Vintage Rolex als investering, dom of slim...?

Inversteren in horloges is niet slim. Alleen als je tweederhands koopt is de kans dat je hem met een beetje winst verkoopt groter.

Er Zijn natuurlijk rolex horloges zoals de steve mcqueen explorer 1 of de rolex 5517. Deze zijn nu in aanschaf zeer duur! Deze worden wel steeds meer waard! Ik vind het ern moeilijke vraag. Mijn mening is…doe her niet.

Dan heb ik de onderhoudskosten nog niet meegerekend.

Leuke meningen allemaal
wat me wel opvalt , alle vintage gekkies zijn het er zo’n beetje over eens dat het niet slecht is en je het gewoon moet doen , de niet vintage gekkies zijn zeer behoudend

2 likes

Ik draag in de hoofdzaak toch mijn polsgoud.

Toch blijft hij nog in elk geval een tijdje.

6 likes

Ik ben steeds meer een vintage gek aan het worden en vind dat je het moet doen.
Al zal ik een horloge nooit als belegging zien maar een stijging in de waarde is altijd leuk!
En ook al levert het niets of weinig op, dan is het in ieder geval een belegging waar je plezier aan beleeft. Kan je van veel andere beleggingen niet zeggen.

Ik denk dat het goed kan uitpakken als je weet wat je koopt. Op beurzen in Duitsland vind een levendige handel plaats in ‘vintage’-Rolex wijzerplaten, wijzersets, kasten, bandjes, kronen etc. Ik heb een verkoper ontmoet die een paar 5512’s, 5513’s en 1680’s had liggen die er zeer overtuigend uitzagen. Toen ik mijn loupe tevoorschijn haalde om een 5513 te inspecteren gaf hij toe het horloge zelf samengesteld te hebben uit een mengeling van echte en aftermarket Rolex onderdelen, met erin een oud Datejust of Precision uurwerkje. Ik schrok ervan want het was gewoon niet te zien. Je zou de horloges open moeten maken en de band eraf halen om de nummers te checken maar daar is niet altijd tijd of gelegenheid voor. Deze verkoper vertelde het erbij, maar hoeveel doen dat niet?

3 likes

Nieuw kopen op je 30ste.
En dan zijn ze tegen je pensioen vanzelf vintage…

2 likes

Toch grappig dat dat hier als een doodzonde wordt gezien, maar in de vintage autowereld niet. Ik ken mensen die zelf onderdelen maken die niet meer te vinden zijn, en dat heeft nauwelijks impact op de waarde (althans, wordt gezien als acceptabel in een restauratie…100% origineel is wel meer waard maar komt nauwelijks voor).

Inderdaad bijzonder.

Restauratie (indien juist gedaan) wordt ook niet gezien als moeder van het kwaad zoals bij vintage horloges…

Het komt bij horloges ook voor en soms kan het niet anders , maar het heeft (net zoals bij auto;s) wel een effect op de waarde

100% origineel is gewoon meer waard dan xx% niet origineel
en dan heb ik het niet over de mechanische delen (tandwielen etc vervangen tijdens service) maar wel over de delen die je ziet , wijzers , WP, kast , drukkers, kroon etc

Of beleggen in Vintage wel of niet handig is laat ik in het midden, alleen de tijd zal het leren.
Alleen zou ik niet bang zijn voor een waarde daling door bijvoorbeeld een ¨bubble¨ want stel dat de waarde daalt, dan moeten de eigenaren wel bereid zijn hem voor minder te verkopen en ik denk dat dat niet snel zal gebeuren. (prima dat de sub nog maar 5k waard is, maar daar krijg je hem niet voor, en zo zal de waarde weer stijgen denk ik.)

Ik lees dat veel mensen nieue kopen :stuck_out_tongue_winking_eye: Dit zou ik nooit doen

Bij auto’s werkt dat toch anders.
Als je bijv een oude BMW M3 hebt gaat hem om de koets. Dat er daarna een nieuw blok , nieuwe versnellingsbak en of nieuwe aandrijflijn onder komt maakt voor de waarde weinig uit. Zolang blok , de lak (kleur) en het chassienummer maar origineel is.

