Toon je dial met "afgekapte cijfers"

In het verlengde van de uitwisseling van meningen over mooi en niet mooi hier de vraag …

Is het alleen IWC die op hun dials de cijfers “afkappen” als gevolg van subdials of zijn er meerdere merken die zich hier schulding aan maken?

Twee overbekende voorbeelden die voor puristen zorgen dat deze horloges nooit op een wisjlist komen:

De IWC Portuguese 3714 - Waarom niet gewoon weglaten???

De IWC Ingenieur 3725 - zie je uberhaupt de 12 en 6 nog wel? Waarom niet gewoon weggelaten???

1 like

Deze heeft er ook last van. Maar volgens mijn zit er in dit geval geen gedachte achter, maar is het een voorbeeld van copy-paste

Mijn Chronographe Suisse kan er ook wat van

Zijn inderdaad wel 2 heel “treurige” voorbeelden, vooral de IWC… :grimacing:

1 like

Jep… Heb dezelfde :grin:

Bij mijn Oris BC pointerday is de 3 ook enigszins afgekapt, gelukkig niet zo extreem als bij die IWC Ingenieur

Mooie hommage :wink:

Inderdaad; ik heb 'm ook, en het is een prima klok. Enige nadeel is dat het gebruikte uurwerk (een Seagull ST25) in meer of mindere mate last heeft van een ratelende rotor. De mijne klinkt als ‘a bag of ball-bearings in a washing machine’ :wink:

Inderdaad de afgekapte drie op de mijne ziet eruit alsof er een kont of boezem op de wijzerplaat staat :smiley:

1 like

Potjandorie, zie ik nu dat mijn “foute” Breitling ook zomaar wat mist van zijn Romeinse cijfers

2 likes

hier ook twee met afgekapte cijfers…Ik heb er eigenlijk niet zo’n problemen mee.

Zo zonde…

Wat ik mij afvroeg, mn bij de 50/60 jaren horloges, maken ze nu eerst de wijzerplaat met nummers etc en snijden ze dan de rondjes eruit, of is het andersom en snijden ze eerst de rondjes eruit en maakten ( vroeger de dames in de witte jassen) ze daarna de cijfers?

Ik neem aan het eerste maar kan mij ook voorstellen dat dat schade oplevert, dus ik kan mij ook voorstellen dat het de tweede optie is…en dat vindt ik dan weer raar want waarom zou je halve cijfers aanbrengen op een horloge.

Ik ben benieuwd of iemand dit weet…

Ook deze,

Moest even kijken hoor, maar dit is de enige die dit heeft (in mijn collectie dan).
Onbewust toch geen voorkeur voor afgekapte cijfers denk ik.

Afgekapte Romeinse cijfers, maar toch zo mooi, vind ik althans.

Ik kan er niet tegen…maarrr…
toch nog een gevonden! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Grt.

of je boze schoonmoeder die om de hoek staat te spieken terwijl je je vrouw… nouja naja je begrijpt wel wat ik wil zeggen… Het is niet echt goed gelukt zeg maar.

1 like

Das heel simpel, eerst worden de cijfers op de wijzerplaat aangebracht en daarna worden de gaten en uitfrezing van de subseconds aangebracht.
Elk cijfer wat in de weg ligt van het uit te frezen gedeelte van de secondewijzer wordt hiermee ‘gedeeltelijk ‘weggeslepen’’

In geval van chrono’s worden er 2 of drie van die uitsparingen over de reeds bestaande cijfers of ruimte voor de cijfers weggeslepen.

Geen een. Is voor mij echt een dingetje. Wel genoeg merken in de doos die zich er bij andere modellen wel schuldig aan maken.

De zenith chronos met overlappende subdials zijn de enige overlappende elementen die ik nog mooi vind. Halve cijfers gaan er niet in.