Toolwatch! ... wat is nou een toolwatch?

Volgens mij heeft Ruud de juiste definitie al 2 jaar geleden gegeven. Bedenk enerzijds wel dat de term volgens mij is ontstaan in de jaren 50/60 (toen er nog geen quartzhorloges waren) en bedoeld is voor professionals. Een GMT horloge is een toolwatch voor piloten, een duikhorloges een toolwatch voor professionele duikers.

Zaken als afleesbaarheid, waterdichtheid en stevigheid hebben er op zichzelf ook niets mee te maken en maken geen deel uit van de definitie. Een gewoon stevig, goed afleesbaar horloge is dus geen toolwatch, maar zou je beter met de term fieldwatch kunnen aanduiden.

Natuurlijk mag iedereen elk horloge van mij aanduiden met de term die hij wenst. Hou er dan alleen wel rekening mee dat dit verwarring kan veroorzaken als een ander een andere definitie hanteert.

Ik denk dat dat wel sterk afhankelijk is van waar, welke functie, het horloge als ‘tool’ voor bedoeld is. Een hamer en een waterpomptang zijn beide ook ‘tools’ maar hebben een hele andere functie en moeten dus andere eigenschappen hebben en aan andere dingen voldoen.

Een goed voorbeeld van een ‘tool watch’ is een duikhorloge, maar ook een navigatie chronograaf, en bijvoorbeeld een ‘field watch’. Dat duikhorloge moet aan heel andere eisen voldoen dan het pilotenhorloge of die ‘field watch’. Een eenduidig antwoord is hier, zonder verdere specificatie, dus niet te geven.

Wel leuk dat dit topic zo lang meegaat… :wink: