1 like

'k heb een zelfde uurwerkje op de bank gehad… afstellen van de slipveertjes kan veel schelen… te veel olie op de ankerstenen is funest voor dit soort werkjes… dan gaat het ankerrad kleven… en blijft de secondenwijzer stilstaan, omdat het anker em omdrukt, en door de klevende olie terugtrekt… daarom ook die slipveertjes… die moeten de gangtrein vast houden om te voorkomen dat de ankerstenen tussen de tanden komen…
Urenrad kan ook voor ellende zorgen (was bij de mijne ook het geval) maar die is nog wel te bestellen… Electronicaplatine kan een dure grap worden… 'k heb prijzen van 80,- en meer gehoord… maar als de balans nog heen en weer draait… dan is de platine nog in orde… die werkt, of hij werkt niet… zo simpel ligt het met deze werkjes…

1 like

Bedankt allen!
Ik heb 'm laten lopen. Ging voor eur135,- weg, terwijl werkende exemplaren gemiddeld 250,- doen.

Deze voor een scherpe prijs kunnen snipen; nu toch een Esa uurwerkje erbij en nog in zeer goede staat ook :slight_smile:

6 likes

aha, was jij dat! Nou ja, in ieder geval leuk dat ie hier is terecht gekomen, mooie!

1 like

Eigenlijk opvallend dat ik best vaak horloges van mijn biedlijstje hier uiteindelijk op HF bij anderen terug zie. Maar heel soms ben ik zelf de hoogste bieder :wink:

1 like

Kleine wereld inderdaad :slight_smile: