Toolwatch! ... wat is nou een toolwatch?

De toleranties in de huidige wetenschap zijn van dien aard dat een polshorloge sowieso ridicuul is om processen te timen. :slight_smile:

Een toolwatch is met name handig om een signaal af te geven aan dames. "Kijk, ik ben wellicht middelbaar met matig haar en een licht oversized buikje, maar mijn bonkige horloge laat je zien dat ik een bulderende boerenbink ben die ook in groepsverband nog goed mee komt bij het pile-driven. Skeet skeet!

4 likes

Tja, zo kan je er ook naar kijken en voor sommigen zal het waarschijnlijk ook zo zijn :smile:

1 like

Rolex gmt, submariner of Daytona zijn toolwatches… zijn het beaters? Hangt af van je portomonnaie.

Zou een beater zien als een horloge waarvan t je niet uitmaakt of het een kras of deuk krijgt. Voor mij is dat een gshock of mn nieuwe Invicta.

Denk wel dat een sub een beater zou kunnen zijn… ding is een tank. Maar over een gshock kan je dan weer heen rijden met een vrachtwagen. Gaat met de sub niet.

Prachtig ! In het blauw nog geraffineerd ook.
Heb er zelf vooralsnog vanaf gezien omdat ik bang hem toch iets te “saai” te vinden.
Ook net niet sportief genoeg voor casual en te mooi als echte beater.
Misschien een rare opmerking, maar de SARB033 heeft, ondanks het meer dressy karakter, voorzien in de behoefte.
Niettemin blijft de Sinn trekken.

2 likes

Én je kunt em als liniaal gebruiken. Hoe tool wil je t hebben.

Wat velen al gezegd hebben, sinds mobieltjes zijn horloges nog meer n sieraad geworden dan n tool.

Ik denk daarom dat je de term ook in perspectief moet zien kwa tijdgeest. Horloges waren als tool om de tijd af te lezen.
Tool watches onderscheiden zich doordat ze ontworpen waren voor ‘extremere’ omstandigheden of functie, dan n ritje in (stalen)koets of om te zien of t al lunchtijd is.
Dus de 1e water bestendige horloges waren noodzakelijk voor mensen in de marine of met grote wijzerplaat (al dan niet met rekenschijven, zoals op de Navitimer) erg praktisch voor in de luchtvaart.

En zoals met zoveel innovaties dringen die door tot bij ‘de gewone’ man. Ik bedoel gps was als tool ontwikkeld voor t leger. Blijkt ook erg praktisch te zijn voor scheepvaart, luchtvaart, maar ook de vrachtwagen en taxi chauffeur, totdat ze in de Tom Tom kwamen en tegenwoordig geen smartphone t niet heeft (al dan niet met Glonass ea varianten).

Dus waterdichtheid, schokbestendigheid, etc bij horloges zijn steeds verder doorgedrongen in de gewone horloges. Maar t onderscheid v toolwatches blijft, ze zijn ‘extremer’ doordat ze n stopwatch ofzo hebben, dieper onder water kunnen of beter tegen schokken kunnen dan n gemiddeld horloge.

1 like
2 likes

Als kind baalde ik altijd dat ik daar te smalle polsen voor had. Achteraf ben ik blij dat ik daar te smalle polsen voor had…

Als aanvulling op alle bovenstaande eisen zou ik nog iets willen toevoegen. Een horloge dat functie boven vorm is ontworpen. Voor mij ivoldoet de Sinn EZM3 aan alle eisen, niet dat ik het nodig heb :star_struck:

Waterdicht
Antimagnetisch
Ontspiegeld saffierglas
Niet te groot, hoog en zwaar
Goed afleesbaar (sterke lume en alle niet essentiele zaken in rood weergegeven)
Comfortabel maar robuust
Indicator dat er toch vocht in het horloge is gekomen

Groeten
Rutger

4 likes

Kwam er gisteren nog zo ééntje tegen :joy:
Kolere wat een bonk staal zeg.

IMG_20200607_065853

3 likes

Ik heb er meerdere in de hand gehad, en ik moet je bekennen dat ik alle 556 versies zo’n beetje “schaduw-horloges” vind. De pian-lak zwarte basisversie is het best onder de meeste lichtinval. De gekleurde versies zijn mij net een tikje te in direct zonlicht. Op één of andere manier krijgt Sinn, in mijn optiek, kleur net niet goed voor elkaar.

Aangezien Damasko die poging niet eens doet zou ik dan ook eerder voor een DS-30 Gelb gaan dan voor een gekleurde 556. Die zijn nog eens gehard ook.

1 like

Toolwatch genoeg lijkt me :yum:

7 likes

heb me ook eens geamuseerd met enkele toolwatches…

1 like

Nou, zo lomp was de Explorer van Ian toch niet?

Tool :white_check_mark:
Watch :white_check_mark:

3 likes

Mmmmmmm. Toch mijn oude Sub dus. Als DIE kon praten! :beer: :beer: :beer:

Voor mij is een toolwatch een horloge die je als een stuk gereedschap kunt gebruiken.
De TH 1000m is een toolwatch, duikring ook echt te bedienen onder water met een duikhandschoen.
De mijne is onderweg vanuit Italie.
Wachten valt niet altijd mee.

Mika

5546377561_28983c6dab_z

6 likes

Gewoon een no nonsense horloge waarbij je niet bang bent voor een krasje of stootje, dat is denk ik een toolwatch. Echter is het voor de meeste meer een sieraad :slight_smile:

Wat heb je aan een duikring tijdens het duiken? Ga je tabelletjes bovenhalen in het zeldzame geval je duikhorloge het niet meer doet? :slightly_smiling_face:


Dit is echt een Tool watch. Een horloge die je echt goed tijdens het duiken kunt gebruiken.
600 meter waterdicht, helium ventiel, fantastische lume. Zeer zware degelijk band met duik extensie.
Zelfs de springbars zijn extra zwaar.

1 like

Dit is voor mij de ultieme toolwatch. Niet kapot te krijgen: klussen, tuinieren, zwemmen. Geen probleem en fantastische lume. Ga mijn collectie binnenkort wat uitdunnen maar deze blijft.