Vervelende ervaring met Schaap & Citroen

Na mij net te hebben voorgesteld nu maar gelijk mijn eerste echte en helaas negatieve post.

Recentelijk moest er een batterij van mijn Tag Heuer 2000 vervangen worden. Het horloge heb ik meegegeven aan mijn vriendin omdat zij in de buurt werkt van de Schaap & Citroen winkel te Rotterdam.

Mijn vriendin heeft gevraagd om een prijsopgaaf (op mijn uitdrukkelijk verzoek) en kreeg te horen dat de kosten 50 euro zouden bedragen omdat het horloge moest worden opgestuurd worden naar Tag Heuer. Hiervoor heeft mijn vriendin akkoord gegeven.

Toen het horloge na weken kon worden opgehaald, diende er echter 110 euro te worden afgerekend. De 50 euro die eerder werd genoemd zouden onderzoekskosten zijn die in rekening worden gebracht als de “reparatie” niet zou worden uitgevoerd. Mijn vriendin kreeg het horloge niet eerder mee dan dat 110 euro zou zijn betaald, hetgeen met veel tegenzin is gedaan.

Een paar dagen later is mijn vriendin op mijn verzoek terug gegaan naar de winkel om nogmaals aan te geven dat we het niet eens zijn met de gang van zaken en dat wij vinden dat ze zich aan de prijsopgaaf dienen te houden. Hier was de medewerker het echter niet mee eens.

Vervolgens heb ik zelf maar eens gebeld met het hoofdkantoor omdat het verhaal van Schaap en Citroen aan alle kanten blijkt te rammelen. Volgens S&C werken zij als volgt:

  1. Als van een horloge de batterij moet worden vervangen, dan wordt dit gezien als een reparatie.
  2. Omdat zij niet weten of de batterij leeg is of dat er iets stuk is, geven zij bij inlevering van het horloge een prijsopgaaf van de onderzoekskosten, in dit geval dus 50 euro. Deze kosten worden in rekening gebracht als het horloge ongerepareerd retour komt c.q. worden verrekend bij reparatie van het horloge.
  3. Na het onderzoek krijgt de klant een prijsopgaaf van de reparatie (in casu het vervangen van de batterij) en de klant kan dan kiezen om het horloge te laten repareren of niet.

In casu wist ik vrijwel zeker dat alleen de batterij vervangen diende te worden (en dat was dus ook zo!) en dat is dan ook de opdracht die is verstrekt aan S&C. Wat mij bevreemdt is dat er bij het afgeven van het horloge geen prijsopgaaf wordt gedaan van het vervangen van de batterij. Ze hebben bij Schaap & Citroen namelijk gewoon een prijslijst van Tag Heuer liggen waar dit op staat. De verkoopster had dus bij aanvang al kunnen melden dat het vervangen van de batterij in ieder geval 110 euro zou gaan kosten.

Verder heb ik na het zogenaamde onderzoek ook geen prijsopgaaf gehad!!

Naar mijn mening had Schaap & Citroen bij het aanbieden van het horloge het volgende dienen mede te delen:

  • Vervangen van de batterij kost 110 euro
  • Indien bij het openmaken van het horloge wordt geconstateerd dat er gebreken zijn, krijgt u een prijsopgaaf
  • Indien u daarna beslist om het horloge niet te repareren (bijvoorbeeld omdat de kosten te hoog zijn), wordt er 50 euro aan onderzoekskosten c.q. kosten voor het opsturen in rekening gebracht.

Het is en blijft een vreemd verhaal. Bedenk eens dat je bij de garage komt en vraagt om de accu te vervangen en wat dit gaat kosten. De garage zegt dan toch ook niet dat ze eerst de hele auto moeten onderzoeken of er geen andere problemen zijn en dat er een prijspgaaf wordt gedaan voor het onderzoeken van de auto zonder dat er een prijsopgaaf wordt gedaan voor het vervangen van de accu!

De medewerker van het hoofdkantoor van Schaap & Citroen vroeg mij vervolgens om aan te geven hoe ik de zaak opgelost zou willen zien. In eerste instantie heb ik gezegd dat de bal bij hem ligt, immers ik heb een klacht geuit en het is aan hem om die al dan niet op te lossen. Hij deelde mij vervolgens mede dat “wat hij ook zou doen, ik een ontevreden klant zou blijven” en hij legde de vraag daarom wederom bij mij neer. Helaas heb ik mij op dat moment laten verleiden tot het doen van de uitspraak dat ik het niet meer dan logisch zou vinden om de 60 euro te retourneren. Achteraf bedacht ik mij dat ik het aandragen van de oplossing bij hem had moeten laten liggen.

Aangezien hij niet degene is die over dit wereldschokkende bedrag een beslissing mag nemen, heeft hij mij toegezegd dit intern te zullen bespreken en mij hierover 2 of 3 dagen nadien terug te bellen. Dit is inmiddels bijna 2 weken geleden zodat ik er vanuit ga dat dit niet meer gaat gebeuren.

