Vintage Horlogedeal gespot? Deel hem hier!

Wat is dan wel aan te raden in die stijl van horloges?
Ik ken echt al die merken totaal niet als ik op gerelateerde horloges zoek.
Ik zoek eigenlijk een beetje een dressy achtige chronograaf 37/38mm en dan staal maar ik vind een beetje fout goud niet direct een dooddoener.
Als ik op deze criteria zoek kom ik echt enkel merken tegen die ik niet eens ken, durf dus ook niks over prijs of kwaliteit te zeggen…

1 like

Het zoekcriterium is zeer ruim.

Je zoek een chronograaf in de periode 40 - 70. Waarde wordt zoals je weet enorm bepaald door het merk. Maar er zijn nog andere variabelen.

  • Mouvement; Kolomwiel chronografen worden hoger ingeschat dan cam-actuated chronografen. Concreet zoek je vooral naar Valjoux 22,23,72,92 Landeron 39 Venus 175,176
    Er zijn er nog een heleboel (denk EP4, CH30, Een hele rits Lemanias, de Martel/UG/Zeniths, Movado M95 etc.)

Wat betekent dit visueel en zeer basic uitgeled;
Je zoekt naar dit;

en niet dit;

In de overgrote meerderheid van deze horloges zit een cam actuated Landeron 48 of afgeleide hiervan. Niets mis mee, maar in VEEL grotere aantallen geproduceerd, onverwoestbaar maar niet zo subtiel en elegant als een kolonnewiel

  • Kastmateriaal; Meestal zijn gouden chronograafkasten (van deftige kwaliteit, je zoekt toch naar een 15 a 20g goud in een kast en dus nagenoeg niets met Chronograph Suisse op de plaat) de duurste. Bij de grote merken echter waarbij de waarde vele malen hoger is dan de feitelijke materiaal kost is staal veel zeldzamer en dus veel duurder.
    Aangenomen dat jij niet naar een Patek op zoek bent zal goud duurder zijn dan staal, staal duurder dan chrome of gold plated.

Hierbovenop zijn er uiteraard heel wat kleinere factoren die spelen, zo zijn enkele kastmakers voor bepaalde merken ook een meerwaarde bv Spillman.

Ook zijn schroefdeksels meestal iets duurder dan klikdeksels,
Zijn architecturale lugs iets duurder dan plain lugs en ga zo maar door.

Het vergt heel wat ervaring om door het bos de bomen nog te zien.

Heel basic moet je denken tussen de 200 en 400 EU voor een goed werkend (liefst met recente service) mooi exemplaar in geplate toestand met Landeron 48. Zo verkocht ik onlangs;

Waar ik 350 ofzoiets voor vroeg. Concreter, was het een kleine premium waard omdat Bovet een vrij groot merk is, een waarde deductie omdat hij wat plating verliest.

Zoek je staal met een camactuated zitten we eerder tussen de 4 en 600. Echter zijn deze veelal iets sportiever.

Staal met kolonnewiel is dan weer ergens tussen de 600 en 1200 afhankelijk van de voorgenoemde factoren. Bv nog een deel van de persoonlijke collectie;

Gaan we nog iets duurder, dan spreken we over de combinatie groot merk, kolonnewiel werk, gouden kast, architecturale lugs, mooie wijzerplaat met wat extra finissage (denk bv aan bronzed/gilded numerals etc.) Dan kom je bij zoiets uit; wederom persoonlijke collectie en niet te koop. Prijs; wat de gek ervoor wilt geven maar ligt wel rond de 1500EU minimaal.

Hoop wat verduidelijking te hebben gebracht

20 likes

Ja hier heb ik al enige ervaring mee, m’n ex: een wittnauer had dit ook. Had een erg fijne “klik” in de knoppen.
Maar thanks, nu weet ik ook hoe ik die kan herkennen op het uurwerk.

Niet echt een ramp dus, maar wel lagere waarde. got it.

Want? Anders is het te zwak of? En Chronograph Suisse is dus eigenlijk sowieso niet aan te raden?[quote=“GhentWatch, post:2363, topic:60228”]
Aangenomen dat jij niet naar een Patek op zoek bent
[/quote]

Nope :grin: Juiste aanname , ja ik zat zelf te denken tussen de 200-600 ongeveer.
Afhankelijk van wat ik ervoor krijg, exclusiviteit/zeldzaamheid vind ik wellicht iets minder belangrijk.

