Tudor, poor men's rolex?

Je moet gewoon kopen en dragen wat je zelf mooi vindt en wat binnen je budget past.
Zelf vindt ik Tudor prachtige horloges maken, maar ze zitten nu nog boven mijn budget.
Wie weet ooit in de toekomst, heb nu zelf een SKX 009 en een Squale 1521 waar ik superblij mee ben. Maar ook met een Casio van een paar tientjes kan een ander weer helemaal gelukkig mee zijn.

2 likes

Vind t een erg mooi merk en ook echt een horloge voor de liefhebber. Wat Rolex betreft worden die vanzelfsprekend ook door liefhebbers gedragen maar niet iedere rolex eigenaar is een horloge liefhebber en daar zit volgens mij een heel groot verschil met merken als Tudor of Omega.

7 likes

Nee dit is echt flauwekul natuurlijk. Tudor en Rolex hebben ieder zo hun doelgroep en bestaansrecht. Koop wat je mooi vind binnen je budget.

Ik vind dit wel treffend eigenlijk!

Ik heb dit topic met genoegen en plezier gelezen.
Met name de vele veronderstellingen en de vele opmerkingen dat Tudor de poor mans Rolex zou zijn. Ook de opmerking zoals de Rolex in een ander jasje.
Erg leuk allemaal.
Wat ik echter niet heb gelezen zal ik hetgeen ik weet hier weergeven.
Deze informatie heb ik meegekregen van mijn mentor waarvan ik les heb gehad op de horlogemakers vakschool in Amsterdam en die lang in Zwitserland heeft gewerkt en nog steeds contact heeft met bijna alle grote manufacturen.

Rolex, het merk met de ultieme vakmanschap heeft zeker niet stil gezeten, innovaties en nieuwe uitvindingen waren nodig om hun voortbestaan te garanderen.

Welnu, wat te doen om een nieuwe innovatie toe te passen.
Nu komt het, het merk Tudor werd in het leven geroepen.
In een identieke Rolex uitvoering werd de nieuwe innovatie ingebracht en getest door het simpelweg in de markt te zetten onder de naam Tudor.

Als de innovatie in een bepaalde periode zich had weten te handhaven, een directe toegevoegde waarde kon inbrengen en zodanig in orde werd bevonden, dan werd die innovatie toegepast in de Rolex uitvoeringen, dus een vernieuwd model.

Later en door de jaren heen heeft het merk Tudor een gezicht en gekende naam gekregen, waardoor de directie het merk Tudor is blijven voeren.

Feitelijk kan je een vergelijking trekken met enige andere manufacturen die wellicht op een iets andere manier bijna dezelfde truc uithaalde.

Een voorbeeld hiervan is het merk Wittnauer in Amerika, de importeur van o.a. Longines en le Coultre.
Maak eens een vintage Wittnauer open, wat zie je dan, een Longines uurwerk, ondanks dat Longines in Amerika als merk ook in de markt werd aangeboden.

Een aardige is het volgende, heeft overigens niets met horloges te maken, maar is wel leuk om te lezen, de sportauto van het merk MG werd in de jaren 60 de poor mans Austin Healy genoemd, de ouderen onder u zullen dat mogelijk nog wel weten.

Zie hier, misschien dat deze impressie mijnerzijds wat extra licht geeft en verhelderend is op de vele veronderstellingen die in dit topic zijn gegeven.

In ieder geval kan ook ik stellen dat een Tudor zeker een horloge is van top kwaliteit en dat het bedrijf met tijdloze modellen zich duidelijk in de top van de horlogemarkt beweegt.

27 likes

Kijk dat is tenminste info. Thanks!

Seiko. Rolex, Tudor, Seiko. Iets anders is er niet :wink:

3 likes

Wat voor innovaties hebben we het dan over? Het quartzuurwerk werd toch als eerste in de Rolex oysterquartz gedaan en heliumventiel voor het eerst in een Seadweller, niet in een Tudor?