Laat ik duidelijk zijn dat het mij niet om die 60 euro gaat maar om het principe. Wij zijn apert onjuist voorgelicht en worden nadien feitelijk als leugenaar bestempeld omdat de medewerkster van het filiaal weet hoe het werkt en ons dus niet onjuist of onvolledig kan hebben voorgelicht.

Ik heb zelf ook een bedrijf en bij mij geldt nog steeds het adagium “de klant is koning”. Kennelijk verkeert S&C in de positie dat zij klanten kan verliezen.

Het hoeft weinig betoog dat Schaap & Citroen ons nooit meer zullen zien en dat deze kwestie ze uiteindelijk meer kost aan gederfde inkomsten en negatieve reclame dan dat het ze met deze halsstarrige houding heeft opgeleverd.

Ik denk dat mijn frustratie duidelijk blijkt uit deze post omdat ik simpelweg niet begrijp dat een bedrijf als Schaap & Citroen ons niet serieus neemt, enerzijds door de zaak al zo ver te laten komen en anderzijds door simpelweg niet meer conform afspraak terug te bellen.

Tenslotte spreek ik de hoop dat uit mensen die dit lezen goed zullen nadenken of ze wel zaken willen doen met S&C. Dit bericht is trouwens niet het eerste negatieve verhaal dat over S&C is geschreven en, als ze zo doorgaan, ook niet het laatste. Wellicht dat ook S&C hier nog lering uit kunnen trekken aangezien het, zoals ik hiervoor heb beschreven, niet moeilijk is om de klant duidelijk voor te lichten.

p.s. Inmiddels heb ik ook al begrepen dat ik voor een batterij vervangen ook gewoon bij een goede horlogemaker in Nederland terecht kan zodat het horloge niet hoeft te worden opgestuurd en ik daarmee ook nog eens een hoop geld bespaar.

Er werd te kennen gegeven dat de batterij niet door S&C vervangen kan worden i.v.m. het waterdicht maken. Ook hiervan heb ik begrepen dat dit een onzin verhaal is en dat ook een “gewone” horlogemaker er horloge waterdicht kan maken (indien nodig door de rubbers te vervangen).

Bedankt voor de tips.

Ik heb inderdaad een rechtsbijstandverzekering maar voor die paar tientjes ga ik die niet inschakelen. Zoals eerder gezegd gaat het mij niet om die paar tientjes maar om het principe en de manier waarop je wordt behandeld, alsof je achterlijk bent.

Ik heb inderdaad wel een garantiekaart op de “reparatie” bij gekregen van Tag Heuer dus hij is kennelijk wel opgestuurd en niet door hen zelf “gerepareerd”.

– moved topic –

Aangezien ik zelf weinig tijd heb, heb ik mijn vriendin gevraagd om het horloge weg te brengen, temeer omdat zij, zoals aangegeven, vlakbij de winkel van Schaap & Citroen werkt. Simpelweg dus een kwestie van time-management en een batterij vervangen is voor mij niet iets dat zo belangrijk of spannend is dat mijn vriendin (die net zoals ik niet achterlijk is) dat niet zou kunnen doen.

Volgens mij is het niet meer dan logisch dat als je vraagt om een prijsopgaaf voor het vervangen van een batterij, je daar ook een prijsopgaaf voor krijgt.

Verder ben ik van mening dat een klant niet zelf een oplossing behoort aan te dragen. Een beetje professioneel bedrijf hoort dit zelf in te kunnen schatten. Het gevoel dat ik er namelijk nu bij kreeg is dat ik onderhand moest bedelen om die 60 euro terug te krijgen en vandaar dat ik er nadien spijt van had dat ik mij tot die uitspraak heb laten verleiden en het feit dat mijn vriendin en ik ons niet serieus genomen voelen, hetgeen weer wordt bevestigd door het feit dat ik niet wordt teruggebeld.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je zelf nog nooit zo’n situatie hebt meegemaakt omdat jouw reactie anders wel genuanceerder was geweest.

Waar het om gaat is dat ik nu het gevoel heb opgelicht te zijn omdat op voorhand de kosten zijn gevraagd en niet kenbaar zijn gemaakt. Er is simpelweg gevraagd om een batterij te vervangen, niets meer en niets minder, en hoe moeilijk kan het dan zijn om het lijst van Tag Heuer erbij te pakken en aan te geven dat een batterij vervangen in ieder geval 110 euro kost.

Wij hebben er van onze kant alles aan gedaan om het probleem op te lossen maar als je in de winkel wordt behandeld alsof je er niets van begrijpt en feitelijk niet moet zeuren en vervolgens na zelf te bellen ook niet meer wordt teruggebeld, dan ben je er wel klaar mee.

Wat ik trouwens nog was vergeten te melden is dat ik zelf, voordat ik het hoofdkantoor heb gebeld, ook zelf nog met de winkel heb gebeld, dus hoezo heb ik er niet genoeg aan gedaan ?

