Verschil opwinder/automaat/opwinder

Als horlogegek, maar totaal a technisch vraag ik me het volgende af: Waar zit het verschil in het opwinden van een horloge, dat slechts loopt als je het met de hand opgewonden wordt,dus geen automaat. Op een gegeven moment is de veer zover gespannen, dat verder opwinden niet meer lukt, of de veer knapt.
Bij een automaat /handopwinder kun je volgens mij eindeloos door gaan met opwinden, zonder dat je iets merkt van spanning, waarop dan ook.
Hoe kan dat?

Bij een automaat is er sprake van een “slippende” veer in de veerton. Deze slipt als de veer voldoende is opgewonden. Bij een handopwinder bereik je het vaste einde. Dan heb je weerstand.

Dag Mooikeesje,

Dat van de normale veer is duidelijk. Aan de buitenkant van het uiteinde vande veer is een stukje via puntlas vastgezet.
Deze zorgt voor het haken in een uitsparing aan de binnenkant van de veertrommel. Bij het opwinden glijdt de uitstekend deeltje in de uitsparing en daarna wordt de veer opgewonden. De huidige veren zijn onbreekbaar, dat houdt in, dat bij te ver opwinden (dit klopt dus niet) het haakje wegspringt en de veer een gang wordt ontspannen.


Op de foto het uiteinde van de veer. Bij de veer is de uiteinde een stukje teruggebogen, omdat de oude constructie was afgebroken. De reststukjes liggen er nog bij.

De opwindveer voor een automaat is voor het grootste deel gelijk aan de handopwinder.
Bij de automaat is aan het einde van de veer een veel langer deel aangebracht, deze is juist andersom gebogen dan de binnenzijde van de veertrommel. Dat lange stuk zorgt voor zoveel weerstand dat de veer wordt opgewonden en bij te ver opwinden wegglijdt en zo weer ontspant. Vaak wordt er ook nog een vet met hoge weerstand op de wand aangebracht.

Hier de veer van de automaat ingerold. Je kunt zien dat tegen de binnenwand van de trommel er een stuk veer dubbel zit.

Hier de opwindveer voor een automaat in uitgerolde toestand.

Met vriendelijke groet,
Inca

4 likes

Beste Jo en vooral Inca,
Hartelijk dank voor de uitleg en de verhelderend foto’s!
Ben een heel stuk wijzer geworden. Nogmaals hartelijk dank!
Groet, Peter