Tissot Electronic Seastar

Beste horlogeforum leden,

Dit is mijn eerste bericht op het forum.
Onlangs heb ik via een erfenis een horloge gekregen die vroeger van mijn grootvader is geweest. Hij was gek op horloges en ik ben daardoor als kind al op jonge leeftijd met het virus besmet geraakt.

Het horloge betreft een Tissot electronic seastar zoals in de titel beschreven staat. Het horloge loopt als je hem een paar keer omdraait erg soepel, alleen de batterij die hem gaande zou moeten houden kan hem niet in beweging houden zo lijkt het. Ik heb al nieuwe batterijen gekocht en dat was helaas niet de oplossing.

Ik heb al enige ervaring met het uit elkaar halen en simpel herstel van horloges, maar dit ziet er vrij gecompliceerd uit. Op het internet heb ik een pagina gevonden van iemand die een dergelijke horloge mbv een donor horloge hersteld heeft, maar hij kon me niet echt verder helpen.
Daarom vroeg ik me af of wellicht hier iemand ervaring heeft met dit type horloge, of dat jullie wellicht een goede horlogemaker weten die hem alleen technisch weet te herstellen. Optisch wil ik de kast graag houden zoals hij is, aangezien het zijn dagelijkse horloge was.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

2 likes

Ah… een ESA Dynotron!..

Ik heb zelf een ZentrA Savoy met een soortgelijk uurwerkje… Ik heb ook via dit Forum de Documentatie van dit uurwerkje… kan em wel eens mailen… daar staat ook een schema in om de electriek door te meten…
Mechanisch gezien is dit uurwerkje vrij “eenvoudig” , vergeleken met een gewoon mechanisch uurwerk… werkt dit precies andersom… normaal, bij een mechanisch uurwerk komt de kracht uit de veerton, via de gangtrein naar de Balans, alwaar het tempo geregeld wordt.

Bij een Dynotron is de Balans tevens de “Gangmaker” de ene magneet in de balans wekt een stroompje op in één spoel, dat stroompje schakelt een transistor die het versterkte stroompje op de andere spoel zet, en daarmee de andere magneet van de balans een zetje geeft… deze beweging wordt via het anker overgebracht op het ankerrad… dat rad wordt namelijk door de ankerstenen elke keer een tandje omgedrukt, om te voorkomen dat het anker tussen 2 tanden terecht komt, moet het in positie gehouden worden na elke beweging… daartoe zitten er 2 “slipveren” in de gangtrein… de afstelling daarvan is kritisch, maar niet moeilijk.

er is vast wel iemand te vinden die em weer aan het lopen krijgt…

3 likes

Heel erg bedankt voor je reactie! Net even je verrichtingen gelezen en nu is het allemaal al een stuk duidelijker. Door de zichtbare weerstanden wist ik niet hoe gecompliceerd het geheel was. Zou je mij wellicht de documentatie kunnen mailen? Lijkt me namelijk erg leuk om zelf een poging te wagen nadat ik me heb ingelezen in de materie.

Een heel mooi horloge van een gewaardeerd merk. Ik zou, gelet op de historie, er niet zonder meer zelf aan gaan werken maar uiteraard aan jou de keuze.

Ik neem aan dat er binnen dit forum wel mensen zijn die je verder kunnen helpen.

Veel plezier van dit horloge met bijpassend verhaal.

Ben ik met je eens. Ik wil me eerst inlezen en dan kijken of ik het zou kunnen. Anders zou ik graag gebruik maken van een goede horlogemaker, dus als jullie iemand kunnen aanbevelen, graag!

Knutselen aan horloges is heet leukste wat er is maar geloof mij als ik zeg dat de eerste exemplaren er waarschijnlijk niet beter van worden, ik wil je daarom dringend adviseren om dit erfstuk door een professional te laten doen. Ik heb zelf goede ervaringen met Jan Ubels, die heeft zelfs van de meest obscure uurwerken nog nieuwe onderdelen op voorraad.

Bedankt voor de tip! Zal eens op internet zijn naam opzoeken.
Het werken aan horloges vind ik een heerlijke bezigheid. Ben er al een poosje mee bezig, Maar twijfel idd vanwege de emotionele waarde om het wel/niet zelf te doen. Aan de ene kant wel, omdat ik het wel vind passen in de lijn om het zelf te doen. Aan de andere kant wil ik hem graag gaan dragen en zou het idd zonde zijn als ik het verpruts…

Jan Ubels is inderdaad een naam die ik regelmatig hoor vallen als het gaat om "obscure werkjes"
de Electronica ( met name de spoelen) ) zijn teer… als er een spoel beschadigd s, zou dat het slechte lopen kunnen verklaren… maar het kan ook wat anders zijn… verkeerd afgestelde, of verkeerd geplaatste slipveren, overmatige smering van het anker(rad)… waardoor de paletten blijven kleven… en meer van dat fraais…

Desondanks zijn het in mijn ogen bijzonder interessante uurwerkjes…

Ik heb het weekend even contact gehad met een goede vriend van een familielid die al een lange tijd horloges herstelt als hobby. Hij heeft aangeboden om mij te helpen met het herstel. Nu even tijd zien vrij te maken.

Iedereen nogmaals bedankt voor alle input!