Vintage '30s Glycine bumper

Ik kwam pas online een vintage Glycine tegen waar ik erg van gecharmeerd ben. Volgens de advertentie gaat het om een Glycine met hammer uurwerk uit begin jaren dertig.
Voor een horloge van meer dan 80 jaar oud vind ik het er bijzonder goed uitzien. Ik ben niet erg thuis in dit soort uurwerken en daarom mijn vraag: klopt dit en in hoeverre is dit horloge origineel?




2 likes

Naar mijn mening volledig origineel en in heel goede staat, rvs kast en mooie wijzerplaat. Hij zal uit de jaren 40 zijn denk ik en ik vermoed dat het een heel kleintje is, kan goed maar 28mm zijn maar dat is aan de hand van de foto’s moeilijk in te schatten.

3 likes

Dank je!
Vrij klein inderdaad, 30mm. Dat is wel jammer, maar voor die tijd niet abnormaal denk ik.

Voor die tijd absoluut geen vreemde maat, jaren 30 art deco horloges zijn nog kleiner dan deze en ik vind het prima alleen is de algemene tendens zo dat deze kleinere vintage horloges minder in trek zijn.

Persoonlijk heb ik daar lak aan, als ik ze mooi vind dan verzamel ik ze wat de maat ook is.

Gewoon een fraai horloge, maar inderdaad wel heel klein, maar als je dat niet stoort gewoon doen.

Heb je gezien hoe het werk in de kast zit?
Asymmetrisch en op een manier, die bij mij wat alarmbellen laat rinkelen. Maar misschien hoort dat bij dit werk.

De twee patentnummers op het werk zijn van patenten uit 1931. ( CH149137 (A) - Dispositif de remontage automatique de mouvement d’horlogerie. )

Hier vind je wat informatie van een verzamelaar
http://www.glycintennial.com/serial-no.---calibers.html

Edit: en als je verder zoekt op die site vind je dit mbt het werk in het boven afgebeelde horloge:

- CH149137 and CH149138 filed in 1930 and registered in 1931, the famous automatic module by Eugene Meylan, La Chaux de Fonds. The same inventions are transferred to Automatic EMSA company by Eugene Meylan with different patent numbers:CH157572 (1931) and CH157573 (1931).

This module was capable to be mounted on 8,75 lignes hand wind calibers and turn them into bumper automatic wristwatches.The first example of these bumpers have some patent appl.numbers on it which are not registered. Maybe the announcement and the prototype watch was manufactured while applied for the patent and later plans have changed.

The announcement of the patents with 5 digits are above, the watch can be seen also in the collection page with these numbers on it. Until I found it, I thought that its one of the unrelated patent numbers presentation on vintage watches which was a popular marketing trick in 1930’s. The US patents mentioned on the module do not match also, I guess it was applied-filed but not registered due to the economic crisis in late '30s in the United States.

4 likes

Er is laatst een vrij uitgebreid thread geweest over dit type uurwerk, of eerder een automaat module die op bestaande uurwerken werd gebouwd.

1 like

Ik denk ook zo als @gekkehuus dat ie uit de jaren 40’is, maar hier heb je wat meer informatie
http://www.glycintennial.com/collection.html
Dit was de voorganger met seconde op 6.
Groeten Iwan image

3 likes

Geweldig!

Bedankt allemaal voor de uitgebreide en bruikbare info!

Hoi, mooie spul, ik heb dus 2 van dit soort uurwerken. Zeldzaam en erg klein. Werkt prima maar die bumper :scream:
Mag ik vragen wat voor dit horloge word gevraagd? Stuur maar een privé berichtje Aub.

De mijne moeten nog service hebben maar jou horloge ziet er prima uit. En aan de hand van die Glycine op de bumper deel zeg ik ook jaren 40. Maar met de serienummer checken kom je heel ver met de leeftijd bepalen.

Fraai ding !