Tissot Türler

Ik heb een Tissot Türler horloge van mijn tante. Wie kan mij er meer over vertellen?


Waarom komen mensen met zulk soort vragen altijd met van die belabberde foto’s?

Maak eerst maar eens een goede foto. Met zo’n ouderwets apparaat wat fototoestel heet.

Google al eens geprobeerd ?
2 minuten Googelen levert me het volgende op.

Türler is not a standard watch brand but much more. In 1883 in Biel, Switzerland, the Türler name was registerd for a watch manufacturer and a jewelery shop. It is still one of the best jewelers in Switzerland with four shops in Zürich (read a bit more about them). These shops have goldsmiths and watchmakers on staff, and Türler is known throughout Zürich for its custom-made watches and jewelry.
They make special-order jewelery and carry a wide variety of watches from other designers—some 30 different brands in all—and they sell both watches and a selection of jewelry in a wide range of prices.

turler-store-germany

When a jewelry store is this high class, it becomes something like a trademark for any watch brand. High-end brands would thus be willing to do a little extra to get the Türler name, as it does a little extra for the brand’s reputation. Small batches of watches are specifically produced for Türler to sell in their shops. High-class brands use the Türler name on their pieces, too. On the Türler webpage you can read more about this extraordinary watch and jewelery store.

In addition to small batches of watches, Türler also sell the typical watch lines and brands. Since they are registered as a watch manufacturer, one can find watches by Türler with their own name, though.

Dank voor het opzoeken, zover was ik ook al uiteraard, maar dat is dan ook alles. Meer kan ik niet vinden.

Heb je misschien ook een foto van de achterkant van het horloge?

dat heb ik. Er staat niks op.

Ik schat het op begin jaren 60
Doet me een heel klein beetje denken aan de designstukken van Gilbert Albert voor Omega.
Eventueel de Tissot poging daaraan mee te doen?

Als ik de engelse tekst goed interpreteer dan kan het een horloge zijn dat door juwelierszaak Türler gemaakt is en waarbij gebruik is gemaakt van een Tissot uurwerk. Misschien is het wel een uniek exemplaar.
Wellicht is er goud gebruikt, maar dan zou er ergens een goudkeur in moeten staan. Dat wordt dus met een loep op zoek.

Dat zou inderdaad kunnen. Er staat 750, 18k dus. vergelijkbare horloges vind ik niet op het www, ik denk dat het dan inderdaad een uniek exemplaar is. Begin jaren 60 kan heel goed, waarom denk je dat?

Bij deze horloge is tijd zien een bijzaak :confused: en het uiterlijk de hoofdzaak :sparkler::tada::champagne:
Als je echt wat van wil weten, stuur de foto’s naar de http://tuerler.ch/uhren/ , en ik hoop dat je daar de antwoorden krijgt die je zoekt :wink:

Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Ik denk dat deze wel iets meer waard is dan de goudwaarde alleen.

Mss is het wel een soort van ‘stijl-icoon’. Naar Tussen Kunst en Kitsch zou ik zeggen!

1 like

haha ik was er net naar aan het kijken. Wie weet zien jullie het horloge daar nog eens :wink:.

@Scudo
Nee, door Tissot gemaakt in een min of meer speciale serie voor Türler. Gebeurde heel vaak.
Zo zie je horloges van Omega met Gubelin erop, ik heb hier een JLC met Türler, Er zijn Pontiac waar Paul de Witte op staat en noem maar op.
Gewoon een een/tweetje tussen fabriek en handelaar.
Zoals op het ogenblik de speciale blauwe serie van een paar merken voor Bucherer. (AP, Chopard, JLC, IWC, Longines, Panerai, Piaget)

Omdat ie lijkt op horloges uit die tijd. Gewoon googelen naar de naam die ik schreef.

En misschien vind je hem niet omdat alle andere exemplaren al omgesmolten zijn, of omdat alle andere exemplaren sinds jaren in een la liggen en nog niet gefotografeerd zijn.

Bij dameshorloges is de waarde vaak niet meer dan de smeltopbrengst, ik denk dat deze wel eens een uitzondering zou kunnen zijn. Nog afgezien van de significante goudwaarde is het een bijzonder sieraad om te zien, erg leuk.

ok, zoiets begreep ik al. Het is een prachtig horloge en daarom ben ik inderdaad benieuwd naar de ontwerper. Gilbert Albert zou eventueel kunnen. Het is in ieder geval handwerk, dat is duidelijk.

Waar maak je dat uit op? Deze is net zomin door Turler zelf gemaakt als dat Tiffany’s zelf aan de slag gaat met Rolexonderdelen…

Alleen een extra printje op de plaat door het horlogemerk voor exclusieve zaken.

Ik ga ook wat roepen als dat mag, in de jaren 30 heeft movado de zg. movado ermeto reishorloges geproduceerd en heeft er ook veel geproduceerd met de naam turler op de wijzerplaat, die werden dan aan turler afgeleverd voor de verkoop onder eigen naam. Turler deed er verder niet veel aan dan alleen verkopen. Heel gebruikelijk in die tijd. En turler wilde alleen kwaliteit verkopen, dus is een object met die naam erop is zeker de moeite waard om daar eens heel goed naar te kijken.