Vintage Rolex als investering, dom of slim...?

Ik speel met de gedachte om een vintage Rolex aan te schaffen…

a : omdat ik het verschrikkelijk mooie horloges vind

b : ik nu wel eens de/een echte wil hebben

c : als investering, op de bank schiet het echt niet op met je spaarcentjes

Slim of dom?

Advies over welk model?

Dat ligt eraan hoe vintage je hem wil hebben. Als je er een koopt omdat je hem mooi vindt… Vooral doen!

Vwb de investering zijn er al redelijk wat oudere rolexen (jaren 80 bijv) die heel fors in prijs gestegen zijn. Met name submariners doen het erg goed!

Je zou dus ook een wat jongere submariner kunnen kopen en deze gewoon heel lang bewaren…

Sparen is een een hele veilige manier van beleggen met inderdaad een laag rendement. Alle vormen van beleggen met meer (potentieel) rendement zijn ook risicovoller. Je loopt het risico op een zeperd. Houd ook rekening met onderhoud als je een horloge langer wil wegleggen.

Er zijn modellen aan te wijzen die het in het verleden qua prijs goed gedaan hebben, inderdaad bijvoorbeeld de Submariner. Ook heb ik de indruk dat de Datejust de laatste tijd in de lift zit.

Echter, resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.

1 like

Ik zie een mooie submariner eerlijk waar nooit dalen in prijs hoor…

Al vraag ik me wel af hoe bijzonder een massaal geproduceerde subc over een paar decennia nog is…

Bij vintage moet je trouwens wel een beetje kennis hebben alvorens tot een goede aankoop over te gaan. Vintage rolexen zijn een mijnenveld

Het kan een mooi spaarpotje zijn, maar zoals gezegd, er zijn nogal wat mods in omloop. Waar je iig rekening mee moet houden is dat als je onverhoopt geld cash nodig hebt je eerst je klokkie nog moet verkopen. Dat is niet erg als je daar de tijd voor kan nemen. In tegenstelling tot een spaarrekening die misschien minder opbrengt maar waar je binnen een paar minuten over je geld kunt beschikken.

Kan je net zo goed gaan beleggen in aandelen, zekerheid heb je niet dat een sub over tig jaar nog veel geld waard is.

Dit soort discussies tig keer voor bij zien komen.

Maar betaal jij ook de onderdelen indien nodig voor een vintage Rolex bij een service? Is geen paar tientjes meer.

Of het nu dom of slim is, ik zou het in ieder geval nooit als belegging doen. Ten eerste omdat je er dan eigenlijk vanuit gaat dat hij in waarde gaat stijgen en ten tweede dat je er dan eigenlijk wel erg voorzichtig mee moet zijn. Je moet kopen wat je mooi vindt en ook daadwerkelijk draagt, als die dan na verloop van tijd meer waard wordt is dat meegenomen, maar je hebt er dan wel gewoon plezier van gehad.

11 likes

EB heeft een mooie Pepsi 1675 op marktplaats te koop staan voor een redelijke prijs.
Dat is een leuke vintage die erg in de lift zit qua waarde…

Je weet het nooit… Maar minder waard worden hebben ze tot op heden nog nooit gedaan…

:slight_smile:

7 likes

m.i. kun je dan net zo goed beleggen in rare limited Swatch horloges de inleg is dan niet zo groot en elke € winst die je daar op pakt is al gelijk een redelijk %
Ik zou dan denken aan de vroege Swatch 51 of met een Olympisch thema of iets met voetbaltoernooien. en dan natuurlijk niet de doosjes/ papieren kwijtraken.
dan heb je over 35 jaar misschien 50+ rendement. :smile:

1 like

Interessant stukje over verzamelen:

1 like

goud/platina/rhodium

Aardig stukje en ik sluit me aan bij het sentiment.

Voor mij werkt het om te kopen wat ik mooi vind, anders wordt het zakelijk i.p.v. emotie.

Ik moet bekennen dat ik van de zomer ook een vintage Rolex Sub voor een exorbitant bedrag heb gekocht. Ik vind het horloge mooi (nog steeds) maar heb het bedrag er tegen aan durven kwakken in de overtuiging dat het geld niet ‘weg’ is. Met mijn andere horloges heb ik toch net wat meer gevoel.

Maar ik ben dan ook slechts een waardeloze flipper met een voorliefde voor horloges waar weinig handel in zit.

6 likes

Zijn allemaal redenen die ik mijn vrouw ook heb voorgehouden.

"Is een goede investering, schat, zo`n Rolex " :slight_smile:

Dus als je graag een Rolex wil en je moet je vrouw/ vriendin overtuigen is het héél slim! :wink:

2 likes

Ik ben 5 jaar geleden begonnen met het verzamelen van vintage Rolex en daar heb ik geen spijt van. De waarde van de collectie is ongeveer 40% gestegen. Dat red ik op de bank echt niet. Alleen daar zit niet in meegerekend de lange uren achter de laptop op zoek daar die ene Rolex die het moet worden. In het begin kocht ik wat ik mooi vond en ik draag alle horloges regelmatig maar de laatste aankoop was wel echt omdat ik geloof dat de waarde daarvan echt nog omhoog gaat. (Zenith Daytona). Je merkt overigens dat er het laatste jaar steeds minder moois/betaalbaars op de markt komt. Anyway ik geloof er wel in als investering vooral omdat je er plezier van hebt omdat je ze kunt dragen en omdat de meeste echt nooit minder waard zullen worden. Succes met zoeken!

‘Slim of Dom’ ?

Beide …

beetje dom als je het eigenlijk niet kunt missen en/of ‘top of the market’ prijzen betaald
beetje slim als je er niet wakker van ligt en -40% vd gangbare prijzen betaald

maar wat ik allereerst zou doen is mezelf verdomd goed in de materie verdiepen , Vintage en dan vooral Rolex vintage is een mijnenveld waar je makkelijk een arm of been kwijtraakt (financieel dan)

2 likes

Graag wil ik mijn mening ook even ventileren hierover.

Nu de rente de laatste jaren laag is en steeds lager geworden is gaat men uitvluchten kiezen een mooi voorbeeld is natuurlijk horloges. Helaas is het nu zover naar mijn mening dat er voor sommige over de top prijzen betaald worden.

In deze tijd zou ik dus maar een paar keer achter de oren krabben of dit nu nog wel zo’n goede investering is. Maar als je hem koopt puur omdat je hem mooi vindt en dus ook gaat dragen dan zou ik het draagplezier tegenover het geld waar je anders niets mee doet en zinloos op de bank staat met een fljnke inflatie van wel meer dan 4% per jaar tegen elkaar afwegen.

Zou je het geen probleem vinden als het horloge hetzelfde zou opbrengen over 5 jaar moet je ook overwegen. Wellicht levert het minder op omdat je er teveel voor betaald hebt. Het is en blijft koffiedik kijken dit.

Mijn mening als je wilt beleggen in horloges zou ik eerder kiezen voor een nieuw exemplaar en wellicht een ander merk. Denk hierbij aan horloges die je hier via horlogemarkt voorbij ziet komen en toch ook snel van eigenaar wisselen.

maar het gaat over ‘Vintage Rolex’

(en ‘beleggen’ in een ander merk dat je nieuw koopt , PP niet meegerekend, lijkt me niet slim aangezien je daar gegarandeerd geld op verliest zodra je de winkel uitloopt)