VARA Kassa

Ach… binnenkort gaat de spaarrente ook wel weer omhoog

Is dit een toezegging?

Bijzonder verhaal. Teken dat het einde nabij is

4 likes

Het is idd uiterst waarschijnlijk, doch zal nog jaren duren eer ze weer op een significant niveau staat. De lange termijn in de usa staat al wat hoger en europa zal wel volgen, maar reken maar op 2020 eer de particulier er ook van kan genieten.

Dus binnenkort een heleboel nieuwe leden op het forum met de vraag: “Is dit horloge een goede investering?” :smiley:

5 likes

Ik heb voorheen diverse oldtimers gehad, die hebben mij heel veel tijd, geld, onderdelen en reparaties gekost.
Nu zit ik met een berg horloges, die kosten mij nog meer…
Hobby kost nu eenmaal geld :wink:

Fijn dat de VARA je adviseert te beleggen in bodemloze putten.
Gelukkig weet ik wel beter.

3 likes

de vara vindt je een goede investeerder :ok_hand:

Mijn beste “investering” ooit is mijn Honda S2000 geweest. 6 jaar geleden gekocht en nu kan ik m verkopen met lichte winst en de prijzen beginnen nu pas echt te stijgen… :wink: En in die 6 jaar zo goed als geen kosten aan gehad.

Qua horloges durf ik het niet te zeggen. Daar ben ik al blij als ik niet teveel verlies maak. Ik denk dat de Seiko SKX-en (779,781,007 en 009 heb ik nu zelf) wel behoorlijk waardevast gaan blijven.

1 like

Seiko tikt niet aan als belegging, dan heb je het over een andere prijsklasse.
Reken ook de onderhoudskosten eens mee. Voor Breiting, Rolex of Omega :slight_smile:

Je weet nooit van tevoren welke een all time Classic gaat worden. Zelfde met oldtimers, heb je toentertijd geïnvesteerd in een Ferarri is deze nu dik geld waard, zelfde voor de Porsche 911 uit de 60er jaren.

Heb je een Opel ascona gekocht, of geïnvesteerd in een golf, is de waarde een stuk minder vrees ik.

Zelfde met horloges, de lorus die ik kocht als 15 jarige knul, is nu de oud ijzer prijs waard, terwijl ik inmiddelseen lichte winst kan maken op de ny-0040 die 199,- gulden was.

ik hoor dat veel mensen tegenwoordig investeren in goud, wat me redelijk veilig lijkt. Maar behaalde resultaten uit het verleden…

1 like

Jawel hoor heb mijn 6217-8001 volledig orgineel een aantal jaar geleden voor 425€ prijzen liggen nu rond de 2000€.:wink:

Wat ik heb gehoord is dat het vooral veel tijd kost wil je het als een belegging zien. Wil je dikke winst maken met een auto of horloge, dan ga je vaak toch wel veel geduld (10+ jaar?) moeten hebben en dan ook nog eens het geluk hebben dat je een gewild exemplaar hebt.

Van de Swiss merken zijn de meeste limited uitvoeringen waardevast of ze ooit wat op gaan brengen is lastig te zeggen ligt m.i. Met name aan hoe limited ze zijn. Als ik slim was geweest had ik een van 1970 re-issue Omega Silver Snoopy’s moeten kopen volgens mij!

Het probleem met investeren in dit soort dingen is dat het onderhevig is aan de greater fool theory wat per definitie irrationeel is. Je kan hier (gedeeltelijk) tegemoet te komen door informatie op te zoeken die zo dicht mogelijk bij de bron ligt. Daarom dat in het filmpje wordt gezegd dat kenners beter geplaatst zijn om dit te doen dan Jan Modaal. Door rekening te houden met exclusiviteit, beschikbaarheid, gelimiteerde edities en reputatie is het mogelijk om een aannemelijke gissing te doen. De Speedy Tuesday die Omega onlangs heeft uitgebracht is bijvoorbeeld een horloge waarvan ik verwacht dat de waarde gaat stijgen: het is het allereerste horloge dat Omega zelf verkoopt (dus beschikt over historische waarde), is een gelimiteerde editie en beschikt over het veelgevraagde reversed panda ontwerp waar veel liefhebbers op zoek naar zijn.

Anderzijds zit het irrationele karakter van deze investeringen in het feit dat je gaat speculeren op toenemende waarde. Het is niet omdat de juwelier in het filmpje 22500 euro vraagt voor een specifiek horloge dat dit ook de effectieve marktprijs is, zo kan iedereen zich snel rijk rekenen. Een Rolex Daytona uit de jaren tachtig is een slimme aankoop in die zin dat het erg waardevast is, maar er bestaat vanzelfsprekend geen garantie dat het in prijs gaat stijgen.

Wil je dit garanderen, moet je namelijk a) over meer informatie beschikken dan al die andere horlogekenners waarom dit horloge in waarde gaat toenemen (anders zit de waarde al in de prijs verwerkt) of b) de factoren kennen (en manipuleren) die de gepercipieerde waarde van een horloge doet toenemen. Al de rest is pure speculatie, al kan je dat natuurlijk in verschillende gradaties doen.

Als Omega geld heeft geroken met de online editie van Speedy Tuesday kan het best zijn dat ze elk jaar één of meerdere limited editions online gaan verkopen wat onvermijdelijk een impact zal hebben op de waarde van een Speedy Tuesday Speedmaster en dat zijn dingen die niemand kan voorspellen. Sowieso is het aangeraden om dergelijke dingen te doen met geld dat je echt kan missen (door gebrek aan risicodiversificatie en liquiditeit), maar met gerichte kennis, is de aankoop van een vintage horloge geen slecht idee als je verder kijkt dan enkel financiële doelstellingen.

6 likes

Je kunt je horloge ook door Catawiki laten taxeren en hopen dat een dwaas het koopt.

8 likes

Cacao is anders heel aantrekkelijk om in te beleggen (ook om mee te beleggen). Hoe het met pinda’s zit weet ik even niet.

2 likes

Beleggen is een hobby voor mensen met geld, daar heb ik een maar zeer klein beetje van, dus is betaalbare horloges verzamelen mijn hobby, die ik niet voor kapitalistische doeleinden zou willen inruilen.

2 likes

Dat deel ik niet met je James, zelfs iemand met een kleine hoeveelheid spaargeld welke niet ook als buffer ingezet dient te worden kan beleggen.
Want zeg nou zelf iedereen wilt zo min mogelijk van zijn spaargeld zien verdampen door het afdragen van belasting.

Precies wat ik verwachtte. Je mist het punt. Horloges verzamelen en beleggen zijn bij mij totaal verschillende takken van sport. Bovendien ben ik op zo’n leeftijd en zonder werk, dat ik niet wil beleggen, maar moet ópmaken… :older_man:

1 like

Wie slim belegt heeft straks een dik belegde boterham. Met gepureerde pindarotsjes.ik beleg al jaren. Zonder die opbrengsten had ik bijvoorbeeld mijn hamsterfokkerij nooit kunnen bekostigen.

2 likes