Ook ga je voorbij aan het feit dat Schaap & Citroen aangeeft dat zij een prijsopgaaf verstrekken nadat het horloge is onderzocht. Dit is dus ook niet gebeurd! Kennelijk is er structureel iets mis in de communicatie tussen Schaap & Citroen en de klant, zowel in het voortraject (prijsopgaaf), het middentraject (de prijsopgaaf na onderzoek), en het eindtraject (afhandeling klacht en niet terug bellen).

Waar het bij Schaap & Citroen denk ik aan schort is het feit dat de medewerkers geen feeling met het bedrijf hebben, iets wat je bij meer grotere organisaties ziet. Ik denk dat dit bij een kleine juwelier niet zou zijn gebeurd.

Voor alleen een batterij vervangen vind ik de kosten vrij hoog.

Het gaat hier om een horloge dat ik slechts enkele keren heb gedragen en nog in absolute nieuwstaat verkeert.

Als ik vooraf had geweten dat ik bij een goede nederlandse horlogemaker terecht had gekund dan had ik dat wel gedaan. Scheelt veel tijd en kosten en naar ik heb begrepen kunnen zij het horloge ook waterdicht maken. De waterdichtheid is voor mij toch geen issue aangezien ik met mijn horloges niet het water in ga.

Wij zijn juist naar Schaap & Citroen gegaan omdat je denkt dat dat een goed adres is maar de voorlichting blijkt dus niet volledig te zijn. En de “garantie” die Tag Heuer nu geeft heeft in feite alleen betrekking op de “reparatie” oftewel het vervangen van de batterij.

Hoi Floris,

Eigenlijk ben ik er al helemaal klaar mee. Al die negatieve energie voor 60 euro is het mij niet waard.

Verder ben ik ook al weer te lang bezig met dit item op het forum en andere sociale media aangezien ik genoeg andere, en belangrijkere, dingen te doen heb.

Mijn idee was om mensen in ieder geval te waarschuwen voor de handelwijze van Schaap & Citroen. Ik heb ze ook duidelijk uitgelegd dat zij op voorhand veel duidelijker kunnen zijn naar de klant zodat dit soort problemen worden voorkomen. Op mijn vraag of ze met mijn suggestie ook iets gaan doen, kreeg ik geen antwoord.

Geven ze je gelijk en trekken ze er lering uit, dan zou dat de kwestie al weer heel anders maken dan de medewerker de hand boven het hoofd houden en verder de kop in het zand steken.

wat ik helemaal mis in dit verhaal is dat het ook wel te maken kan hebben met de persoon die je helpt en de vestiging…je bent net zo sterk als je zwakste schakel. Ik heb zelf bijvoorbeeld herhaaldelijk heel goed contact/communicatie gehad met S&C Utrecht, ging dan wel niet over reparatie maar ik trof daar dan ook een een liefhebber van horloges waarmee ik ook nog ff gewoon over horloges heb gebabbeld. Prijsopgave keurig via mail, tevens op mijn verzoek teruggebeld. Owja, en de batterij vernieuwen in mijn tissot kost bij de lokale juwelier (geen S&C en ook geen horlogemaker) nog geen 6 euro, waarbij ze zeiden dat als ik het horloge waterdicht wilde hebben ik even naar de overkant moest gaan, daar zit een duikshopB)-

Quote Lowlander;
“Ik heb zelf bijvoorbeeld herhaaldelijk heel goed contact/communicatie gehad met S&C Utrecht, ging dan wel niet over reparatie maar ik trof daar dan ook een een liefhebber van horloges waarmee ik ook nog ff gewoon over horloges heb gebabbeld.”

“Goede” verkopers babbelen altijd goed mee voordat de deal rond is.

Elf.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Er zijn veel reacties weggehaald. Het topic is bedoeld om ervaringen te delen. In dit geval met S&C.
Nu stonden er veel reacties met meningen over het voorval of tips aan de starter.
Tips prima (per pb) of als het algemene tips zijn, in andere secties zodat ze beter tot hun recht komen…
Hier graag alleen ervaringen.

Pakken we m weer op op de manier zoals het hoort…:wink:

Geen ervaring met S/C R’dam. Wel in meerdere S/C filialen geweest. De beste ervaringen heb ik opgedaan bij de vestiging in Haarlem.

Vriendelijk personeel wat de tijd nog voor je neemt.

1 like

Voor mij een :+1:t2: voor de vestiging van S&C in Amsterdam. Hier mijn Tudor gekocht en erg vriendelijk geholpen. Zou er zeker teruggaan. Onlangs nog in Utrecht geweest en een gelijkwaardige ervaring.

Ik heb afgelopen zomer bij S&C in Den Bosch een Breitling gekocht en ben er zeer correct geholpen. Ook voor die aankoop ben ik er een paar keer geweest voor een bandenwissel van een Tag Heuer. Dit deden ze kosteloos en ze waren altijd erg vriendelijk.

S&C Rotterdam heb ik tot nu toe ook goede ervaringen mee! Altijd correct en vriendelijk ontvangen en naar behoren geholpen.