Titanium (handmatig) polijsten

Een tijd geleden had ik mijn titanium Oceanus te koop staan, waar een minuscule haarlijntje op de bezel zichtbaar was in bepaald licht. Het wat eigenlijk niet noemenswaardig, maar het werd wel aanleiding tot een discussie met een geïnteresseerde over of titanium wel te polijsten was.

Nu is natuurlijk alles te polijsten, zeker ook titantium. Na een eerder verslag over het sicralan-plexi-polijst avontuur (Junghans Max Bill plexi (sicralan) polijsten) dacht ik ook een verslag van een titanium-polijst-projectje te delen.

Aanleiding was het voor de tweede maal aanschaffen van een Citizen Attesa 8040. Top JDM horloge uit de wat meer high end Attesa lijn van Citizen gemaakt van Duratect titanium (5x harder dan staal). Laten we zeggen dat de Citizen niet binnenkwam in dezelfde staat als ik er in een eerder stadium afscheid van had genomen. Ter illustratie:

Nu vind ik een krasje her en der niet zo’n punt, maar hier leek het er bij wijze van spreke op dat de ratten aan de lugs hadden zitten knabbelen. Dus werk aan de winkel. Als ik zaken polijst, doe ik dat altijd handmatig en probeer ik zo weinig mogelijk materiaal te verwijderen, zeg maar zelfs bijna geen materiaal. Zeker bij titanium is dat door de hardheid goed te doen, je gaat niet snel per ongeluk te ver door. Het doel is ook niet om het horloge in nieuwstaat te brengen, bij gebruik komt er immers vanzelf al snel weer een krasje op.

Het afplakken van de complexe band en het kiezen van de juiste grid is een secuur en tijdrovend klusje. De Citizen wisselt horizontale brush af met verticale brush en heeft daarnaast gepolijste delen met een bijna mirror finish. Ter illustratie:

Na zo ongeveer een uurtje of 12 aan werk, is het verschil al goed zichtbaar:

Ik heb de Attesa daarna gereinigd en weer geassembleerd:

Her en der zijn nog haarlijntjes zichtbaar, maar het is een wereld van verschil. Deze klus heb ik eind januari geklaard. Titanium heeft de eigenschap te oxideren, waardoor er zich een soort van beschermlaag vormt over het metaal. Men beschrijft het ook wel eens als een krasherstellende laag, wat ten dele klopt. De krassen zitten vaak alleen in deze oxidatielaag, na verloop van tijd oxideren die plekken weer, waardoor de krassen lijken te verdwijnen. Van deze eigenschap kun je met het polijsten goed gebruik maken, voor een nog mooier en natuurlijker resultaat.

Vandaar dat ik dit topic nu pas maak, aangezien we een maand of vier verder zijn. Hieronder wat foto’s van vandaag. De Citizen is in de tussentijd normaal gedragen, en heeft enkele zeer subtiele gebruikssporen op de band nabij de sluiting opgelopen.

Hoewel ik door recente aankopen overweeg de Citizen weer weg te doen, ben ik super tevreden met het resultaat. Geeft veel voldoening. Jammer dat dit, gezien de uren die het kost om dit uit voeren, ecomisch gezien niet haalbaar is.

41 likes

Prachtig gedaan :clap:

2 likes

Vakwerk hoor :+1:

2 likes

Herkenbaar :smile: maar… voldoening is niet in waarde uit te drukken en het resultaat is echt prachtig. Goed gedaan man!

5 likes

Vindt het ook zeker wel netjes wetende hoe kl@te titanium te polijsten/afwerken is.

2 likes

Prachtig resultaat, maar wat een monnikenwerk.
Petje af voor het geduld.:+1:

1 like

Mooi werk hoor!

1 like

Waarmee heb je dit prachtige resultaat bereikt?

1 like

Top :ok_hand:, ziet er geweldig uit zeg dat polijsten

Ik heb vorig jaar mijn Seiko titanium opgeknapt (zonder te hoeven polijsten) na 21 jaar intensief gebruik. Ik heb genoten van het resultaat :+1:,

Voor

Na

Mijn broertje vond het zo mooi geworden dat ik het horloge aan hem heb gegeven en hij draagt het nog met veel plezier

5 likes

Heel netjes!

1 like

Goede kwaliteit automotive metaal polijstpasta en verschillende soorten grid schuurmatjes voor de gebrushte delen. Je kunt op een stukje metaal proberen wat voor brushing het geeft, maar inmiddels weet ik het wel uit ervaring. Je hebt de matjes in diverse kleuren elke grid heeft een andere kleur.

4 likes

Mooi resultaat, dank voor het delen :+1::+1:

1 like

Heel mooi gedaan en bedankt voor het delen.

1 like

Mooi werk, beiden!

1 like

Ik vroeg mij al af of het mogelijk zou zijn met titanium…ook het schoonmaken in een badje…heb je dat in zo’n badje met die geluidsgolven( ultrasone) gedaan?

Prachtig gedaan trouwens :ok_hand:t2::smiley:

2 likes

Schoonmaken doe ik meestal met een mild sopje en een tandenborstel om de band goed schoon te krijgen. Daarna de band afspoelen onder stromend water. De kast doe ik met een mix van alcohol en water (2/3 alcohol) en wattenstaafjes.

2 likes

Thanks :ok_hand:t2::smiley:

1 like

Mooi werk man :slight_smile: . Hij is goed opgeknapt!

1 like

Wat een engelen geduld heb jij, dit is klasse werk, om jaloers op te zijn. Als je zoiets kan realiseren dan is het toch jammer om weg te doen. Dit is iets waar je trots op kunt zijn, weinige doen dit je na

1 like

Ik probeer mijn collectie graag klein te houden (max 5, min 1, liefst 3) en ik heb recent twee horloges aangeschaft…