Tissot lemania chrono's 60's - 70's

De Tissot Navigator met Lemania 5012 stond er inderdaad al eerder tussen.
Is redelijk zeldzaam, maar hier is die van mij :wink:

[URL=http://s573.photobucket.com/user/WVE_2009/media/P5288745_zpsfdd259e1.jpg.html]

[/URL]

Deze Tissot Navigator Yachting heb ik helaas verkocht :confounded:

[URL=http://s573.photobucket.com/user/WVE_2009/media/P6098834_zpsf51ea7f4.jpg.html]

[/URL]

7 likes

Top post! Wat mij betreft gelijk een klassieker!

Ideetje om dit soort ‘classic posts’ een eigen hoekje te geven zoals elders wordt gedaan?
Bijv hier:
Only in-depth or comprehensive content is appropriate for TZ Classics. For example, watch essays, collections of images, technical descriptions or analysis, etc.

2 likes

Fantastische post, genot om te lezen. Persoonlijk vind ik die 817 en de 45000 erg gaaf.

Wat is er onderweg?

Thanks, er is een 40502 onderweg :sunglasses:
Als het goed is tenminste, communicatie loopt wat stroefjes. :confused:

1 like

Omg ik wil zo’n Navigator chrono!!!

Enn ik heb een Seastar chrono gehad. Erg leuk, maar de kastvorm deed me het net niet.

3 likes

Vlaag van verstandsverbijstering? :wink:

Die heb ik dan te vaak, geloof ik. :wink:

1 like

Heel erg interessant!

[quote=“FH522, post:37, topic:62668”]
In veel stukken over de PR 516 chrono wordt gemeld dat er een Lemania 873 uurwerk in zit.
[/quote]Dat lijkt me onwaarschijnlijk, omdat zover ik weet en kan opzoeken, hebben alle Lemania uurwerken een 4-cijferig calibernummer.

[quote=“FH522, post:37, topic:62668”]
Daar wordt aangegeven dat kaliber vrijwel 100% gelijk is aan een Lemania 1873.
[/quote]Dat is ook vreemd haha. De 873 is eigenlijk hetzelfde basiscaliber als de 872, maar dan met een uurcounter. Maar de 872 zou een Lemania 1277 zijn, dus dat is niet logisch gezien het 1873 caliber nummer.

Zou het misschien nog ingewikkelder zijn? Tissot en Lemania hebben natuurlijk nauwe banden met Omega en Omega heeft de 860 chrono serie. Ik dacht dat dit misschien door te voeren was tot de 873 en Tissot een caliber van haar “moederbedrijf” had gebruikt. Helaas bestaat deze serie alleen uit de 860, 861, 862, 863, 865 en 866 en springt dan naar een andere serie, namelijk de 910.

1 like

Blijft toch eigenaardig dat er nergens een sluitend antwoord op herkomst kaliber is te vinden. Dit terwijl horloges met dit kaliber ook weer niet heel zeldzaam zijn.

Nog kleine correctie op (mijn) eerdere lijstje trouwens. Mijn Tissot Lemania met kaliber 870 heeft ook inscriptie 1277. Ook elders zijn foto’s te vinden met zelfde nummers. Kennelijk is die 870/1277 later licht aangepast tot de 872 (volgens: http://thewatchspotblog.com/?p=1463)

Erg consequent is de manier van nummeren bij de handwinders in elk geval niet, een van de uurwerken op te bovenstaande foto’s heeft zowel het Tissot- als het Lemania-nummer 871 en 1281, ik heb er op internet gezien met alleen het Tissot nummer, en de handwinder die ik eergisteren zelf heb binnengekregen heeft alleen het Lemania-nummer (1281).

Ook vreemd is dat ik het calibernummer 870 zowel zowel tegenkom als Lemania 1280 (3-register, zie de lijst van Ranfft) maar zoals je zelf al zegt, ook als 1277, wat dan weer een 2-register is. Wie het snapt mag het zeggen. :grimacing:

1 like

Het is wel raar want Tissot is één van de merken die de administratie altijd goed op orde hebben en waar makkelijk aan is te komen, net als Omega en Longines. Zal wel aan het feit liggen dat ze uurwerken van derden gebruikten. Ze hebben er nooit rekening mee gehouden dat de nummering een probleem zou worden voor freaks als ons :wink:

1 like

Ja inderdaad, waarom willen die lastige hobbyisten nou alles weten? :smile:

Misschien ligt het probleem inderdaad bij Lemania, de serienummers van deze uurwerken zijn ook van Lemania en daar is ook niks van terug te vinden.

Mooi en interessant topic, opgeslagen in de archieven.

2 likes

Mooi stuk huiswerk, of zondagmiddag huisvlijt. Erg leuk, evenals de bijkomende opmerkingen over Compax benamingen. Dit wordt een postje om regelmatig terug te lezen.

De oude Tissot’s zijn erg mooi, maar waar mijn hart toch altijd een tikkie overslaat is die prachtige Universal tri-Compax (met 4 subdials dus) die ik voorbij zag komen. wat is dat toch altijd weer genieten!!

1 like

Een van de weinige topics die ik in mijn favorietenlijstje heb gezet…

1 like

Tja, we waren op vakantie, en wat doe je 's avonds in het appartement? Ik zag wat leuke chrono’s op ebay, en ben voor mezelf eens wat op een rijtje gaan zetten. En toen ook maar op het forum gezet. Toch nog wat nuttigs gedaan op vakantie :smile: .

Update:

Ik heb de afgelopen tijd weer wat research gedaan naar de Tissot Lemania Chrono’s, dus heb ik het overzicht een beetje uitgebreid, vooral met de nodige oudere modellen. Verder heb ik nog wat correcties doorgevoerd.Om het een beetje makkelijker te kunnen bewerken heb ik er een pdf van gemaakt, ook omdat het wel een beetje een lijvig werk geworden is intussen. :sweat_smile:

https://drive.google.com/file/d/0B-BuT5xHIR-rWW12dDRsX3JaS0k/view?usp=sharing

Veel plezier met lezen allemaal, en commentaar of aanvullingen zijn uiteraard altijd welkom.

11 likes

Geweldig werk! 🖒👏
Dank voor het delen. Het is prachtig kijk en leesvoer.

1 like

Geweldig! Erg leuk om te lezen! Zo’n military Navigator wil ik wel in mijn collectie. En een witte 45500 en een Regate wil ik ook weleens proberen :grin:

1 like

Schitterende opstelling en de lijst wordt langer…
Dank voor het vele op- en uitzoekwerk en duidelijke uiteenzetting !

1 like