Uit de nalatenschap van een horlogemaker

Volgens mij zat het anker ooit scheef tijdens de montage. :rolling_eyes:

Zoiets ja; of de horlogemaker heeft hem weg laten schieten en trapte er bovenop bij het zoeken. :smile:

Daarom roep ik meestal mā€™n vrouw als ik wat heb laten schieten. Die kan dan eerst even kijken of het niet net bij mā€™n voeten of de stoelpoten ligt. :grin:

Ja, ik weet er alles van, ik heb fijn schuurpapier kruislings door de binnenkant van de pincet gehaald en er schiet nu vrijwel niets meer weg. :relaxed:

2 likes

Dank voor de tip! Ga ik ook eens proberen.

En nog weer eentje losgetrokken; een Prominent. Deksel was nogal hardnekkig door een oude pakking. Gevalletje kastklem in de workmate en goed op die Jaxa hangen om uitschieten te voorkomen.

Binnenin een fraai, niet alledaags uurwerkje, een Jeambrun 26D;

3 likes

Tegenvallertje met de Certina. Ik dacht vanochtend even dat uurwerkje klaar te maken, kom ik erachter dat er een verkeerde staf in de balans zit. Deze is te lang waardoor de impulse pin gewoon over het anker heen beweegt. De donor die ik had aangeschaft heeft zo te zien wel de juiste staf, maar die is gebroken, dus ik heb weer onderdelen nodigā€¦ :confused:

Hier is wel de 23D beschikbaar. Volgens Ranfft dezelfde serie. Even nakijken welke je moet hebben.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Tja, dit topic is een beetje een rommeltje, ik moet een staf hebben voor de certina 320, niet voor de jeambrun. Voor de certina zijn ze nog wel te vinden, ik heb er net al een besteld. Evenwel bedankt voor het adres, altijd handig. :thumbsup:

Ik vraag me af of het mogelijk is een nieuwe pivot te maken voor een ankerā€¦ ?

Zou theoretisch mogelijk moeten zijn denk ik, maar voor mij voorlopig drie bruggen te ver. :sweat_smile: Ik doe het voorlopig maar even met donorwerkjes. Behalve voor de balans dan, want die is bij donorwerkjes meestal ook gebroken.

1 like

Vanmiddag even lekker bezig geweest met de achterdeksel van de Tissot. Die was nogal mishandeld:

De ergste deuken en krassen tik ik zo ver mogelijk dicht met de plaatwerkhamer:

En daarna vlakmaken met de vijl:

Vervolgens inklemmen in de boormachine. Hiervoor heb ik een klemmetje ontworpen en 3D laten printen.

Boormachine in de hoogste gang en met de vijl erlangs tot de krassen weg zijn:

Verder met P400:

P2000:

En tot slot polish:

Zo, die is wel weer mooi genoeg om aan de onderkant van de kast te zitten. :sweat_smile:

27 likes

Knap gedaan, mooi logo :slight_smile:

2 likes

Top hoor, respect voor dit vakmanschap. :thumbsup:

2 likes

Dank je. Inderdaad een fraai logo, staat volgens mij op alle compressor-achtige kasten van Tissot uit die tijd.
Gelukkig was het logo zelf niet beschadigd.

1 like

Dat deksel ziet er weer prima uit. :+1:

2 likes

Top gemaakt ! Proficiaat !

2 likes

Mooi gedaan. Is dat klemmetje verstelbaar, zodat je meerdere maten kunt inklemmen? Ik zou daar best in geintresseerd zijn.
Groet. Richard.

Klemmetje is inderdaad verstelbaar, van ongeveer 19-36 mm:

Het is nog wel een ā€œprototypeā€ Ik had de toleranties op het printen wat onderschat, dus ik heb nog een halve avond zitten vijlen voordat de vingertjes erin pasten. Verder had ik een soort ā€œklikverbindingā€ bedacht om de vingertjes vast te klemmen in de onderste helft maar dat blijft slecht zitten, na een aantal keer draaien vallen ze er soms uit. Er valt dus nog wel het nodige te optimaliseren. :sweat_smile:

7 likes

Mocht er een verbeterde uitvoering komen die in productie gaat, dan hou ik me aangeboden. Ik neem er dan graag 1 van over. Wat de kosten dan zijn, hoor ik wel.
Bedankt nog voor het snelle antwoord.
Groet. Richard.

2 likes

Ik zal er eens naar gaan kijken, ik wilde zelf ook nog een grotere hebben, kan ik daarop gelijk wat verbeteringen proberen. :hammer:
Groet, Wilko

1 like