1 like

Jeetje, met permissie, maar dat verhaal rammelt volgens mij aan alle kanten.

Tudor was een goedkopere spin off van Rolex. Innovaties die eerst bij Tudor te vinden waren? Ik ken ze niet.
Het merk heeft een meer zelfstandige positie veworven inmiddels, dat is natuurlijk waar.
Het Wittnauer en LeCoultre voorbeeld heeft een heel andere achtergrond.

5 likes

Op zich klinkt het niet zo gek. Je nieuwe technologie uitproberen in een goedkopere range horloges om het te gebruiken in je toprange als het zich bewezen heeft.

Aan de andere kant, als je veel geld uitgeeft om cutting edge technologie te ontwikkelen, waarom die dan eerst in de goedkopere lijn droppen? Juist die high-tech dingen horen in de toprange thuis

1 like

Zeker, maar niet in de testfase. :upside_down_face:

Aan de andere kant. Autofabrikanten en andere horlogemakers doen het ook niet. Die testen het gewoon in een lab en knikkeren het daarna in productie modellen. Het is niet zo dat Renault haar nieuwe technologie eerst uitprobeert in een Dacia. Of VAG dat doet in een Skoda.

2 likes

Ja maar dan hoort het ook niet in je goedkopere lijn thuis als het nog in de testfase zit. :wink:

1 like

Eens.

1 like

Zeker niet, maar is het in dit geval ook zo? Is er een ontwikkeling bij Tudor gebrobeerd die later bij Rolex is toegepast? Ik ken er geen (maar ik kan het natuurlijk mis hebben).

Tudor kan van oorsprong ook gewoon een b-merk zijn geweest, net zoals zoveel fabrikanten van bijvoorbeeld auto’s dat doen of hebben gedaan. Klinkt ook logisch.

Voor de goede orde: het waren toen al fatsoenlijke horloges en tegenwoordig, met een meer eigen strategie, nog veel meer.

Edit: Je was me al voor met dat auto voorbeeld


2 likes

Ik vraag me dat ook af. Te meer daar de oorspronkelijke Tudors (op het uurwerk na) compleet uit Rolex onderdelen bestonden
 Lijkt me dus meer een gevalletje andersom: wat zich kwalitatief al had bewezen bij Rolex modellen, werd vervolgens in productie van Tudors gebruikt.

En voor zover ik weet werden -vroegah- kant en klare uurwerken door Tudor ingekocht/geplaatst en niet zelf ontwikkeld of gemodificeerd. Dus welke technologie of materialen e.d. er dan in low-end Tudor getest moesten worden om vervolgens in high-end Rolex ook te worden toegepast: graag voorbeelden or it didn’t happen


3 likes

Ă©Ă©n van mijn grails is toch een vintage tudor,
beetje ‘mix of both worlds’, subje of bigblock,
maakt me niet zoveel uit,
7396702076_1b26ab6a4f_b copy

6 likes

OwđŸ€”

Sterker nog. Voor de ‘B’ merken worden onderdelen gebruikt van 1 generatie oud.

Bij Tudor maken ze, heb ik begrepen, tegenwoordig hun eigen uurwerken. Dat is eigenlijk best raar als je bekijkt dat er nog maar weinig fabrikanten zijn die uurwerken ontwikkelen. Waarom niet een uurwerk van Rolex pakken en die licht modificeren? Of een uurwerk van de vorige generatie pakken. En dat eigen ontwikkeld uurwerk, in hoeverre is dat ‘eigen ontwikkeling’? Of kijken hun techneuten niet over de schouder mee bij hun collega’s van Rolex?

1 like

Ik denk dat dit ook broodje aap is, dat innovaties van Rolex getest worden in productiemodellen van Tudor.

Ik las een week of wat geleden een stukje met foto’s van James Dowling waarin hij uitlegde dat horlogekasten van Rolex, met gebrekkige crownguards (lees:onhandig), later werden “opgemaakt” in Tudor modellen. Als ik tijd heb, zal ik het even opzoeken en hier plaatsen.

1 like