Vintage horloge, hulp gezocht bij identificeren

Hallo,

Mijn vriendin heeft een horloge ontvangen die van haar vader is geweest en daarvoor van haar opa. De materiële waarde boeit dus verder helemaal niks, we willen er slechts meer over weten.

Allereerst de foto’s:

Wat ik heb kunnen lezen is: Parco, het gaat om een handopwinder en hij is zo als u ziet erg beschadigd. Ik zou het fijn vinden als iemand mij er meer over kan vertellen.

Daarnaast vroeg ik me ook nog af wat ik er aan kan doen qua servicen aangezien de wijzerplaat er een beetje viezig uit ziet en de vergulling/lak er een beetje van af komt. Ik dacht zelf aan: Alles er af poetsen, op een leren bandje leggen en misschien het uurwerk eens na laten kijken, dan kan ze hem zelf gaan dragen maar ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jullie mening.

Alvast bedankt,

Sjoerd

P.S. Ik realiseer me dat dit heel goed om een plakmerk kan gaan, maar zoals ik eerder al zei is authenticiteit en originaliteit hier niet belangrijk. Dit is puur interesse in een erfstuk.

1 like

Hoi Sjoerd welkom!
Het horloge is typisch jaren '50 en zeker geen prul.
Dit zegt Microlisk over Parco.
Ik weet niet wat voor een uurwerkje er in zit maar ik zou het gewoon een servicebeurtje laten geven er een mooi bandje aan hangen en gewoon gaan dragen. Een onderhoudsbeurtje zou ik wel laten doen door een uurwerkhersteller en niet brengen bij een juwelier daar die 'm in de meeste gevallen ook doorstuurt en daar ook weer kosten voor in rekening brengt. Aan de wijzerplaat zou ik zeker niets laten doen, een beetje patina geeft zo’n horloge karakter en het wordt er nooit mooier op leert de ervaring als men er aan gaat lopen knoeien…

Ik wens je succes en op het deel op dit forum vwb ervaringen met horlogemakers kun je vast wel een bedrijf in jouw buurt vinden!

edit: Linkje aangepast daar dit niet werkte

3 likes

Hoi Sjoerd,

Ik sluit me in grote lijnen aan bij Frans. Wat wel vaak wonderen doet is een nieuw plexiglaasje of het glaasje (laten) polijsten. Als de sentimentele waarde groot is, en je wilt hem echt netjes dan kun je ook de kast opnieuw laten vergulden. Dan is die als nieuw, maar dat kost wel wat. Alles er juist af halen zeker niet doen, omdat eronder (meestal) geen staal zit maar zacht (waarschijnlijk) messing.

Mooi dat jullie het horloge in ere houden!

1 like

Na de service een mooi leren bandje doet wonderen!

bedankt voor de info, ik zal eens gaan informeren in de buurt.

Ik sluit me aan bij de rest:

1 like

mooi horloge! dat is dus ook een beetje mijn intentie