Vervangen balans as voor een omega 30T2 uit 1940 en een eta 581 (cilindergang)

Frans de Groot in Gouda. Door Omega gecertificeerd. Dit is een wat lastiger werkje door de leeftijd maar ik denk dat hij dit wel kan :+1:

Wat is het probleem met de cylinder ? De tapen gebroken, of de cylinder zelfs ?
Anders gezegd, moet de hele cylinder vervangen zijn of alleen maar nieuwe tampons plaatsen ?

Ok top thx ga ik ff googlen.

1 like

Ik heb echt geen idee sorry

Hoe weet je dan dat de cylinder as gebroken is ?

De horlogemaker heeft het gezegd en hij loopt en pakt het ankerrad niet.

Heeft hij dat precies gezegd ? Er is geen ankerrad in een cylindergang.
Alles is een beetje te wazig om zeker te zijn wat moet gedaan worden.
Kan je fotos maken ?

Rad is er wel maar geen anker.
Zal zsm een foto maken.

Hier wat fotos hopelijk is het te zien.

Als ik goed zie is er geen probleem aan deze kant.
Dus of is de andere tap gebroken (men moet alleen maar een tampon vervangen, zie hier : Zak horloge om te leren restaureren), of is er niets daar die de probleem oorzakt.

Ik heb geen idee heb hier totaal geen ervaring mee.is het een optie dat je er naar kan kijken voor me.

Nee, nu niet, ik heb nog te veel te doen. Maar kan je een foto maken van de andere kant van de balans ? Heel zacht de balans kloof omkeren en de balans rustig aan de spiral laten hangen om een foto van de bovenste tap te maken. Er moet aan de bovenste kant een punt zijn zoals aan de onderste kant die nu zichtbaar is.

Heb het idee dat dat puntje er niet meer zit.

1 like

Deze is goed, kan jij het zelfde doen voor de andere kant van de as ? Of kijken als de punt van de andere kant zo te zien het zelfde lengte heeft ?

Volgens mij is die dus afgebroken.
Maar zou je ze beide voor me kunnen vervangen dus deze en de 30t2 omega?

Nee, nu niet, ik heb nog te veel te doen.
Dat moet je @Koen vragen. Als het ooit onmogelijk met hem is kan je mij weer vragen.
Maar het is zeker dat, afgezien wat men ziet en zover ik weet na wat je hebt gezegt over de omega, dat beiden herstellen kunnen worden.

Ok thx zal het hem vragen.
En in welk tijdsbestek zou jij kunnen?

Het is geen kwestie van tijdbestek van mijn kant, maar tijdbestek voor de eigenaar. De laatste balans as die ik heb moeten draaien is maanden thuis gebleven voordat ik het kon doen. Als er geen probleem is (bvb de balans kopen in plaats van draaien) kan het vlug gaan, maar soms… Ik moet nog een heel bijzondere horloge voor iemand herstellen, deze is nu thuis voor een jaar en als het goed gaat zal die vertrekken binnen 2018, als het goed gaat… Maar ik heb ook meerdere horloge serviceerd in een paar dagen.

Deze zijn beide nog te koop op e-bay dus ze zouden zo te vervangen zijn.
Maar laat maar weten wanneer je tijd hebt.

pb gestuurd

1 like