Een 325 ombouwen tot M3 is een no-go. Een originele M3 met Eisenmann uitlaat doet helemaal niets af aan de waarde.
Dat werkt bij horloges toch anders denk ik.
Als je een originele Rolex kast hebt en je doet er nieuwe originelen onderdelen in dan wordt het als minder waard gezien.

Het verschil zit hem ook in het feit dat een gerestaureerde auto meer naar een nieuwe auto gemaakt wordt. En dat is wat mensen willen. Die willen geen oude vieze auto vol mogelijke mankementen. Bij horloges lijken mensen dat juist wel te willen… Die zien liever butsen en deuken en een hoop roest ( in de vorm van patina… ) En dat is dan juist waardevol(ler)…

Vreemde jongens die horlogeliefhebbers…

1 like

Wat mij betreft is dat voor auto’s en horloges nochtans krak hetzelfde; hoe originele en hoe meer ‘af-fabriek’ hoe liever ik het heb.

Liever een wat geleefde 911 die volledig origineel is dan een splinternieuwe met allemaal vervangen onderdelen… of het zou een Singer moeten zijn :scream: :heart_eyes:

2 likes

Jij hebt duidelijk nog nooit met een Porsche bij de garage gestaan…
:smiley:

Dit klopt niet.

Een auto met een niet origineel blok zal zeker in waarde dalen…nu zal het met een Bmw M3 wel meevallen,maar bij de pure verzamelaars echt ‘‘not done’’

je maakt ook een foutje door te typen dat je wel een nieuw blok mag plaatsen,en dat dat voor de waarde niet uitmaakt,als je maar zorgt dat de auto het ORGINELE BLOK heeft(die had je al vervangen) een de lak en kleur origineel zijn.

Juist als het om bijzondere auto’s gaat als een 1975 Porsche 930 turbo,wil je alles zo origineel mogenlijk hebben.
De motor opvoeren of een ander uitlaatje plaatsen is ook in deze voor een echte verzamelaar een reden om even verder te kijken.

Er zijn verzamelaars die de hele wereld af zoeken naar de originele motor voor hun Ferrari omdat deze bij een vroegere reparatie vervangen was.
Deze mensen betalen gewoon grof geld daarvoor.

Eens
Ik bedoel ook een origineel blok. Maar als dat gereviseerd is. En de stoelen zijn opnieuw bekleed en de velgen zijn opnieuw gespoten en stoelrand vrij gemaakt. Daar wordt iedere autoliefhebber blij van.

Had wat specefieker moeten zijn in mijn uitleg;)

maar zelfs dan

neem 2 dezefde auto’s die als verzamelwaardig gezien wordt (maakt niet uit wat)

ze zien er beide hetzelfde uit, lak is bij beide even mooi , chroomwerk is even mooi etc etc , op het eerste gezicht zit er 0 verschil tussen de auto’s

maar:

1 is complet gerestaureerd , vanaf de grond af opnieuw gespoten, gerestaureerd , bekleed etc etc
1 is compleet is originele staat en heeft op beurten na nooit een onderdeel vervangen gehad , alles ‘af fabriek’

dan durf ik te stellen dat nr 2 altijd meer geld opleverd dan nr1f

3 likes

Ja dat ligt dan toch weer aan de staat.
Want als Nr2 hierdoor onder de roest zit , de versnellingsbak knarst, de uitlaat is broos en het blok zweet. Zou er dan zoveel verschil in prijs zijn?
Luxe exoten uitgesloten. Maar zo exotisch is een Rolex ook weer niet :slight_smile:

Hier en leuk artikel over 2 exact dezelfde horloges (Rolex ) maar waarom de één 320k kost en de ander 1.2mil

Its all about originality baby !!

1 like