Ja ik merk het, ik dacht zoek “even” iets leuks erbij voor de feestdagen. Maar deze informatie met goede voorbeelden helpt me zeker!
Enorm bedankt daarvoor, top!

Een mooie wijzerplaat is trouwens voor mij nog wel belangrijker dan het type uurwerk heb ik al gemerkt.

Ik ga eens even wat zoektermen in ebay gooien. :thumbsup:

1 like

Helemaal geen ramp inderdaad. Zijn uitstekende werkjes. Maar iets minder begerenswaardig.

Wel punt 1 inderdaad sterkte. Veel van die Chrono suisse kasten (niet allemaal) hebben holle lugs en moeten gebruik maken van een tweede deksel en binnenring uit base metal om de kast zijn vorm te laten houden . Die achterdeksels plooi ik in 1 hand. Niet iets wat je wilt dat je Mouvement beschermt denk ik dan zo inderdaad.

Tussen de 2 en 600 valt nagenoeg zeker een gouden kast van goede kwaliteit af. Zeker in de maat die je zoekt.

Ik zou kijken naar een mooi geplaqueerd exemplaar met recente service.

Moet je gewoon in de gaten houden dat de wijzerplaat niet refinished is (als de originaliteit je uitmaakt).

2 likes

Klinkt niet heel goed inderdaad…

Ja daar ging ik min of meer al vanuit ja.

Of verchroomd.

Jep, al blijf ik dat soms lastig vinden om te zien.
Maar goed ik ga er eens mee aan de slag, nogmaals bedankt voor de info!

Daar moet je als zoekende toch een heel eind mee op weg komen - super info!

overigens is het - als je er mee kan leven dat het niet meer origineel is - natuurlijk ook mogelijk om een andere kast te gebruiken ipv lelijk vergulde of ernstig beschadigd chrome origineel. In de tijd dat ik nog verzamelde waren er zat als NOS te koop en dat zal met google alleen nog maar makkelijker zijn geworden lijkt me…

1 like

Iemand deze nog in de wacht weten te slepen?

http://m.ebay.de/itm/Philip-Watch-Caribbean-40mm-Vintage-Taucheruhr-1964-Ref-5292-68-Service-2016-/252657946614?nav=WATCHING_ENDED

Of deze?

http://m.ebay.de/itm/Dugena-Super-Compressor-Automatik-Taucheruhr-60er-Jahre-/182376801363?nav=WATCHING_ENDED

1 like

Wel op geboden, niet ‘gewonnen’ helaas.

hier staat een vintage schoonmaak machine op MP, en ook nog diverse andere oude gereedschappen en onderdelen

http://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/antiek-gereedschap-en-instrumenten/m1116088818-elma-schoonmaakmachine-schoonmaak-machine-reiniger-horloges.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr&pos=17


Ik heb deze listing gemist. Heeft volgens mij in het verleden wel tijden voor zo’n eur 3000,- te koop gestaan, dan is dit toch wel een andere prijs.
Ik had overigens toch wat vraagtekens bij deze combi plaat/bezel; heeft iemand wel eens eerder soorgelijke PW Caribbeans gezien?

http://www.marktplaats.nl/a/sieraden-tassen-en-uiterlijk/horloges-heren/m1116792191-antiek-heren-horloge-met-originele-band.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=20

Buitenkans :grin:

Nee, en had er om deze reden geen vertrouwen in. Te veel ouwe nieuwe klokjes bij deze verkoper, klopt volgens mij aan geen kanten.

Exact mijn gedachte!

1 like

Ik hou van eerlijke ouwe klokjes met provenance… altijd wantrouwig tov NOS begeerlijke klokjes die plots opduiken en er uit zien alsof ze gisteren de fabriek zijn uitgegaan.

Mijn afkeer voor frankenwatches doet dan een alarm afgaan :slight_smile:

Ik ben wat minder ‘hard-core’ vintage :wink:
Maar bij uitzonderlijk goede staat van een vintage horloge, wil ik wel het verhaal achter het klokje weten en indien relevant of het op een betrouwbaar adres onderhanden is genomen.

staat ook op tweedehands.be en ook ik heb getwijfeld of ik hem moest plaatsen :sweat: je bent me voor :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dit is het resultaat van de relume van de minutenwijzer. Wederom vakwerk van Wesselink & Vreeker :ok_hand:

5 likes

leuk snuisterijtje ter decoratie in huis?

http://www.kingdomofclock.com/pocket-stopwatch-hanhart-1615

37 euro maar…