Uitleg kettingwerk van de:

Zenith Academy Georges Favre-Jacot Celebrates the Brand’s 150th Anniversary

Video :slight_smile: :

-> Uitgebreid artikel

1 like

Grappig, een soort van CVT eigenlijk. :sunglasses:
Net als in onze Nederlandse trots, de oude DAF. :smile:

1 like

Gaaf gezicht he? :slight_smile:

Leuk systeem!

Maar hoe wordt de spanning nu op de ketting gehouden? Zit er in de barrel ook een veer?

1 like

ik denk dat het de samenwerking tussen de twee is die het geheel aandrijft, geen veer

The chain that acts as the transmission between the barrel and the fusée
comprises 575 parts and measures seven inches long. Though it appears
quite delicate, the chain is able to withstand the repeated application
of up to 3 kilograms of force. It took Zenith watchmakers two years to
accommodate the fusée and chain mechanism in the small space required
for this timepiece.

Dit is volgens mij hetzelfde oude systeem die oude Engelse zakhorloges gebruikten.
Als ik me niet vergis is er ergens een topic van Coen over zo’n zakhorloge.

1 like

ah allrightie ik ga eens blieken :slight_smile: thnks! :slight_smile:

Wel grappig lijkt op de techniek van de oeroude spillegang!

1 like

Toch een veer in de Barrel :smile:

The fusée cone sits in between the barrel and the gear
train. The chain is attached to the bottom level of the fusée (the
widest part), and snakes around the cone wall, guided by a helical
groove, extending from the top level of the cone (the thinnest part) to
connect with the barrel. As the mainspring unwinds and the barrel turns,
the chain unwraps itself from the fusée and is slowly wrapped around
the barrel’s outer wall. When the mainspring is fully wound and pulling
on the chain with high torque, the fusée is being driven by its narrow
end. As the power runs down and the chain wraps further around the
barrel and so the weaker pull of the mainspring is compensated by the
increased radius of the fusée, keeping the torque constant.

Ja, dat dacht ik wel, heb ook een paar van die zakhorloges.
Het artikel is van Koen, niet Coen.

1 like

Ha geweldig!! Thanks @diashock :slight_smile: !!
Zeer verhelderend!!

Mooi gemaakt hoor, vind dat echt knap hoe ze die spanning dan constant houden

1 like

Ik heb ook zo een zakhorloge gehad met kettingaandrijving.
Leuke techniek, maar eigenlijk niet zo bijzonder want het bestaat al honderden jaren.

groetjes Lenno

1 like

Maar … blijft gaaf om te zien toch? :slight_smile:

natuuuuuuurlijk, begrijp me niet verkeerd,
Ik vindt het prachtig.

groetjes Lenno

1 like

dee ik ook niet joh :slight_smile: