Uit de nalatenschap van een horlogemaker

Vergeet niet om patent aan te vragen. Ik bedoel dit serieus.
Groet. Richard.

Ik vrees dat een patentonderzoek meer kost dan ik er ooit mee zal kunnen verdienen. :sweat_smile:

1 like

Ik heb geen idee hoeveel dat kost. Je zou daar best gelijk in kunnen hebben. Maar ja. Een goed idee wordt snel ā€œgejatā€.
Groet. Richard.

1 like

Ja, goede idee als je de eerste bentā€¦ Ik denk dat ik zo een systeem al jaren geleden heb gezienā€¦zo een omgekeerde suiker tang.

Het lijkt mij ook geen revolutionair idee, in principe zijn er bij draaibanken ook klemmen waarmee je ringen vanuit de binnenzijde klemmen kunt, wat volgens mij een beetje op dezelfde manier werkt. Aan de andere kant kon ik niet zoiets vinden in de lagere prijsklasse zeg maar dus heb ik toen zelf maar wat ontworpen. :smile:

1 like

Mooi gedaan ! Maar voor een patent vrees ik dat je gelijk hebt : het zou meer moeite geven dan je ooit zou kunnen verdienenā€¦

1 like

Certina loopt weer, zij het met een tijdelijke oplossing; ik heb nog geen triebniet dus ik kan de nieuwe balansas niet vastzetten in het wiel, het zit nu alleen ingeklemd tussen de borst van de as en de spiraalveer, maar het zit vast genoeg om te kunnen lopen. :sunglasses:

Links de nieuwe as, rechts de oude, verschil is miniem, maar cruciaal.

Nu nog even kijken of ik op korte termijn een triebniet op de kop kan tikken, anders moet ik even bij mā€™n schoonvader langs. :sweat_smile:

2 likes

Vind t nog al wel een verschil hoorā€¦ :slight_smile:

Je hebt gelijk, als je ze zo uitvergroot zijn de verschillen best groot. Met het blote oog kan ik ze niet van elkaar onderscheiden. :smile:

1 like

Dit is echt een snoepstalletje, goed als nieuw lid te oefenen en inzicht te krijgen. Zijn er ook zakhorloge onderdelen, ik ben op zoek naar opwindstiften en sloopzakhorloges ? Veel succes

Hoe groot is het ?

Lengte is 3.27 mm. (Volgens opgave tenminste, ik heb nog geen micrometer om het te verifiĆ«ren :disappointed:) Er staat nog zoveel gereedschap op mā€™n verlanglijstje. :stuck_out_tongue:

Geen micrometer ! Je moet een JKA Feintaster vinden :wink:

Jaaa, prachtig apparaat. :heart_eyes:
Maar niet goedkoop helaas.

Moet toch weer aan het bestellen, breek net de punt van mā€™n rode oliegever af. :rage:

Mijn schoonvader leest dit forum ook en had dus gelezen dat ik een triebniet nodig heb. Dus stonden gisteren mijn schoonouders voor de deur met een doosje onder de arm. Met daarin het volgende:

Een echte Boley triebniet! En wel met de mededeling dat ik hem mag houden.
Het is wel een oudje (komt geloof ik ook via de bewuste horlogemaker), hij is een beetje roestig en er ontbreken wel een paar dingen, maar hij is nog prima bruikbaar.

Daar ben ik dus wel heel blij mee. Ik kan weer de nodige avonden doorbrengen met roest poetsen dus ik ben weer van de straatā€¦ Hmmm, dat was ik al geloof ik. :joy::joy:

En ik kan dus weer verder met de Certina.

7 likes

Heb je de user guide ervan ?
Die had ik op de net gevonden :wink:
Edit :
cholla.mmto.org/watches/repair/manuals/KD_staking_tools.pdf
Anders heb ik nog de echte user guide die met de Boley komt.

1 like

Dank, staan nuttige dingen over het gebruik. Boley handleiding had ik online ook al gevonden, maar die is wat beknopter. :sunglasses:

2 likes

Toch maar even met de Tissot verder gegaan; kast slijpen en polijsten.


Gaat de goede kant op, nu eerst een potje bier.:sunglasses:

6 likes

Dat ziet er goed uit.

1 like

Vind ik ook, Er zijn best nog wat plekjes te vinden, maar ik ben tevreden: :sunglasses:

4 likes