Vintage Rolex als investering, dom of slim...?

Hier ben ik het dus niet mee eens. Ik heb het niet over een of ander model doorsnee Seiko natuurlijk. En idd hadden we het hier over een vintage Rolex, maar daarvan vind ik de prijzen op dit moment van schrijven wat aan de hoge kant.

Perfect plaatje gekozen! :wink:

dat kan zijn ,dat je het er niet mee eens bent , maar ik denk dat als @jwb iets over Seiko wilde weten hij wel “Vintage Seiko als investering, dom of slim…?” als topic had gekozen ?

dus laten we het gewoon hebben over ‘Vintage Rolex’ … en niet over andere merken , totdat dat gevraagd wordt door een OP ?

En dat is nou juist de bedoeling van dit verhaal…de prijzen voor een vintage Rolex zijn aan het stijgen en kan je je dus afvragen of het niet een goed idee is om daarin te investeren (in de hoop dat de prijzen blijven stijgen of iig stabiliseren)

Bij aanschaf van nieuwe horloges is de afschrijving in de eerste maanden gigantisch groot.
Als ik vandaag een nieuwe Speedmaster koop voor 4300 euro ,en ik zet hem de volgende dag als occasion te koop,kan ik zo 10% afschrijven

Die zelfde speedmaster zal echter niet zo gauw 10% in waarde stijgen (op de nieuwprijs)
Die vintage Rolex van 7k (1680) is het jaar daarna nog steeds 7k en mischien zelfs wel meer waard.

Dus is investeren in vintage Rolex een goed idee?
Als je een flinke pot cash hebt en heel goed weet hoe de markt in elkaar steekt (je weet wat je doet en je weet wat je moet weten) kan het lonend zijn.

Ik bedoel hiermee dat je pas in een vintage moet investeren,als je het kan behappen om hem 5 tot 10 jaar weg te kunnen leggen zonder zelf financiele zorgen te hebben.

1 like

Ai ik geloof dat dit de woorden zijn komend van iemand die zijn inkomen uit dit merk moet halen! Bij deze mijn welgemeende excuses dan. :smiley:

Kijk dat is nu iemand die mij begrijpt. En voor niet 100% maar 1000% gelijk heeft.

Wat is het nu “verschrikkelijk” of “mooi” deze woorden kunnen niet echt samen… sorry!

Als straks wereldoorlog 3 uitbreekt kan je je rolex met een beetje geluk ruilen voor een heel brood, rare stelling misschien, maar wel waar :slight_smile:

2 likes

Maar na de zombie Apocalyps heb je er dan weer niets aan.

3 likes

Ik hoop dat je bedoeld dat ik in vintage Rolex handel ? , anders snap ik niet helemaal wat je bedoeld

Maar nee, ik verdien niets met Vintage Rolex , sterker nog , ik heb er maar 1 , een 1680 sub die ik dagelijks draag als zijnde mijn ‘daily beater’ oid

Jawel die zombies moet je heel hard op het.hoofd raken om ze uit te schakelen :slight_smile:

Even afgezien van de vraag of ze in waarde stijgen, is voor mij het grote probleem dat om een eventuele positieve return on investment daadwerkelijk te realiseren, je het horloge op enig moment moet verkópen. Ik kan dat nooit over mijn hart verkrijgen :grin:

Excuus aanvaard hoor…
Ik denk dat dit een beetje muggezifterij is en je de strekking wel begrijpt

Het is goed om de mening eens te horen van alle experts hier, het is eigenlijk al een beetje wat ik zelf bedacht had, een lastige kwestie, absoluut geen sure thing, je hebt te maken met onderhoud, kans op diefstal en of schade, je moet verstand van zaken hebben anders koop je een kat in de zak, enz enz enz

Hier eveneens. Mijn 5513 krijgt soms weken aaneen polstijd (het is een subliem mooi en sexy horloge immers) en ligt dan weer tijden in 'n kluis (meestal omdat ik ander obscuur vintage spul binnen krijg en draag).

Dom als je doel is maximaal rendement halen met weinig risico.

Een Rolex in een kluis bewaren kost je periodiek geld aan verzekering, onderhoud, devaluatie bij beschadiging en een stabiele prijsstijging is niet zeker. Bijvoorbeeld als de Zwitserse Franc weer gekoppeld wordt aan de Euro, worden nieuwe modellen ineens veel goedkoper en zal er minder vraag zijn naar vintage.

Vintage Rolexen zijn leuk als je ze draagt. Voor een investering zijn er betere alternatieven. Als alternatief voor een spaarrekening, kun je eens kijken naar stabiele aandelen met dividend uitkering zoals Royal Dutch Shell (ja, die betalen volgende maand weer uit).

Ik vraag me ook af in hoeverre onderhoud wordt gerekend meegerekend bij artikelen over de graduele winst van vintage Rolexen. Als je om de zoveel jaar een onderhoud pleegt a zoveel euro…

Eerlijk waar, als je een vintage rolex in de kluis gaat leggen is onderhoud om de 5j volgens mij echt niet nodig hoor…

je mag zelf de data erbij zoeken maar dit kwam ik net tegen
ik denk dat dit niet specifiek rolex is maar de hele ‘collectables’ markt (vintage)
Rolex en diverse andere merken liggen volgens mij veel hoger dan 82% over de laatste 10 jaar

Haha ik ken dat wel ja…hier net zo…ineens is er weer drang naar iets anders of nieuwer om de pols…
Zo heb ik bv net weer staal aan de 5513 gehangen na een poos leer was ik er ineens weer klaar mee :wink:

nu weer…

3 likes