Vintage Omega advies en tips

Een vriend van mij heeft interesse in het aanschaffen van een vintage Omega dress horloge.

Zelf heb ik niet zoveel verstand van vintage horloges en vroeg mij af of jullie mij kunnen helpen met de zoektocht!

Hij zoekt een vintage Omega met een klassiek uiterlijk en een stalen kast. Tijdens wat passen bleek dat 35mm te klein is, hoewel het uiterlijk van deze vintage Omegas wel zijn smaak was.

Eind jaren '30 en '40 zijn verschillende Omegas op de markt gekomen met een grotere diameter, 38mm waarbij het bekende cal. 30T2 uurwerk inzat.

Hierop zijn verschillende in 1949 zijn toen twee verschillende uurwerken uit de 30T2 ontstaan, de 26x en 28x.

De 30T2 was het een van de uurwerken waarmee Omega de reputatie heeft gekregen van nauwkeurig en betrouwbare uurwerken.

Vanwege deze historie en de (iets) grotere diameter voor die tijd lijkt een 30T2 uurwerk de juiste keuze voor hem!

Maar… Waar vind je deze horloges? Op eBay durf ik mij niet te wagen, op Chrono24 staan er een paar te koop, zoals deze:
http://cdn.chrono24.com/images/uhren/images_57/s4/3743457_xxl.jpg?v=1
Alleen met een diameter van 34mm…

We horen graag of iemand toevallig nog alternatieven weet voor vintage Omega’s en waar te zoeken!

P.S. Voor meer achtergrondinformatie voor liefhebbers hier een topic over het 30T2 uurwerk:

Dat is een opgemaakte dial, wijzers zijn niet correct.

Dat is geen makkelijke keuze.
Een 38mm Jumbo (in staal en niet chrome) is een hele opgave om te vinden.

Mijnenveld! “30T2” is een soort “ka-dzjing” geluid geworden dat je aan een vintage Omega-ad toevoegt. En zo mooi zijn de uurwerken vaak niet, het zijn wel degelijke werkpaarden. De afgebeelde chronometer-versie is weer een ander verhaal, en levert al redelijk leipe vraagprijzen op. Qua diameters zit je vrijwel altijd rond die 34/35 mm. 36 werd toen al als fors gezien, komt wel af en toe voor. Als het dan wel weer een echte is, en ik zie het ook niet altijd…

eBay blijft de grootste bron van aanbod, maar ook bron van ergernis. Er worden begin jaren '40 “RAF”-versies aangeboden die echt totaal niet op de originele lijken, en waar iemand met een Dremel een serienummer en broad-arrow in de achterdeksel gerost heeft. Wordt rustig 1000 plus voor gevraagd.

1 like

Eens met de vorige post.
Ebay staat vol met meuk en zelfs de getoonde Chrono 24 vind ik verdacht.
Kijk eens bij AWCO, Amsterdam vintage watches of een van de sponsoren van het forum ?

Met alle respect, maar ik vind het uitgangspunt van je vriend niet helemaal juist. Als je gaat voor een vintage horloge, moet je de vergelijking met hedendaagse horloges loslaten. Allereerst m.b.t. het formaat: 32-35 mm zijn de gangbare afmetingen van de meeste vintage Omega’s uit die tijd. Mijns inziens zijn ze juist daardoor precies in verhouding.
Ik verbaas me trouwens nog steeds hoe gemakkelijk de conclusie ‘te klein’ wordt getrokken. Tot zo’n vijftien jaar geleden hadden de meeste dress watches dat formaat. Ook mensen met een steviger pols droegen dergelijke horloges. Sinds de de mode van groot-groter-grootst wordt er mijns inziens al te voorbarig gestrooid met het predicaat ‘te klein’. Wie dat zegt over vintage watches, doet ze onrecht.
Zelfs bij AWCO en Amsterdam Vintage Watch Company worden trouwens doodleuk redials aangeboden. Bovendien vind je daar vrijwel geen eenvoudiger Omega’s.

Het lijkt me zaak dat je vriend eerst vaststelt wat hij er ongeveer voor wil uitgeven. Op basis daarvan vervolgens moet hij breed gaan rondkijken. Zoeken naar info op horloge- en verzamelaarssites, bladeren in boeken en catalogi, neuzen bij vintage horlogewinkels en op De Rikketik of een andere beurs, grasduinen op fora als dit, rondhoppen op eBay.de en Chrono24, Etsy, Marktplaats en 2dehands.be. Gewoon zoveel mogelijk informatie inwinnen als je kunt en vergelijken, vergelijken en nog eens vergelijken. Belangrijker nog: een (ervarings)deskundige vinden die er niet direct belang bij heeft. Bel desnoods ook een keer met ‘Mr. Omega’ Ferrie Schweitzer in Heerlen of nog beter, ga er op bezoek.

Overigens kan je vriend het beste zelf een account aanmaken op het forum en dit niet via jou laten lopen. Rechtstreeks communiceren is altijd gemakkelijker. Hij zal er zeker wijzer van worden, op het gevaar af natuurlijk dat het verzamelvirus ook hem gaat besmetten. Maar daar dragen de ‘patiënten’ op het forum graag het hunne toe bij. :grin:

Veel succes en nog meer plezier gewenst!

4 likes

Even in te pikken het maximum die je ga vinden bij een vintage omega is 38mm. En daar ga je al heel hard voor moeten zoeken , en serieus moeten voor dokken.

Je mag toch op een prijs x2 van een ´gewoon´ formaatje rekenen.

Oversized vintage zie je bijna nooit, en van Omega is dat ook echt hoofdprijs materiaal. Kijk anders eens naar Doxa, die hebben hele fraaie dressers gemaakt en ook een aantal series in 38mm, deze zijn ook nog best goed vindbaar en niet al te duur. Deze komt uit de jaren veertig en is dus 38mm.

Ik ben her hier volledig mee eens. Maar als je je verdiept in Omega en je leert het kaf van het koren scheiden dan worden er op Ebay ook hele leuke Omega’s aangeboden.

Staat er net een op het forum.
Van @Emilio

Zeer mooi. En met rose-gouden wijzers en indices op staal is een zeldzame combo.

Over de prijs laat ik me in navolging met de regels van het forum niet uit.

3 likes

Top! Bedankt voor je tip! Ik stuur het door!