Verwijderen met superlijm vastgezette "collar" bij een Monster band

Ik heb eens een keer de “collar” van een Monster band vastgezet met superlijm. Dacht toen die hoeft er toch nooit uit :confounded: Nu moet hij er toch echt uit, want de band is te groot geworden c.q. mijn pols kleiner. Nu denk ik om het te gaan proberen met Aceton of Zap Z-7 Debonder. Er uit timmeren gaat in ieder geval zeker niet… Ik lees ook over verwarmen, maar weet eigenlijk niet hoe dit te doen. Boven het gas, gaat waarschijnlijk een verkleurde band èn verbrande handen opleveren :anguished: Betere oplossingen en/of bemoedigende woorden welkom :wink:

1 like

Ik gebruik ook regelmatig aceton om gereedschap te poetsen. Vaak in een afgesloten blik zodat het niet vervliegt. Op die manier kan je het laten intrekken en het lost bijna alles op.

1 like

Als het cyanoacrylaatlijm is: In een pannetje een kwartiertje koken moet voldoende zijn.

Zap Z-7 werkt uitstekend.

Die …komt …nooit …meer …los…padabam…:innocent:

Föhn op de warmste stand een tijdje er dicht op houden?

Mag ik (misschien flauw… maar ben echt nieuwsgierig) wel vragen waarom je in godsnaam die lijm er in hebt gedaan? Die collaars komen ook niet zomaar los :smile:

Superlijm kan niet tegen water. Het duurt wel even maar leg hem gewoon enkele dagen ondergedompelt weg.
Warm water gaat sneller.
Succes

Een verfstripper (niet te heet natuurlijk)

Mocht je een oplosmiddel gebruiken , dan geen aceton maar thinner!
Verhitten zou ik zeker niet doen , warm water kan ook helpen , afhankelijk van welke lijm (merk) gebruikt is.

Heb je een foto en/of meer info van de lijm?

Bedankt voor alle reactie :ok_hand:

Ik heb geen idee meer wat voor lijm ik heb gebruikt (het was 10 jaar geleden…) en ja, die collars kwamen los. En het was ook in het kader van “Better safe than sorry”. Dat is dus prima gelukt, want ze zitten er 10 jaar later nog op :wink: Ik had niets ander voorhanden, nu heb ik Locktite 243 voor het vastzetten. Ik leer dus wel, al is het langzaam.

Ik ga vanmiddag eerst eens de banddelen au bain Marie koken. Wordt dan gelijk de meeste frisse Monster band van het land. Als dat niet lukt, worden het de chemicaliën…

1 like

Is het bij 1 schakel verbinding? Dan zou ik deze er gewoon uithalen en 2 nieuwe schakels bestellen. :flushed:

1 like

Een half uurtje au bain Marie pruttelen bleek voldoende. Inmiddels alle pennen er ter voorzorg uitgehaald, band op maat gemaakt & alle collars vastgezet met een tipje Loctite 243 :thumbsup:

4 likes

Wat is eigenlijk die “collar” ?

dubbel…

Het zijn dingen die vooral héél gemakkelijk kwijt raken. Zie de foto:

1 like

Aaarghh, die dingen…