Toch nog maar even geen Nomos

Ik ben al jaren fan van de Nomos Tangomat, maar de prijs is voor mij een te hoge drempel.
Als alternatief heb ik wel zitten kijken naar een (gebruikte) Tangente.
Misschien koop ik die ooit nog wel maar voor nu de heb ik de honger even gestild met een fraaie imitatie, de Rodina.

Ik moest helaas nog wel even invoerrechten afrekenen aan de postbode, maar hier is ie dan, vers binnen vanuit China:

5 likes

Ziet er mooi uit!

Toch ben ik bang dat het proeven van deze klok je nog meer doet verlangen naar het origineel.

add:
Hoe groot is deze eigenlijk en heb je ook een polsshot?

Dat is goed mogelijk; helaas heb ik er op dit moment echt geen geld voor (verbouwing enzo) dus dat wordt honger lijden :wink:

De diameter is 38,4 mm zonder kroon, en hier is m’n pols-shot:
Overigens heb ik erg dunne polsen (16 cm). Ik gebruik hier het laatste gaatje van de band.

Best flink maar staat goed.

Die bandjes zeggen ook niks, de ene keer zit ik ook aan het laatste gaatje, de andere keer weer aan de eerste. Maar er kan altijd een gaatje bij toch?

We mogen hier niet over imitaties praten. En dat doen we ook niet, want dit model wat een veel voorkomend model eind jaren '30, van diverse fabrikanten. Niks namaak Nomos of Stowa.

Je hebt gelijk, ik had het een “goedkoper alternatief” moeten noemen o.i.d. Het is geen namaak, er staat ook gewoon Rodina op.

Klopt, ik maak ook regelmatig gaatjes bij, met wisselend succes moet ik zeggen.
Ik heb intussen wel een collectie tangetjes en ponsen verzameld om een gaatje bij te maken in ongeveer dezelfde vorm en afmeting als het origineel.

Gewoon een hommage en daarbij was bauhaus bedoeld voor meerdere merken in verschillende prijsklassen. Niks mis mee toch.

Hier mijn Stowa:

1 like

Ik leer hier dagelijks bij :sunglasses:

Die Stowa is ook heel fraai!

Eens: niemand heeft patent op dit ‘archetype’ horloge. Mooi hoor. En wat betreft je onvermijdelijke toekomstige aankoop: persoonlijk vind ik de Tangente sowieso interessanter dan de Tangomat dus voor mij zou dat weer lekker schelen :smile:

Ik heb ook een nepper Nomos.


Uit de dertiger jaren.
Ooit komt er een echte.

2 likes

Jaren 30? Echt uit de Bauhaus tijd dus.
Dat is heel ver voordat Nomos opgericht werd. Ze hebben deze kastvorm dus allerminst uitgevonden.
Mooie klassieker trouwens.

Nomos heeft deze kastvorm allerminst zelfbedacht. Het is een typische jaren '30 kast, die hun “geïnspireerd” heeft.

Stowa daarentegen heeft wel degelijk in de jaren '30 een dergelijke kast gehad.

Ik voel me steeds beter over deze aankoop :smile:

Mag ik vragen waar je die tangetjes haalt? :slight_smile:️

prima keus om uit te proberen hoe het model je bevalt, voordat je echt gaat investeren… :smile:

Er is nog twijfel voor mijn wish-list tussen de Nomos en de Stowa.
Ik denk dat ik de Stowa het mooiste vind.

Meerdere plaatsen, bijvoorbeeld hier (Chinese site waar ik ook wel eens horloges koop):

Banggood.com

1 like

Ben benieuwd hoe ie je na n klein weekje bevalt. Is de klik er? Smacht je naar de nomos? Of is je honger (even) gestild met deze rodina?

Rodina was toch vroeger Russisch??